Gå till innehåll

Bygge av 1300 liters kar


Marcus S

Rekommenderade inlägg

  • Svar 383
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Ja ozonet hjälper till att bryta ned organisk näring snabbare. Och enligt min erfarenhet är cyano mer beroende av organisk näring än N/P förhållande. Kan du fixa styrning mot redoxvärde så borde dina problem vara borta snart.

Ja, det är ju bara att köpa en redox prop till Aquatroncian och en ozonisator......sen om jag törs använda mig av ozon eller inte är en annan fråga. Jag har planer längre fram att börja med KZ eller Fauna Marins zeosystem och då antar jag att det varken är bra att köra UVC eller ozon. Tar ju död på bakterierna.....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Marcus och än en gång, tack för bilderna!

Nu så här i efterhand, är du nöjd med reefkeramiken? Jag använder själv densamma för att "trolla bort" överrinningskammaren och det är ju väldigt funkis. Skulle man byggt med vanlig sten skulle det krävt mer utrymme.

Jag tycker självklart att ditt kar är snyggt (se exv.https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showpost.php?p=157927&postcount=194) men varför jag undrar om du är nöjd är utifrån att om något händer och du skulle behöva plockan ner hela karet för exv. en komplett sanering, då sitter du i klistret i jämfödelse med old-school-varianten ... Det är ju inget problem idag men funderar du något på det?

Slutar med att än en gång säga att detta bygge i min smak är det bästa jag sett!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Marcus och än en gång, tack för bilderna!

Nu så här i efterhand, är du nöjd med reefkeramiken? Jag använder själv densamma för att "trolla bort" överrinningskammaren och det är ju väldigt funkis. Skulle man byggt med vanlig sten skulle det krävt mer utrymme.

Ur design synvikel är jag skitnöjd. Hade varit mycket svårt att få en stenbakgrund i samma stil genom att bygga upp med levande sten. Det hade som sagt också tagit betydligt mycket mera plats och kostat mer pengar - tror jag. Eftersom karet fortfarande är relativt ungt så är inkörningsperioded inte färdig ännu. Jag tror dessutom att det tar längre tid när man har så mycket "död" revkeramik i förhållande till levande stenen. Sedan tror jag revkeramiken är oslagbar med sin enorma porörisitet jmf. med levande sten. Efter inkörning borde systemet fungera riktigt bra.....men allt kan ju hända.

Att plocka upp vid eventuella problem för sannering existrar inte i min värld. Sådan åtgärder skall inte behövas........men låt det var osagt inför framtiden.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ur design synvikel är jag skitnöjd. Hade varit mycket svårt att få en stenbakgrund i samma stil genom att bygga upp med levande sten. Det hade som sagt också tagit betydligt mycket mera plats och kostat mer pengar - tror jag.

Hehe... Ja, det tror jag med, att det hade tagit säkert dubell plats och blivit än dyrare. Jag förstår också att du är skitnöjd. Det är nog hela detta comunity rörande överens om.

-respekt:skrattar:

Eftersom karet fortfarande är relativt ungt så är inkörningsperioded inte färdig ännu. Jag tror dessutom att det tar längre tid när man har så mycket "död" revkeramik i förhållande till levande stenen. Sedan tror jag revkeramiken är oslagbar med sin enorma porörisitet jmf. med levande sten. Efter inkörning borde systemet fungera riktigt bra.....men allt kan ju hända.

Förmodligen finns det redan skrivet i tråden men med 20 sidor vågar jag ändå fråga: hur mkt levande sten har du? Jag har ju samma keramik som dig fast runt överrinningskammaren. Det fungerar klockrent men då är ju som sagt förhållandet kanske 5/30 keramik/LS. Dessutom var LS väl inkörd sedan länge vilket gjorde att jag aldrig fick de problem en del av de mer erfarna på guiden flaggade för i starten av min tråd. Nåväl, jag hoppas det sätter sig och som sagt, jag delar din uppfattning att när du väl får ballansen och inkörningen färdig kommer du att ha ett stabilt system, inte minst utifrån de större buffertzooner du har då både vatten- och keramikvolymen är så stor.

Att plocka upp vid eventuella problem för sannering existrar inte i min värld. Sådan åtgärder skall inte behövas........men låt det var osagt inför framtiden.

Word! (som de tuffa grabbarna på vickande stolar längst bak i klassrummet skulle sagt! :smiley17:)

Avslutar med ett fyrfaldigt

:cool::cool::cool::cool:

//Ricard

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Förmodligen finns det redan skrivet i tråden men med 20 sidor vågar jag ändå fråga: hur mkt levande sten har du? Jag har ju samma keramik som dig fast runt överrinningskammaren. Det fungerar klockrent men då är ju som sagt förhållandet kanske 5/30 keramik/LS. Dessutom var LS väl inkörd sedan länge vilket gjorde att jag aldrig fick de problem en del av de mer erfarna på guiden flaggade för i starten av min tråd. Nåväl, jag hoppas det sätter sig och som sagt, jag delar din uppfattning att när du väl får ballansen och inkörningen färdig kommer du att ha ett stabilt system, inte minst utifrån de större buffertzooner du har då både vatten- och keramikvolymen är så stor.

