Marcus S Postat 31 december 2008 Författare Postat 31 december 2008 Revkeramicen har blivit koloniserad av diverse kalkalger och verkar fungera mycket bra. Jag ligger med låga näringsnivåer och matar mina fiskar ganska så mycket dagligen. Men har endast 50 - 60 kg levende sten i hela vattenkolumnen på 1300 liter, resten är keramik. Stämmer att delar av bakgrunden är ganska tjock säkert mellan 15 - 20 cm på sina ställen (botten). Men där finns många skrymslen och hål för fiskar och koraller. ´Tjockleken kan dock variers eftersom man kan få bakgrunderna specialbyggd.Bakgrunden är självbärande och står på botten utan stöd. Ca. 5 cm mellanrum mellan bakgrund och glas enligt rekommendationer från Torsten på Korallenwelt. Men jag hade nog ställt den dikt glaset om jag gjort det igen. Citera
Vargklo Postat 31 december 2008 Postat 31 december 2008 Som sagt, fantastiskt fint!När det gäller cyano så har jag goda erfarenheter av "Red Slime Remover" från Ultra Life (finns hos flera butiker). Det verkar snabbt mot cyano. Enda biverkningen är ett skummaren blir tokig i ett tag därefter, men det kommer man över. Citera
Marcus S Postat 1 januari 2009 Författare Postat 1 januari 2009 Som sagt, fantastiskt fint!När det gäller cyano så har jag goda erfarenheter av "Red Slime Remover" från Ultra Life (finns hos flera butiker). Det verkar snabbt mot cyano. Enda biverkningen är ett skummaren blir tokig i ett tag därefter, men det kommer man över.Vågar man köra detta preparat i ett korallkar utan problem? / Citera
crille Postat 1 januari 2009 Postat 1 januari 2009 det finns rätt många som kört utan problem, finns trådar om det, själv tycker jag anti-red funkar likabra! Citera
Coralkiller Postat 1 januari 2009 Postat 1 januari 2009 Läckert!! längtar tills jag får villa o kan fixa o dona lite! mvh Jerry Citera
Jallajalla Postat 1 januari 2009 Postat 1 januari 2009 Revkeramicen har blivit koloniserad av diverse kalkalger och verkar fungera mycket bra. Jag ligger med låga näringsnivåer och matar mina fiskar ganska så mycket dagligen. Men har endast 50 - 60 kg levende sten i hela vattenkolumnen på 1300 liter, resten är keramik. Stämmer att delar av bakgrunden är ganska tjock säkert mellan 15 - 20 cm på sina ställen (botten). Men där finns många skrymslen och hål för fiskar och koraller. ´Tjockleken kan dock variers eftersom man kan få bakgrunderna specialbyggd.Bakgrunden är självbärande och står på botten utan stöd. Ca. 5 cm mellanrum mellan bakgrund och glas enligt rekommendationer från Torsten på Korallenwelt. Men jag hade nog ställt den dikt glaset om jag gjort det igen.Tackar!Aha, självbärande... intressant!Varför 5cm-mellanrummet; är det för att få cirkulation där bakom? Samlas det inte mycket skit där ändå? Några fiskar eller andra djur som lyckas leta sig dit?Har en instinktiv motvilja mot att avsätta dyrbar akvarievolym till dödutrymmen, så om möjligt skulle jag också i så fall ställa den dikt an glaset. Korkad fråga kanske, men är det omöjligt för dig att rucka på den nu i drift så att du kunde "knuffa bak" den? Citera
Marcus S Postat 2 januari 2009 Författare Postat 2 januari 2009 Varför mellanrummet? Vet faktiskt inte, händer i bland att nyinsläppta fiskar simmar in bakom. Kan komma ut mella vissa springor, men ibland kan det ta tid för dem att hitta ut och en hjälpande hand måste till, vilket inte alltid är helt enkelt. Samlas skit bakom gör det också! jag skulle dragit ett 15 mm rör med lite cirkulation om jag gjort om det idag. Jo, jag kan rukka på den och positionera det mot glaset om jag så önskar.mvh /Marcus S Citera
