Dalmasen Postat 4 april 2010 Postat 4 april 2010 Nyheter som denna får hjärtat på varje saltvattensakvarist och dykentusiast att blöda!. Jag har bott i Hong Kong och dykt mycket utanför den kinesiska kusten. Där syntes med all önskvärd tydlighet vad åratal av dynamit- och cyanidfiske kan göra med korallreven. Det sista reven behöver är den här typen av händelser, sannolikt orsakade av en kombination av bristande underhåll och bristande kompetens. Man blir vansinnig!! Citera
kimett Postat 4 april 2010 Postat 4 april 2010 Jäkla nötter som inte kan navigera ska inte köra 230m långa fartyg. 15km från farleden är riktigt dåligt. Citera
junros Postat 4 april 2010 Postat 4 april 2010 15 km ifrån är inte bara dåligt, det är helt sjukt brutalt sönder kasst! Fifa¨n!och borde det ens vara lagligt att frakta farligt gods runt/i barriärrevet..och om man nu måste det pga av pengar, så bör man tvingas rekrytera en kvalificerad person som kan farleden!Aja, vi får alla hålla tummarna och hoppas på det bästa iaf. Citera
Johan2x Postat 4 april 2010 Postat 4 april 2010 Kanske snart införa "kontrolltorn" för yrkestrafiken./Johan Citera
Benighted Postat 4 april 2010 Postat 4 april 2010 Hemskt, bara hoppas dom lyckas förhindra de värsta scenariot... Riktigt tragiskt om det skadar miljön, det är fantastiskt att dom lyckas göra såna här saker i de känsligaste miljöerna, som Valdez, Alaska och stora bariärrevet... Citera
libben Postat 4 april 2010 Postat 4 april 2010 Jösses, nästan så man vill arkebusera hela ledningen för rederiet samt kaptenen och alla andra som borde förstått att detta är helt fel. Citera
PeterGG Postat 4 april 2010 Postat 4 april 2010 Missförstå mig inte. nu. Jag tycker detta är hemskt.Men vad är egentligen stoppsträckan för ett 230meter fartyg i 60-70 kton klassen? Frågeställningen är främst intressant för att jag tycker att 15 kilometer låter tajt, borde dra rutten någon annan stans. Citera
acuario Postat 5 april 2010 Postat 5 april 2010 Säker full kapten, det brukar vara det, exxon valdez hade en alkoliserad och full kapten som placerade fartyget på grund. Citera
Tellsak Postat 5 april 2010 Postat 5 april 2010 Jag är varken Kapten eller Styrman och har ingen erfarenhet av att styra stor båtar/pråmar, det är mycket möjligt att det är en kort stoppsträcka. Men det första som dyker upp i huvudet på mig är ord som: Roder?, Radar?, GPS?, (och Ekolod?). (Men man kan väl inte vänta sig för mycket då vi fortfarande har en global finanskris). Citera
liljeros Postat 5 april 2010 Postat 5 april 2010 hoppas det är lugnt på havet tills dom sugit upp skiten då, ja menar, så vågorna inte drar ner oljan i vattnet, Citera
Jonas Am Postat 5 april 2010 Postat 5 april 2010 "Under söndagen har flygplan tagit flygbilder över skeppet och i nu förbereder att spruta ett medel över området som reducerar ytspänning, för att minska oljans skadeverkningar."Hur menar dom här? Om man reducerar ytspänningen så sjunker väl oljan? Eller har jag tänkt fel? Citera
Benighted Postat 5 april 2010 Postat 5 april 2010 Dom vill antagligen hindra att det sprider sig med vågorna... Kan ju vara en vettig idé om dom tänkt rätt, och inte bara tänker på att rädda stränderna... Det viktiga i barriärrevet är ju det under ytan... Men en begränsning av området kan ju vara bra... Citera
Laggeman Postat 5 april 2010 Postat 5 april 2010 Stoppsträckan är ju i relation till hastigheten så klart, men jag gissar på att de har några kilometer på sig innan de utslag på roder och propeller gör större påverkan på hastighet och riktning. Minns inte alls hur man räknar på det, det var mest däckarna söm höll på med den biten, själv satt man i ett varmt maskinrum mestadels av tiden (i gymnasiet). Citera
kimett Postat 13 april 2010 Postat 13 april 2010 Lite uppdatering: http://www.aftonbladet.se/nyheter/article6947429.ab3km lång 250m bred reva blev det tydligen och lite mer... Citera
libben Postat 13 april 2010 Postat 13 april 2010 http://www.svd.se/nyheter/utrikes/tre-kilometerssar-pa-barriarrevet_4558011.svdhttp://www.aftonbladet.se/nyheter/article6947429.abCiterar aftonbladet. Det 230 meter långa fartyget har flyttats fram och tillbaka av tidvattnet. Skrovet rivit upp en tre kilomter lång, och 250 meter bred, remsa i världens största barriärrev. – Det är fler skador på revet än vad jag någonsin sett tidigare, säger David Wachenfeld, chefsforskare vid myndigheten för Stora barriärrevet, till nyhetsbyrån AP. – På vissa områden har allt liv plattats ner och revets struktur har pulviriserats på grund av fartygets tyngd. http://gcaptain.com/maritime/blog/update-shen-neng-aground-great/ Citera