//Ricard

Tror det finns skrivet ja, men jag nämner gärna det igen. Jag har endast 65 kg levande sten (Prima Bali från Marinakvariet). Torsten på korallenwelt tyckte att det skulle räcka med 10 kg som ympnings ämne till mitt kar, men det tyckte jag var på tok för lite. Hade jag bara haft ls sten så kanske det hade gått åt en 300 kg = 45000 SEK. Revkeramiken gick på runt 9000 - 10000 SEK och LS 9000 SEK = T0T ~ 18000 SEK att jämföra med 45000 SEK. För mig är det ekonomsikt själklart val!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...
Tråkigt att höra men det tar sig en dag.

Tror du att det är kanske Reevkeramiken som läcker ut alg trivsel preparat?

Japp, jag är nu ganska övertygad att det är min bakgrund som ställer till det. Tror att den läcker kisel. Luc Loyen (jawsee) på Zeovit.com (måndadens kar) har bygg sitt kar med revkeramic och har tydligen också haft problem de två första åren, med bland annat höra kisel värden. Han har även bekanta som byggt system med revkeramiken med likandne problem.

Det jag tycker är konstigt är att jag inte får ner silikat nivån med FM UltraPhos. Detta preparat skall ju ta både fosfat och silikta.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Japp, jag är nu ganska övertygad att det är min bakgrund som ställer till det. Tror att den läcker kisel. Luc Loyen (jawsee) på Zeovit.com (måndadens kar) har bygg sitt kar med revkeramic och har tydligen också haft problem de två första åren, med bland annat höra kisel värden. Han har även bekanta som byggt system med revkeramiken med likandne problem.

Det jag tycker är konstigt är att jag inte får ner silikat nivån med FM UltraPhos. Detta preparat skall ju ta både fosfat och silikta.

Har du provat att öka mängden emot vad det står på burken, Eller du kanske har det i påse istället för i reaktor så du får högre verkningsgrad på det ?? En liten tanke bara..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om nu bakgrunden läcker som du misstänker, så kommer ju inte kisel/silicat-nivån sjunka förrän bakgrunderna är helt urlakad.

Som Stefan skriver, så har du bättre verkningsgrad på removern i en reaktor - det finns en ultra-(phos) Sil som är "dopad" för att ta mer silikat/kisel än den vanliga ultrapowerphos

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om nu bakgrunden läcker som du misstänker, så kommer ju inte kisel/silicat-nivån sjunka förrän bakgrunderna är helt urlakad.

Som Stefan skriver, så har du bättre verkningsgrad på removern i en reaktor - det finns en ultra-(phos) Sil som är "dopad" för att ta mer silikat/kisel än den vanliga ultrapowerphos

Okej, detta kan man ju testa. Kör idag i mediumet i reaktor.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har ju pratats flitigt om att Riffen cheramiken (stavning?) ställer till det med både alger och SPS som inte vill växa på RC. Men jag hoppas verkligen dina problem löser sig, för karet är skit fint.

Har inte läst så mkt om detta, men det hoppas jag inte är problemet.

Kolla på : http://www.zeovit.com/forums/showthread.php?t=11391

Han kör hela bakgrunden med revkeramic och två pelare i mitten på karet, ungerfär som jag.

Tycks ju har väldigt fina SPS, men har beskrier ju även problem de första åren.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fick min nya redoxprobe till Aquatroncian! Hör till häpa, mitt redox värde ligger på ~ 150 mV!! Känns obehagligt lågt. Jag hittade dessuto min sjöhare död i en returpump, kan det vara denna som åstakommdet låga redoxvärdet tillfälligt? Skall jag igång med ozon nu?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag vet inte om det varit uppe, men så här står det i ZEOvit Guiden:

"We recommend soaking reef ceramics for at least 3 months before introducing them into a system."

Ganska liten tröst men du vet iaf. vad som är problemet, det är väl bara och härda ut med vattenbyten och remover.

För export så är det väl effektivare med stora vattenbyten än flera små.

/Janne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag vet inte om det varit uppe, men så här står det i ZEOvit Guiden:

"We recommend soaking reef ceramics for at least 3 months before introducing them into a system."

Ganska liten tröst men du vet iaf. vad som är problemet, det är väl bara och härda ut med vattenbyten och remover.

För export så är det väl effektivare med stora vattenbyten än flera små.

/Janne

Har detta något med redoxen att göra tror du?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...