Gå till innehåll

Snickra ihop en bänk? Konstruktions hjälp sökes :)


Hirez

Rekommenderade inlägg

Hej,

Ja då har man planerat en bit på vägen men nu känner jag att jag behöver lite råd för att komma vidare :)

Jag har funderat på att snickra en bänk eller ställning.

Akvariet är 130x60x65 höjd ungefär.

Planen är att använda 45x95mm reglar för ramverket.

Men eftersom jag skall sätta dit luckor behöver jag lite plats i framkanten.

Därför ställde jag regeln på långsidan.

Där bak tänkte jag att man kan ha den på högkant och ev. snitta sig in i de stående reglarna.

Men hur gör jag på kortsidan då? Just nu "hänger" bara regeln i luften, räcker det med att skruva 45 grader eller skall man använda vinklar?

Sedan undrar jag om man kan dra sig in någon centimeter så att när luckan kommer dit så linjerar den med karet. Eller måste den stående glasväggarna ha direkt stöd till ytterkant?

Självklart skall jag ha en centimeters plyfa/vattenbeständig skiva och sedan 2 cm frigolit men det har jag inte ritat in.

Så titta gärna på mina skisser och säg gärna till vad ni tycker!

post-4913-14468919562797_thumb.jpg

post-4913-14468919563048_thumb.jpg

post-4913-14468919563339_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

vill du så kan du gå in på min sida som jag har så ser du på ett ungefär hur jag har gjort. jag använde mej av 4" 4" som ben och 4" 2" som ram under och över benen. och ett hej dundrande gäng utav vinklar med förstärkning samt massor av skruv ;) anledningen att jag gjorde ram både under och över är dels för att fördela vikten och att jag även satt plyfa på båda ändar

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jepp efter ett tag så drömmer man om vinklar träskruv ;) jo på insidan av ramarna var det 4 mindre vinklar. samt sågningen. sedan drog jag ihop allt med dom största vinklarna jag hittade till benen. tror du kan se en skymt hur jag gjorde eller ska jag skicka lite mer närmare bilder till dej kanske

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Haha, samma här fan vaknade mitt i natten och undrade hur fan jag skall få ihop det.

Men jag ser vinklarna, och förstår vad du menar.

Eftersom du har ett 720 l antar jag att det sitter bra?

Jag vill inte ha någon gung känsla, alltså sida till sida och hoppas detta räcker.

Gällande om plyfa måste gå hela vägen ut till kanter eller om bänken kan vara 1 cm mindre runt om, tänkte jag kanske ta med någon som gör akvarier.. eller någon som redan vet?

Tack igen smen för mycket mer klarhet i fallet :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hehe så kan det vara. mja det är väll bättre om du sätter skivan kant i kant vart annat snyggare. sedan när du väl har allt klart så kan du alltid bygga vidare och klä in karet om du vill som sagt. nä det blir inget gung jag har redan en sådan konstruktion och det är stabilt kan jag lova ;) lycka till i bygget

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tror dock att vinklarna kommer inom ett par år att rostabort då det inte är rostfritt, Jag hade nog gjort som jag gjort med min egen bänk, 19mm mdf till baksidan, 25mm mdf som karet står på, kan aldrig komma någonstans, känns lite overkill med 4"4 som ben 2"4 är alldeles utmärkt om man vill bygga i virke men jag tycker det är lättare att göra en färdig "låda" än att behöva klä en ram så man gör arbetet 2gånger. Tänk även på att drar man i för mycket skruv i en regel förstör man hållfastheten på detta vis genom att virket spricker. Lycka till :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ett bra sätt att tänka när man sätter ihop sin bänk är att den ska stå upp även utan skruv. På det viset får man ner krafterna på rätt sätt i konstruktionen. Helst ska det inte finnas nån last på tvärs mot skruven. Så dina reglar på kortsidan skulle jag ändrat lite. Se mitt förslag:

post-2834-14468919563485_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Många bra ideer.

Smen: Bra att den är stabil!

rickard598: Du föreslår alltså "tjocka" skivor som man gör en låda utav.

Tänkte inte på att mdf går att få så tjockt. Skall jobba vidare på detta.

Men hur gör jag med tvärgående regel, som liksom går under akvariet, den måste man i all fall fästa med vinklar eller?

Slanten: enligt ditt förslag skall jag skära mig in i stående regeln.

Petnym: ok då tar jag helt enkelt mindre bitar och skruvar mellan de vertikala.

