Arcticreef Postat 24 mars 2010 Postat 24 mars 2010 I helgen var jag på restaurang och käkade ostron. Gott! Men jag förvånades över hur mycket skal det blev. Jag käkade kanske 2 dussin (ostron är billigt i Frankrike) men det bildades ett helt berg av skal. Samtidigt är dessa skal hemskt vackra. Ser ut som levande sten (eller kanske död LS). Jag skulle kunna tänka mig att ett litet berg med skal (som seedas med lite äkta levande sten) skulle bli riktigt snyggt. Dessutom tror jag att man skulle kunna köpa skall från ostron restauranger för nästan ingenting.Vad tror ni? Citera
Arcticreef Postat 24 mars 2010 Författare Postat 24 mars 2010 De innehåller en massa fosfat.Tror jag inte är något problem. det borde föreligga i bunden form (förutom ev kött som blir kvar men det får man avlägsna). LS innehåller ju också massor av bundet fosfat. Citera
stigigemla Postat 25 mars 2010 Postat 25 mars 2010 Jag har skivor efter baksidan och gavlarna på mitt stora akvarium. De är gjorda av snäckskalskross, korallsand och vitcement. Det tog två år för mig att laka ur fosfaten så att det slutade växa cyano på den. Citera
Arcticreef Postat 25 mars 2010 Författare Postat 25 mars 2010 Jag har skivor efter baksidan och gavlarna på mitt stora akvarium. De är gjorda av snäckskalskross, korallsand och vitcement. Det tog två år för mig att laka ur fosfaten så att det slutade växa cyano på den. Ar du säker pa att det var anledningen? Kunde det inte vara kolonisering av alger som kom konkurrerade ut cyanos? Citera
stigigemla Postat 25 mars 2010 Postat 25 mars 2010 Från början var det mycket mer cyanofält på de lodräta väggarna än på bottensanden.På levande stenen var det bara tillfälligtvis efter att jag tagit bort knappar och liknande.För något år sedan började jag att kombinera alubaserad med järnbaserad fosfatremover vilket knäckte de sista cyanofälten på ett par veckor. Jag har hela tiden haft omätbar fosfat i vattnet. Citera
Arcticreef Postat 25 mars 2010 Författare Postat 25 mars 2010 Från början var det mycket mer cyanofält på de lodräta väggarna än på bottensanden.På levande stenen var det bara tillfälligtvis efter att jag tagit bort knappar och liknande.För något år sedan började jag att kombinera alubaserad med järnbaserad fosfatremover vilket knäckte de sista cyanofälten på ett par veckor. Jag har hela tiden haft omätbar fosfat i vattnet.Ok. Har kollat lite på skalen sammansättning och tydligen utgörs det nästan helt av kalciumkarbonat. Den släta insidan borde dock rimligen utgöras av hydroxiapatit men där är ju fosfaten stenhård bunden (såvida det inte blir rejält surt), om jag inte missminner mig. Citera
Wiking Postat 25 mars 2010 Postat 25 mars 2010 Gör ett enkelt prov, lägg några skal i några liter vatten under en vecka, mät fosfat före och efter. Skall man testa med osmosvatten eller saltvatten? Citera
Slanten Postat 25 mars 2010 Postat 25 mars 2010 Rimligen ska man nog ta saltvatten för testet, då det har andra kemiska egenskaper än osmosvatten. Citera
-=Mr_B=- Postat 25 mars 2010 Postat 25 mars 2010 Då cyano är bakterie mer än alg, den kan inte helt enkelt vara kapabel att själv hämta fosfaten ur skalen, Stig har ju redan sagt att han hade omätbart med fosfat i vattenmassan hela tiden... Man undrar ju.B! Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.