Gå till innehåll

Ostronskal som inredning


Arcticreef

Rekommenderade inlägg

I helgen var jag på restaurang och käkade ostron. Gott! Men jag förvånades över hur mycket skal det blev. Jag käkade kanske 2 dussin (ostron är billigt i Frankrike) men det bildades ett helt berg av skal. Samtidigt är dessa skal hemskt vackra. Ser ut som levande sten (eller kanske död LS). Jag skulle kunna tänka mig att ett litet berg med skal (som seedas med lite äkta levande sten) skulle bli riktigt snyggt. Dessutom tror jag att man skulle kunna köpa skall från ostron restauranger för nästan ingenting.

Vad tror ni?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har skivor efter baksidan och gavlarna på mitt stora akvarium. De är gjorda av snäckskalskross, korallsand och vitcement. Det tog två år för mig att laka ur fosfaten så att det slutade växa cyano på den.

Ar du säker pa att det var anledningen? Kunde det inte vara kolonisering av alger som kom konkurrerade ut cyanos?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Från början var det mycket mer cyanofält på de lodräta väggarna än på bottensanden.

På levande stenen var det bara tillfälligtvis efter att jag tagit bort knappar och liknande.

För något år sedan började jag att kombinera alubaserad med järnbaserad fosfatremover vilket knäckte de sista cyanofälten på ett par veckor. Jag har hela tiden haft omätbar fosfat i vattnet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Från början var det mycket mer cyanofält på de lodräta väggarna än på bottensanden.

På levande stenen var det bara tillfälligtvis efter att jag tagit bort knappar och liknande.

För något år sedan började jag att kombinera alubaserad med järnbaserad fosfatremover vilket knäckte de sista cyanofälten på ett par veckor. Jag har hela tiden haft omätbar fosfat i vattnet.

Ok. Har kollat lite på skalen sammansättning och tydligen utgörs det nästan helt av kalciumkarbonat. Den släta insidan borde dock rimligen utgöras av hydroxiapatit men där är ju fosfaten stenhård bunden (såvida det inte blir rejält surt), om jag inte missminner mig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...