Gå till innehåll

Tipsa om en bra doppvärmare!


Claes_A

Rekommenderade inlägg

Jag behöver en doppvärmare till det nya akvariet men jag har ingen aning om vilka fabrikat som anses tillförlitliga. Vattenvolymen är på strax över 200 liter. 100 w eller 150 w? Fabrikat?

När jag tänker efter så är det just doppvärmaren som är den tekniska pryl som oftast gått sönder för mig i saltsammanhang. Inte sällan har det efter några år slutat i ett sprakande och fräsande i sumpen. Någon gång har den låst i sig i ständigt påslaget läge.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Med tanke på alla pumpar man har i nu för tiden så brukar doppvärmare inte behövas, tack och lov. Nu skall du iofs ha LED belysning så du får ingen värmestrålning ner i akvariet.

Annars finns det fler fabrikat av titandoppvärmare med separat kontrollers som man har på torra land. Tror Aqua Medic har en.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack Lasse, jag ska googla lite vad gäller dessa titanvärmare.

Kanske har jag inget behov av värmare men min magkänsla säger mig att min iver att spara energi och få akvariet tyst i kombination med att det står i ett ej sönderrenoverat 10-20-talshus modell skurgolv, kakelugnar och 10 cm spån i ytterväggarna gör att det kan nog behövas några extra watt på vintern.

Vad tror ni annars om följande underliga design:

Aquael Neoheater

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Titan låter som djupt grepp i plånboken och jo då, typ tre gånger så dyrt som en kvalitetsvärmare av vanlig typ:

http://www.aquacave.com/Heaters.aspx

Det är säkert inget fel på titanvärmare men om man nu inte antingen har väldigt destruktiva djur som riskerar att knäcka en glasvärmare eller tillhör den skaran inom salt som tror att den som bränt mest pengar vinner så känns det som överkurs.

Den viktiga vattendelaren (hmm, kanske olämpligt ord i sammanhanget) för doppvärmare tycker inte jag är om de är av glas eller titan utan vilken typ av termostat de har. Det finns två typer, bimetall och elektronisk. Bimetalltermostaterna har en öppen kontakt som slits och kan svetsas ihop, de elektroniska har inga rörliga delar. Enligt min erfarenhet är när det gäller bimetallvärmare frågan inte om utan när de kommer att ge upp och antingen sluta värma eller köra full värme hela tiden. Däremot har ingen elektronisk värmare gett upp för mig än.

Tronic doppvärmare är en typ som jag har bra erfarenhet av, de har elektronisk termostat och skydd även mot torrläggning. Det är inte den billigaste doppvärmaren på marknaden men det måttliga merpriset är klart motiverat för att få en säkrare värmare.

Även jag bor i hus med sådär isolering och värme och jag behöver definitivt doppvärmare för att säkerställa att det inte blir för kallt i karen när värmen i huset inte riktigt hänger med.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skulle hellre rekommendera 2 st 100wattare.

Dom har en förmåga att bränna, eller fastna, och då eldar dom fullt. Så istället för en 200-300 watts värmare har du bara 100 w om det händer.

Men som sagt, med mycket ljus och massa pumpar, behövs dom sällan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag korsar de två föregående inläggen och moddar svaret med mina egna erfarenheter.

Mitt råd: Tveklöst två Jäger á 100 W.

Har kört just Jägervärmare i 25 år med en massa sötvattenskar och ALDRIG haft några problem.

Jo, en gång ;) precis när jag började med salt och hängde i en gammal Jäger, ddåååååååå hängde den sig :smiley3:.

Pinsamt på sitt sätt men jag hävdar ändå att denna händelse bara är slumpen. Som sagt två Jäger á 100 W.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Här är en tabell som beskriver vilken effekt du behöver. Den är i och för sig beräknad för ett normalt kar (Ungefär 1x2x1 i mått med långsida mot innervägg) men ändå.

Jag skulle absolut ha två mindre värmare + att ta upp dem över sommaren. Jag har haft hängda Jäger och även en med vatten i. Elektroniska termostater brukar hänga sig vid åska om man har luftburen el fram till huset.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Här är en tabell som beskriver vilken effekt du behöver. Den är i och för sig beräknad för ett normalt kar (Ungefär 1x2x1 i mått med långsida mot innervägg) men ändå.

Jag skulle absolut ha två mindre värmare + att ta upp dem över sommaren. Jag har haft hängda Jäger och även en med vatten i. Elektroniska termostater brukar hänga sig vid åska om man har luftburen el fram till huset.

Du glömde visst länka till tabellen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...