Marcus S Postat 27 maj 2009 Författare Postat 27 maj 2009 Var ett tag sedan sist. Men här kommer lite uppdaterad bilder på karet. En hel del nya koraller och tillväxt som är ganska god sedan i december förra året. Jag kör vidare med min enkla metod. Tillsätter inget. Bara vatten byten då och då ( ca. 1 / mån / 100 liter). Har börjat köra med aktivt kol för att få upp klarheten i vatten vilket givit bra resultat. Använder mig av korallen such kol. Matar koraller då och då med coral vitalizer samt . Fiskar får Artemia, Formula One samt cyclope eeze.Nytillkomna koraller 1 st Stylophora Pistillata, 1 st Poc. Damicornis gul samt en specialare Acropora Suharsonoi. Dock så klarade de inte av mina jod-dopp så bra, så större delar dog. Lyckats få två fragger att överleva, så det är bara att hoppas att de drar igång med tillväxt. Citera
Svante Olsson Postat 28 maj 2009 Postat 28 maj 2009 Hej! HAr själv ett kar på 1300l, hör gärna av dig!MVH svante8@telia.com Citera
Johan2x Postat 28 maj 2009 Postat 28 maj 2009 Äntligen Marcus, nya bilder.Ser bra ut. Har du lyckats få bättre vattenvärde? Hur går det med reefkeramikenhar den slutat "läcka" tror du?Kan man få se hur det ser ut på helbild?/Johan Citera
Marcus S Postat 28 maj 2009 Författare Postat 28 maj 2009 Äntligen Marcus, nya bilder.Ser bra ut. Har du lyckats få bättre vattenvärde? Hur går det med reefkeramikenhar den slutat "läcka" tror du?Kan man få se hur det ser ut på helbild?/JohanSkall fixa hel bild också. Ja, vatten värdena är det inga problem med längre. Revkeramiken har förmodligen slutat läcka, om det nu gjort det? Jag är i alla fall skit nöjd med kermik och bygger jag fler kar i framtiden kommer det bli samma lösning. Citera
pwin Postat 28 maj 2009 Postat 28 maj 2009 Jag kör vidare med min enkla metod. Tillsätter inget. Bara vatten byten då och då ( ca. 1 / mån / 100 liter). Fint kar! Dock kommer det tyvärr inte att fungera i längden helt utan tillsatser. Enbart vattenbyte på 100 liter/mån räcker inte för att hålla ett kar med mycket SPS över en längre tid. Citera
Marcus S Postat 28 maj 2009 Författare Postat 28 maj 2009 Fint kar! Dock kommer det tyvärr inte att fungera i längden helt utan tillsatser. Enbart vattenbyte på 100 liter/mån räcker inte för att hålla ett kar med mycket SPS över en längre tid.Vilka tillsatser tänker du på? Förutom Magnesium och kalcium som jag håller upp med min min reaktor. Citera
Marcus S Postat 28 maj 2009 Författare Postat 28 maj 2009 Här kommer en ny helbild som efterfrågades.... Citera
Johan2x Postat 28 maj 2009 Postat 28 maj 2009 Här kommer en ny helbild som efterfrågades....Vackert, vackert. Sugen på att bjuda på en kopp kaffe en dag?/Johan Citera
wrang Postat 28 maj 2009 Postat 28 maj 2009 Vilka tillsatser tänker du på? Förutom Magnesium och kalcium som jag håller upp med min min reaktor.Mycket fint akvarium du fått till!Tänkte samma tanke som pwinTillsätter du inge extra som texjodStrontiumKaliumAminosyrorJärn Citera
Marcus S Postat 28 maj 2009 Författare Postat 28 maj 2009 Mycket fint akvarium du fått till!Tänkte samma tanke som pwinTillsätter du inge extra som texjodStrontiumKaliumAminosyrorJärnNej, jag har inte tillsatt något mer än lite av Aminos vid ett enstaka tillfällen sedan start för två år sedan. Kanske är idiotisk, men så är det....I of för sig så kör jag C+ i reaktor, men vad det släpper ut vet jag inte riktigt. Någon som har koll? Citera
pwin Postat 29 maj 2009 Postat 29 maj 2009 Wrang har redan gett exempel på ett antal tillsatser. Du kommer vinna mycket på att starta med tillsatser omgående, när bristerna väl uppstått så är det svårt rätta till, och då går det fort att tappa mängder av koraller. Citera
Marcus S Postat 1 juni 2009 Författare Postat 1 juni 2009 Vackert, vackert. Sugen på att bjuda på en kopp kaffe en dag?/JohanDu är välkommen Johan! Slå en signal 0702804088. Citera
Johan2x Postat 28 juni 2009 Postat 28 juni 2009 Hej MarcusTack för titten, mycket fint och intressant att få se hur man skall planera lite.Gjorde två beställningar, en i sverige och en i tyskland, lite inspiration från ditt kar.Kommer lite nu i veckan, då får man se hur man skall planera sumpen./Johan Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.