Mr Harlequin Postat 12 april 2010 Dela Postat 12 april 2010 HejJag undrar hur ni har gjort med ventilation på era bänkar?På min förra bänk vart det helt inneslutet så det var som en bastu. Körde med borrat och me sump förra gången, ska köra detta igen. Det kommer vara ett mellan rum på 5cm mellan vägen och möbeln/akvariet. Så skillnaden mot förra gången är att det är öppet mellan bänken, upp bakom karet och upp mot taket. Skulle detta mellan rum på L:130cmxB:5cm räcka för ta bort bastu effekten och hjälpa med kylningen på sommaren eller ska man lägga till lite fläktar där nere? Tänker lite på sommar temp också.Hur kör ni? Kör ni fler fläktar? Kör ni både luft in och ut? Vad hade ni gjort annorlunda på era bänkar? Kör ni med fläktar, vilken typ isådane fall?Om det blir fläktar så har jag tänkt mig Noctua NF-R8. Är detta ett bra val?Tacksam för att höra era erfarenheter/åsikter/rekommendationer/Tips!Tack på förhand! Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Claes_A Postat 12 april 2010 Dela Postat 12 april 2010 Jag kopplade in min ventilationsfläkt för skåpet på nybygget igår. Det rör sig om en vanlig datafläkt 8 * 8 cm (Coolink). Jag satte den framför en 25 cm lång "tunnel" med ljuddämpande mellanväggar (som en labyrint) för att ha ihjäl det sista ljudet från denna i princip tysta fläkt. Och även om ljuddämparlådan äter upp en hel del flöde så tror jag luftomsättningen duger för avfuktning av skåpet (mindre än 200 l luftvolym). Luften får ta sig in i springor runt om luckan på framsidan av skåpet. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Mr Harlequin Postat 12 april 2010 Författare Dela Postat 12 april 2010 Hej Claes!Tack för ditt svar! Du kan inte lägga upp lite bilder på din tråd, på fläkt arrangemanget? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Laggeman Postat 15 april 2010 Dela Postat 15 april 2010 På mitt förr-förra kar hade jag ett täckt skåp runt om, det löste jag med en enkel datorfläkt som var kopplad på en mobil-laddare, klarade av jobbet utan bekymmer.I mitt förra kar så hade jag öppen baksida, där hade jag ingen extra kylning.I mitt nuvarande kar har jag i dagsläget inga sidor alls, detta är dock på G att ändras, och där kommer jag köra samma lösning med fläkt, då det kommer att bli täkt runt om för att stänga inne det mesta av ljudet. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
muha Postat 15 april 2010 Dela Postat 15 april 2010 Lånar tråden lite Björn. Snabb fråga bara. Är det bättre att blåsa in eller ut med datorfläkten? (om nu är det bara en fläkt) Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
-=Mr_B=- Postat 15 april 2010 Dela Postat 15 april 2010 Om det blir fläktar så har jag tänkt mig Noctua NF-R8. Är detta ett bra val?Köper du fläkten "för sig själv" så har den 6 år's garanti. Den är tyst, jämfört med det mesta i 12v fläktväg nästan helt ljudlös. Den största nackdelen är väll att den inte flyttar så mycket luft. Det är en kvalitetsprodukt, så i övrigt är det svårt att hitta fel på den.Från datorchassin lär vi oss att det ligger kvar mer damm i chassit om man har en fläkt som suger, istället för en som blåser. Förklaringen hävdas vara att luften har sämre bärighet när trycket är lägre, men eftersom varken sumpskåpet, eller datorchassit är ens i närheten av lufttätt så blir där ingen betydande tryckskillnad i mellan in och utsida. Förklaringen till varför köper jag inte riktigt, däremot kan jag bekräfta att samma chassi blir dammigare om man suger ut luft istället för blåser in, med i övrigt samma förutsättningar.Sen är det ju en fördel om man blåser, eftersom man kan styra luftflödet så det riktas ned i sumpen för att få kylt av vattnet lite under de varma dagarna.B! Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
rickard598 Postat 15 april 2010 Dela Postat 15 april 2010 jag hade valt o blåsa in då jag inet tror fläkten mår så bra av saltet från avdunstningen Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
freguz Postat 15 april 2010 Dela Postat 15 april 2010 jag hade valt o blåsa in då jag inet tror fläkten mår så bra av saltet från avdunstningenTror oxå det är bäst effekt att blåsa inåt, men inte pga saltet, för det dunstar inte Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
nike83 Postat 15 april 2010 Dela Postat 15 april 2010 om du hade tänkt kanalansluta eller göra hål i väggen så skulle jag säga att de är bättre att ha ett undertryck i sumpen, men jag tror inte det har någon större betydelse nu!du kan göra ett litet experiment och sätta en termometer där inne och testa vad som blir svalast och göra... Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
kimett Postat 16 april 2010 Dela Postat 16 april 2010 Tror oxå det är bäst effekt att blåsa inåt, men inte pga saltet, för det dunstar inte Skulle påstå även om det inte dunstar eller ej så kommer du få saltrester i en fläkt som blåser ut. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
muha Postat 16 april 2010 Dela Postat 16 april 2010 Låter att blåsa in är bättre alternativ. Och svår är det inte häller att vända på fläkten om man villl ha det ut. Tack för alla eran erfarneheter./Muha Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
rickard598 Postat 17 april 2010 Dela Postat 17 april 2010 Skulle påstå även om det inte dunstar eller ej så kommer du få saltrester i en fläkt som blåser ut.precis det jag menade.! Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
alanslater Postat 10 december 2020 Dela Postat 10 december 2020 Vilket fan rekommenderar du för en nybörjare? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.