Gå till innehåll

Cree XR-E LED-ramp


Claes_A

Rekommenderade inlägg

  • 1 år senare...
  • Svar 80
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Över ett år senare: LED-bygget går ännu och inget strul överhuvudtaget.

Jag har fått rengöra den datorfläkt som ventilerar hela lysrampshuven en gång eftersom den blev ljudlig. Annars

rengör jag glaset framför LEDarna någon gång per månad när saltstänken känns besvärande.

Passiv kylning tycks duga gott för LEDar med den här designen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 år senare...

Jag vill uppdatera tråden eftersom LED-rampen börjar få lite ålder nu vilket kanske kan vara intressant för andra. Det enkla svaret är att allt fungerar fortfarande. Jag har bytt fläkt två gånger i kåpan eftersom att den saltfyllda luften äter upp datorfläktarna. En dag förlorade jag också en av de två LED-slingorna och det visade sig att det var en kallödning som jag hade fått till redan från början. Lätt fixat med lödkolven.

Träramp verkar för mig oväntat fungera även i längden. Några skador finns där saltspray ställt till det men rampen kommer att hålla ännu ett antal år rent fysiskt.

Ljusblandingen Cree kallvitt + Royal Blue känns kanske inte helt up to date färgmässigt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Claes, det var länge sen man hörde från dig, hoppas allt är bra med karet för övrigt. :)

Vad gäller fläktarna, nu minns jag inte hur de är vända, men jag har märkt att i min sump har jag vänt på fläkten så den blåser in istället för suger ut, vilket sparar på fläkten rätt så mycket, då den inte får in salthaltig vattenånga från sumpen den sitter ovanför, hade det inte varit en väg att gå för dig annars för att spara på livslängden på fläktarna?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Halloj, ja det var ett tag sedan - jag har legat lågt på akvariesidan. Det låter som en smart lösning att vända på fläkten. Jag minns inte varför jag valde att blåsa ut luften med fläkten när det begav sig. Andra ramper som jag har byggt har ju haft fläkten blåsandes år andra hållet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En nackdel borde kunna bli om du blåser ner luften att den blåser direkt på vattenytan och därmed ökar avdunstningen ännu mer och ger en kyleffekt åt karet. Antagligen inte en massiv skillnad i temperatur men det kan bli mer kondensation. Bygg isf någon platta eller något under fläkten så att luftströmmen inte far rätt ner på vattenytan utan istället diffuseras ut i rampen och i huvudsak gör det fläkten gör nu dvs ökar luftutbytet mellan huven och rummet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...