Gå till innehåll

Bygge av 1300 liters kar


Marcus S

Rekommenderade inlägg

Revkeramicen har blivit koloniserad av diverse kalkalger och verkar fungera mycket bra. Jag ligger med låga näringsnivåer och matar mina fiskar ganska så mycket dagligen. Men har endast 50 - 60 kg levende sten i hela vattenkolumnen på 1300 liter, resten är keramik.

Stämmer att delar av bakgrunden är ganska tjock säkert mellan 15 - 20 cm på sina ställen (botten). Men där finns många skrymslen och hål för fiskar och koraller. ´

Tjockleken kan dock variers eftersom man kan få bakgrunderna specialbyggd.

Bakgrunden är självbärande och står på botten utan stöd. Ca. 5 cm mellanrum mellan bakgrund och glas enligt rekommendationer från Torsten på Korallenwelt. Men jag hade nog ställt den dikt glaset om jag gjort det igen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 383
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Som sagt, fantastiskt fint!

När det gäller cyano så har jag goda erfarenheter av "Red Slime Remover" från Ultra Life (finns hos flera butiker). Det verkar snabbt mot cyano. Enda biverkningen är ett skummaren blir tokig i ett tag därefter, men det kommer man över.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Som sagt, fantastiskt fint!

När det gäller cyano så har jag goda erfarenheter av "Red Slime Remover" från Ultra Life (finns hos flera butiker). Det verkar snabbt mot cyano. Enda biverkningen är ett skummaren blir tokig i ett tag därefter, men det kommer man över.

Vågar man köra detta preparat i ett korallkar utan problem? /

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Revkeramicen har blivit koloniserad av diverse kalkalger och verkar fungera mycket bra. Jag ligger med låga näringsnivåer och matar mina fiskar ganska så mycket dagligen. Men har endast 50 - 60 kg levende sten i hela vattenkolumnen på 1300 liter, resten är keramik.

Stämmer att delar av bakgrunden är ganska tjock säkert mellan 15 - 20 cm på sina ställen (botten). Men där finns många skrymslen och hål för fiskar och koraller. ´

Tjockleken kan dock variers eftersom man kan få bakgrunderna specialbyggd.

Bakgrunden är självbärande och står på botten utan stöd. Ca. 5 cm mellanrum mellan bakgrund och glas enligt rekommendationer från Torsten på Korallenwelt. Men jag hade nog ställt den dikt glaset om jag gjort det igen.

Tackar!

Aha, självbärande... intressant!

Varför 5cm-mellanrummet; är det för att få cirkulation där bakom? Samlas det inte mycket skit där ändå? Några fiskar eller andra djur som lyckas leta sig dit?

Har en instinktiv motvilja mot att avsätta dyrbar akvarievolym till dödutrymmen, så om möjligt skulle jag också i så fall ställa den dikt an glaset. Korkad fråga kanske, men är det omöjligt för dig att rucka på den nu i drift så att du kunde "knuffa bak" den?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Varför mellanrummet? Vet faktiskt inte, händer i bland att nyinsläppta fiskar simmar in bakom. Kan komma ut mella vissa springor, men ibland kan det ta tid för dem att hitta ut och en hjälpande hand måste till, vilket inte alltid är helt enkelt. Samlas skit bakom gör det också! jag skulle dragit ett 15 mm rör med lite cirkulation om jag gjort om det idag.

Jo, jag kan rukka på den och positionera det mot glaset om jag så önskar.

mvh /Marcus S

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 månader senare...

Var ett tag sedan sist. Men här kommer lite uppdaterad bilder på karet.

En hel del nya koraller och tillväxt som är ganska god sedan i december förra året.

Jag kör vidare med min enkla metod. Tillsätter inget. Bara vatten byten då och då ( ca. 1 / mån / 100 liter).

Har börjat köra med aktivt kol för att få upp klarheten i vatten vilket givit bra resultat. Använder mig av korallen such kol. Matar koraller då och då med coral vitalizer samt . Fiskar får Artemia, Formula One samt cyclope eeze.

Nytillkomna koraller 1 st Stylophora Pistillata, 1 st Poc. Damicornis gul samt en specialare Acropora Suharsonoi. Dock så klarade de inte av mina jod-dopp så bra, så större delar dog. Lyckats få två fragger att överleva, så det är bara att hoppas att de drar igång med tillväxt.

post-910-14468917372801_thumb.jpg

post-910-14468917373054_thumb.jpg

post-910-14468917373201_thumb.jpg

post-910-14468917373355_thumb.jpg

post-910-14468917373609_thumb.jpg

post-910-14468917373879_thumb.jpg

post-910-14468917374073_thumb.jpg

post-910-14468917374213_thumb.jpg

post-910-14468917374358_thumb.jpg

post-910-14468917374488_thumb.jpg

post-910-14468917374625_thumb.jpg

post-910-14468917374792_thumb.jpg

post-910-14468917375023_thumb.jpg

post-910-14468917375199_thumb.jpg

post-910-14468917375339_thumb.jpg

post-910-14468917375478_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Äntligen Marcus, nya bilder.

Ser bra ut. Har du lyckats få bättre vattenvärde? Hur går det med reefkeramiken

har den slutat "läcka" tror du?

Kan man få se hur det ser ut på helbild?

/Johan

Skall fixa hel bild också. Ja, vatten värdena är det inga problem med längre. Revkeramiken har förmodligen slutat läcka, om det nu gjort det? Jag är i alla fall skit nöjd med kermik och bygger jag fler kar i framtiden kommer det bli samma lösning.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kör vidare med min enkla metod. Tillsätter inget. Bara vatten byten då och då ( ca. 1 / mån / 100 liter).

Fint kar!

Dock kommer det tyvärr inte att fungera i längden helt utan tillsatser. Enbart vattenbyte på 100 liter/mån räcker inte för att hålla ett kar med mycket SPS över en längre tid.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fint kar!

Dock kommer det tyvärr inte att fungera i längden helt utan tillsatser. Enbart vattenbyte på 100 liter/mån räcker inte för att hålla ett kar med mycket SPS över en längre tid.

Vilka tillsatser tänker du på? Förutom Magnesium och kalcium som jag håller upp med min min reaktor.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vilka tillsatser tänker du på? Förutom Magnesium och kalcium som jag håller upp med min min reaktor.

Mycket fint akvarium du fått till!

Tänkte samma tanke som pwin

Tillsätter du inge extra som tex

jod

Strontium

Kalium

Aminosyror

Järn

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mycket fint akvarium du fått till!

Tänkte samma tanke som pwin

Tillsätter du inge extra som tex

jod

Strontium

Kalium

Aminosyror

Järn

Nej, jag har inte tillsatt något mer än lite av Aminos vid ett enstaka tillfällen sedan start för två år sedan. Kanske är idiotisk, men så är det....

I of för sig så kör jag C+ i reaktor, men vad det släpper ut vet jag inte riktigt. Någon som har koll?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Wrang har redan gett exempel på ett antal tillsatser. Du kommer vinna mycket på att starta med tillsatser omgående, när bristerna väl uppstått så är det svårt rätta till, och då går det fort att tappa mängder av koraller.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...

Hej Marcus

Tack för titten, mycket fint och intressant att få se hur man skall planera lite.

Gjorde två beställningar, en i sverige och en i tyskland, lite inspiration från ditt kar.

Kommer lite nu i veckan, då får man se hur man skall planera sumpen.

/Johan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...