Gå till innehåll

Bygge av 1300 liters kar


Marcus S

Rekommenderade inlägg

  • Svar 383
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Jag tycker det ser snyggt ut. Känns som om revet är "dramatiskt".

Du skriver att du inte är helt nöjd. Det är värt att lägga ner massor av tid nu på att få det som du vill ha det. Gör du inte det nu kommer du ångra dig. Tänk på at det ska vara du som är nöjd!

Hoppas få se bilder när vattnet klarnat!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Taskigt att säga kanske men har du inte glömt korallerna?

Koraller bygger 10 - 20 cm på stenen och har du utrymme för det?

Annars tycker jag att det ser ut som en otrolig heminredning med ett fantastiskt kar.

Tja, kanske bara som det upplevs på bilderna, men visst finns det gott om yttrymme för koraller.....tror jag. Mitt första kar som jag för en gång skull inte fyller till brädde med sten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tycker det ser snyggt ut. Känns som om revet är "dramatiskt".

Du skriver att du inte är helt nöjd. Det är värt att lägga ner massor av tid nu på att få det som du vill ha det. Gör du inte det nu kommer du ångra dig. Tänk på at det ska vara du som är nöjd!

Hoppas få se bilder när vattnet klarnat!

Jag skall "vila" en vecka och bara gå och fundera hur det kan göras bättre. Sen kan man gå på och bygga med stenen igen. Kommer nya infalls vinklar hela tiden....

Blir lite flera bilder med bättre vatten senare....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Marcus,

Jag funderar också på att bygga en egensvetsad ram (fast utlagt på en firma förstås), se min egna planeringstråd. Du har ju valt ganska monstruösa dimensioner på din stålram. Vilka tankar hade du när du bestämde de måtten på dina balkar? Vad bestämmer hur mycket en stålram tål?

/Calle

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...
Marcus,

Jag funderar också på att bygga en egensvetsad ram (fast utlagt på en firma förstås), se min egna planeringstråd. Du har ju valt ganska monstruösa dimensioner på din stålram. Vilka tankar hade du när du bestämde de måtten på dina balkar? Vad bestämmer hur mycket en stålram tål?

/Calle

Hej! Jo visst är ställninge överdimensionerad för min del. Har också lite kontakter med tillverkande industrier som byggt den till mig. De tog fyrkantsrör som fanns hemma helt enkelt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lite uppdatering. Akvariet har nu varit igång ett tag och algblommningsperioden är över. Kalkaglerna börjar växa på riktigt bra nu. Återkommer snart med lite bilder. Har skaffat lite fisk till och börja med, Gul kirurg + scopas, vitbröstad kirurg, stimm chromis, 40 turbo sniglar, stjöstärna, putasräka och putsarfisk och en salaris.

Nästa fas blir att plannera in koraller.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lite uppdatering. Akvariet har nu varit igång ett tag och algblommningsperioden är över. Kalkaglerna börjar växa på riktigt bra nu. Återkommer snart med lite bilder. Har skaffat lite fisk till och börja med, Gul kirurg + scopas, vitbröstad kirurg, stimm chromis, 40 turbo sniglar, stjöstärna, putasräka och putsarfisk och en salaris.

Nästa fas blir att plannera in koraller.

Blev det några bilder?

Mvh Andreas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej jag har läst om hela ditt bygge och är mycket imponerad över det. Har själv ett 375 liters kar som jag startade för drygt ett halår sedan och är redan sugen på att ha ett större. Undrar om man skulle kunna komma förbi dig någon dag och kolla in dit och prata lite. Du verkar ju ha klart för dig hur man bygger upp ett snygt kar.

MVH Martin

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej jag har läst om hela ditt bygge och är mycket imponerad över det. Har själv ett 375 liters kar som jag startade för drygt ett halår sedan och är redan sugen på att ha ett större. Undrar om man skulle kunna komma förbi dig någon dag och kolla in dit och prata lite. Du verkar ju ha klart för dig hur man bygger upp ett snygt kar.

MVH Martin

Det går väl alltid att ordna. Slå mig en signal 0702-804088 så kanske du kan komma förbi en helg. Mitt i veckorna är det familj och jobb som gäller....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...
  • 1 månad senare...

Var inte riktigt nöjd med cirkulationen. Har kopplat en en till Deltec HPL 8070 som closeloop. Blev riktigt bra tillskott med cirkulation.

Har även kopplat in Deltec Kalkreaktor 601 med styrning från Aquatronican.

Måste säga att jag är skitnöjd med denna dator, även om den är lite i det plastiga laget.

Det är tomt vad det gäller koraller, men skall bli ändring på detta under hösten.

Hade lite problem vita prickar på vitbröstad och hepatusen. De ser dock friska ut nu.

Körde i gång ett karantänskar på ca. 100 liter som jag skall köra all ny fisk och koraller i framtiden innan de kommer i min huvudbalja.

Ångra att jag köpte Titan kylare 1500...skulle haft modell större. En varm dag som denna klarar den inte att kyla tillräckligt och temperaturen var uppe och snuddade på 29 grader.

För övrigt börjar kalkalgerna tillta och klä revkeramicen sakta med säkert. har dock haft lite tillväxt av gröna trådalger som inte helt vill ge sig helt.

För övrigt är vatten värdena ok. NO3 = 0, Po4 = 0, Ca = 396, Kh = 9,0, Ph = 8,3, Mg = 1200.

Kör med skummare, UVC och rowaphose + aktivt kol.

Kommer troligtvis byta ut belysningen och köra allt i 20000 K.

För övrigt.....längtar efter att fylla karet med SPS.

Hej svejs / M

post-910-14468914296986_thumb.jpg

post-910-14468914297168_thumb.jpg

post-910-14468914297334_thumb.jpg

post-910-14468914297515_thumb.jpg

post-910-14468914297693_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Grymt snyggt. Jag har nu sträckläst denna tråd, och är djupt imponerad. Och jag som tyckte att jag tog god tid på mig...

Det ser mycket bra ut, och det lönar sig att planera noga, men trots det så upptäcker man efterhand saker som kunde gjorts bättre/annorlunda.

Jag själv ångrar inte för en sekund att jag tog det lugnt. Har man för bråttom i denna hobby, så kostar det bara onödiga läropengar har jag förstått. Detta forum har varit till stor hjälp, och en stor inspirationskälla.

Jag har inte gjort någon tråd om mitt bygge, mest för att jag inte känt att tiden skulle räcka till att hålla den uppdaterad hela tiden, då jag jobbat mycket det sista halvåret.

Jag funderar dock på att lägga upp en hemsida framöver.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...