Gå till innehåll

Fungia och skötsel av ovansida


freguz

Rekommenderade inlägg

Grubblar på hur fungian fungerer egentligen. Ibland kommer det upp lite smågrus ovanpå den, klarar den av själv att hålla sig ren o snygg?

Jag brukar manuellt lyfta o hälla av ev småstenar om det dyker upp sånt. Men det kanske inte behövs?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag fick höra av BioTed att de inte alls mår bra av att få grus på sig.

Då den pumpar upp sig o sen när den krymper ihop så kan den få skador i "skårorna" /och därför trodde han att min cykloseris tenuias dog). Och tydligen ska de vara känsliga mot "sår/skador", ha svårt att läka.

Han sade att när jag fungia gäller samma, men att jag ska palla upp lite grövre bitar av LS under så det är mindre risk att djur slänger grus på den!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 år senare...

Hej!

Jag passar på att använda mig av den här tråden då den delvis stämmer in på min fråga. Jag fick min fungia för en vecka sedan och den såg mycket fin ut fram tills i går. Jag observerade att en av mina eremiter höll på att stöka runt med olika snäckskal vid fungian. Efter det såg det ut som om fungian fått ett litet sår på kanske en halv cm där kalkskelettet syntes. Sent igår kväll hade den blåst upp sig och såret hade spruckit upp och blivit större. Idag finns flera sår, känslan är att det är på väg utför med fungian.

Finns det något man kan göra för att förhindra utvecklingen? När jag läser runt på olika amerikanska forum verkar det omöjligt, när det väl uppstår sår så går det snabbt utför. Det står även att fungian släpper iväg eller knoppar av småfungior medan den dör. Därför ska man inte avlägsna den. I vissa trådar varnas det dock för att vattnet kan förgiftas av en döende fungia.

Någon som vet mer om detta? Hur som helst jäkligt trist....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hade samma problem med en riktigt fin jag hade som var ~15cm i diameter. Medans jag matade det sprang jag iväg för att öppna dörren. fastnade 5minuter med en dörrförsäljare som vägrade lyssna på nej. När jag kom tillbax var min största eremit på den och rev runt, den fick stora hål i sig och var heldöd inom 3 dar :(.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hade samma problem med en riktigt fin jag hade som var ~15cm i diameter. Medans jag matade det sprang jag iväg för att öppna dörren. fastnade 5minuter med en dörrförsäljare som vägrade lyssna på nej. När jag kom tillbax var min största eremit på den och rev runt, den fick stora hål i sig och var heldöd inom 3 dar :(.

Okej, låter som samma scenario (minus dörrsäljaren då). Hur agerade du när den höll på att dö? Släppte den iväg nya fungior?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

En märklig utveckling den senaste tiden med min fungia. För en knapp vecka sedan trodde jag den var helt körd. Om man ser fungian ovanför, och tänker sig en klocka, var endast en tårtbit mellan klockan 11 och tolv "levande". I övrigt var den helt barskrapad. De senaste dagarna har den dock börjat återhämta sig. Nu är området runt munnen levande och duttar eller öar av levande vävnad börjar återkomma. Kan det vara så att den håller på att återhämta sig? Av allt jag läst runt på nätet finner jag inget exempel på att en fungia kan komma igen efter såpass stor vävnadsdöd. Har någon samma erfarenhet?

En annan intressant observation är att det på ett litet område av kalkskelettet har börjat växa kalkalger. Om det nu är så att den är på väg tillbaka, kommer fungian lyckas återerövra detta och baka in kalkalgerna?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror att din fungia snart kommer att vara flera små fungior. Det är anledningen till att man inte ska slänga en död fungia på ett tag, det kan finnas väldigt små delar som fortfarande lever och bildar en ny polyp var.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...