Skall rita lite mer i kväll med uppdatering ;)

Tycker ni det är ok att ha framsidan med liggande regel eller skulle man tjäna mycket på att ha den stående?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu måste skeptikern fråga - måste man göra ingenjörsvetenskap av det här? Dvs finns det verkligen ett behov av att optimera hållfastheten på en konstruktion som denna som använder sig av mängder med grova reglar? Blir inte konstruktionen typ 100 X starkare än vad den egentligen behöver vara i alla fall?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bänken ska ju inte bara ta upp tyngden från akvariet, den måste vara stabil också. Lite sättningar kan med lite otur få ganska våta följder. Därför vill man nog ta i lite extra när man bygger en egen bänk. Det må nog vara förlåtligt...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag resonerar som så att när jag väl tar mig tid och bygger en bänk så ska det göras ordentligt. Dels så känns det tryggt att ha en konstruktion som klarar 100 gånger mer last än vad den utsätts för och sen tycker jag att det känns roligare att bygga något som är riktigt stadigt. Kör man med fler reglar så är man mindre beroende av snittens precision än vid färre reglar. Sen är jag iofs ingenjör i botten, så kanske beror på det? :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Många bra ideer.

Smen: Bra att den är stabil!

rickard598: Du föreslår alltså "tjocka" skivor som man gör en låda utav.

Tänkte inte på att mdf går att få så tjockt. Skall jobba vidare på detta.

Men hur gör jag med tvärgående regel, som liksom går under akvariet, den måste man i all fall fästa med vinklar eller?

Slanten: enligt ditt förslag skall jag skära mig in i stående regeln.

Petnym: ok då tar jag helt enkelt mindre bitar och skruvar mellan de vertikala.

Skall rita lite mer i kväll med uppdatering ;)

Tycker ni det är ok att ha framsidan med liggande regel eller skulle man tjäna mycket på att ha den stående?

Mdf skivor finns i tjocklek uppemot 30mm, jag använde en 30mm som akvariet står på, behövs ingen regel då skivan håller för detta,enda nackdelen jag ser med mdf är att man måste måla den väldigt noggrannt för att den ska bli "vattenskyddad" gör man inte det blir det som papper som det bara blir skrot av. Men när den väl är målad funkar det kanon. Jag gjorde 6st ben till min bänk som är 120*50*90 benen är 12*12cm och 6cm höga dock har jag botten i bänken gjord utav 30mm mdf baksidan är gjord i 19mm då trycket är rakt ner och en sådan skiva håller tryck neråt enormt bra. https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=25647 där kan du se hur jag gjort med mitt bygge.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack ja nu ser jag vad du menade med mdf låda. :)

Jag tittar också på regeln som går från framsidan till baksida (jag tror du gjorde den i mdf verkar det som). Vad sitter den med? Den liksom sitter i luften.

Men har du vinklar under eller helt enkelt skruvat ?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag vill nog hänvisa till en tråd på ReefCentral skapad av "RocketEngineer" skapad 2007.

http://reefcentral.com/forums/showthread.php?s=&threadid=1169964&perpage=25&pagenumber=1

Tråden är uppe i nästan 2000 inlägg. Han har gjort en ritning och uträkningar på bänk och sedan finns det MASSOR av bilder från folk som gjort, diskussioner kring olika storlekar osv. Men den storlek på akvarium du beskriver skall det inte vara något problem att tillverka ställningen utan mittbenen som du har med i din ritning.

Jag har för några veckor sedan gått igenom alla inläggen för att leta bilder och idéer... gör jag en ny bänk kommer jag plocka upplägget från den tråden..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Regeln från framsida till baksida`? bänken är gjord enbart i mdf även "pinnen" imellan dörrarna, Allt är skruvat och limmat med Poluretan lim, Den är löstagbar för att ta ur och i sumpen och det är 30mm mdf trycket rakt ner håller den för enormt mkt sitter med 2st plåtbleck på baksidan enbart för att hålla den på plats, dock så är den omöjlig att ta bort när karet är fyllt med vatten då det blir mkt tryck på den, bänken har inte rört sig 1mm sen den byggdes och karet har stått där i snart 1,5år. Om du menar reglarna som sitter på sidorna om dörrarna är enbart till för att justera så att gångjärnen kommer i rätt liv så dörrarna inte ligger utanför som du ser på bilderna. Enklast är att bygga den i mdf om man har tillgång till sågar osv jag jobbar som snickare så har tillgång till de mesta verktygen. Dock får man förborra när man skruvar i mdf så de inte spricker, finns även en spec skruv för mdf men den har jag ej provat. lycka till!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...