-=Mr_B=- Postat 13 april 2010 Postat 13 april 2010 "det kommer ta 20 år innan revet återhämtatsig" *host-skitsnack-host*Är det här ett problem? Självklart. Är problemet att revet tagit fysiskt strukturella skador? Knappast. Det är snarare en fördel eftersom det främjar artrikedomen. Om 5 år kommer man inte att se mindre liv här, än någon annanstans lägns revet. Det kommer ha återhämtat sig. Däremot kommer den förändrade formen att synas över en mycket längre tid. Visst. Det är inget egentligt problem, det är trots allt bara form.Ett vulkanutbrott som täcker ett befintligt rev med svart aska & lava är en levande plats ett par år senare, och vid händelsen är det i princip helt sterilt, med långa avstånd till närmsta källa till nytt liv. Här är det nya livet knappt 125 meter bort som längst.Revet klarade sig undan i princip oskatt skulle jag vilja påstå.Det är dock inte det samma som att det inte är för jävligt att ett så här stort skepp kan hamna långt in i en skyddad miljözon. Att man denna gången klarade sig lindrigt undan är inte en garanti för att man kommer att göra det alltid, och, även om jag tycker det är närmast löjligt att snacka om "speciallutbildade lotsar" för en passage som är 2 mil bred, så är det kanske det som behövs. Helt sjukt om någon frågar mig, men alternativet är antagligen så höga böter att den som lyckas göra bort sig nästa gång går i konkurs. Även om det är Bill Gates, i en optimist-jolle.B! Citera
kimett Postat 13 april 2010 Postat 13 april 2010 Problemet ligger väll som sagt i att det hände och ev nu då också om dom målat pråmeländet med färg baserad på fel saker vilket dom antagligen har då jag misstänker att det är billigast i längden, så återstår och se om det blir något av det. Citera
stigigemla Postat 13 april 2010 Postat 13 april 2010 Jag var på APO island i Phillipinerna. Under andra världskriget sprängde amerikanarna en passage i revet för att kunna komma in till ön med fartyg. Nu har havet tagit mer än hälften dvs mellan 50 och hundra meter av sandstranden som låg runt vulkanen i mitten av atollrevet. Men hålet i revet verkar inte växa igen. I alla fall inte så det syns på 60 år. Citera
libben Postat 13 april 2010 Postat 13 april 2010 Är det bara jag som får fina vibbar av exxon valdez? Och även där var det helt sjukt hur det kunde hända. svtplay har något avsnitt har jag för mig, ska leta upp.** http://svtplay.se/v/1955980/dokument_utifran/sparen_efter_exxon_valdez Citera
-=Mr_B=- Postat 13 april 2010 Postat 13 april 2010 Stig det är ju det jag menar. Spåret ekan plöjt kommer ju vara synligt, länge. 20 år kommer inte i närheten. Men det gör egentligen ingenting, för det är ju inte formen på revet som är det viktigaste, utan livet där. Och med mindre än 125m till oskadat rev som längsta avstånd håller jag det för jäkligt osannolikt att det tar speciellt lång tid för revet att befolka det skadade området.Jag menar alltså på att den här händelsen inte är någon katastrof, men att det är för jävligt att det alls sker, för ingen vet ju hur illa det kommer gå innan det har hänt. Nästa gång kanske det blåser mer. Det läcker ut mer olja, och det skadade området är kanske 3 kilometer långt, längsmed en revrygg där en ensam väldigt sällsynt art har sitt fäste.Det värsta är ju att sånt här inte ens behöver hända, det finns ingen orsak för att sånt här ska inträffa, det är i någon utsträckning ett mänskligt fel som gjort att det blivit så här, och då bara måste man se till så det finns rutiner som hindrar det från att upprepas. Så på ett sätt är det bra att det här hänt, när det nu blev så pass (relativt) lindriga skador.B! Citera
Illustratören Postat 13 april 2010 Postat 13 april 2010 Är det inte mer tragiskt att länder med turism som inkomst inte förstår att deras natur är en enorm inkomstkälla och ett vräldsarv.Var till Thailand nyligen, har varit där 4gånger förut senaste tio åren och det har aldrig varit så skitigt. Fy fan, de är så man gråter i själen. Hur kan de göra så mot sin underbara natur!! Olja på stranden, plastpåsar, burkar, glas, rep och skit....skit.....skit! Det är så man får leta ihjäl sig efter en papperskorg i det landet. Hur svårt ska de va att slänga skräpet på en plats där det inte blåser, rinner eller rullar iväg?!?!? Tragiskt! Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.