Gå till innehåll

DIY LED till nano


Maglofster

Rekommenderade inlägg

Har ett litet 64 liters som jag tänkte bygga mig en LED-ramp till. Åsikter om LED finns det väl lika många som akvarister, men jag tänkte jag skulle testa själv och se vad jag tycker. Finns mycket skrivet om detta ämne, men många poster saknar info eller är skrivna lite luddigt (eller så är jag trög). Så jag tänkte försöka skriva lite mer övertydligt, kanske hjälper det någon. :)

Vad behöver man då för detta bygge?

- Lysdioder

- Drivare

- Sladdställ

- Flertrådigt anslutningskablage

- Kylning

- Termiskt lim

- Linser (eventuellt, beroende på typ av lösning)

- Lödpenna och lödtenn

Börjar med att gå igenom lite om de olika komponenterna:

LED

LED som står för Light Emmiting Diode har funnits länge, men det är först på senare tid som de s.k. high power led eller högeffekts lysdioderna har blivit tillräckligt bra / någotsånär prisvärda för att vi vanliga människor ska vilja använda dom till akvariebelysning. Ska man bygga en riktig belysning (månljus undantaget) är det dessa högeffektare man vill använda. Det finns många varianter av dessa LED:ar. Dels finns det en uppsjö tillverkare där Cree får sägas vara dom som för tillfället leder utvecklingen. Bland andra tillverkare kan Osram och Seoul nämnas. Det finns även en hel del kinesiska tillverkare där kvalitén pendlar mellan okej och fruktansvärt dåligt.

Dom dioder som kan bli aktuella (beroende på vad man vill betala samt vilken ljusstyrka man behöver) finns i 1W, 3W samt i 5W. Desto högre wattantal, desto högre ljusstyrka. MEN, en sak som är viktig att titta på är hur många lumen du får per watt. Det kan alltså löna sig att köpa några fler av en svagare (billigare) diod om den är effektivare. Det finns många återförsäljare av LED. Exempelvis http://www.molectric.se/ i Sverige samt http://www.led1.de eller http://www.led-tech.de i Tyskland. Jag har handlat av dessa båda och det har fungerat bra både med betalningar samt leveranser. Det skall dock sägas att det säkerligen går att hitta billigare leverantörer.

Drivare

En s.k. drivare (driver på engelska) är en strömförsörjning som man använder till högeffekts lysdioder. Skillnaden på en drivare och en vanlig strömförsörjning är att en med en drivare är strömmen hela tiden konstant. Att strömmen är konstant är mycket viktigt när det gäller dessa krabater (till skillnad från vanliga lysdioder, som inte behöver dessa), för enkelhetens skull kan vi nöja oss med att konstatera att om man inte använder en drivare kan strömmen öka och det skadar dioden.

Okej, jag nämnde förut att det finns 1w, 3w och 5w dioder. Dessa driver man med olika mycket ström (överkurs P=U*I, Effekten=Spänning*Ström). Det vanliga är 350 mA (milliampere), 700 mA samt 1000 mA likström. Man kan oftast köra en 1w (som egentligen är specad för 350 mA) lysdiod på 700 mA men den kommer bli betydligt varmare och få kortare livslängd detsamma gäller 3w och 5w etc. Det finns även olika typer av drivare. Den allra enklaste är bara ett par komponenter som servar våra dioder med en konstant ström. En sån här drivare http://www.molectric.com/p391/Drivare-till-Luxeon-och-Z-PowerLED/product_info.html är väldigt liten och smidig, men måste i sin tur matas med spänning från ett nätaggregat vilket kan göra bygget lite mer komplicerat.

88016.jpg

Det finns dock en enklare lösning. Eftersom dioderna går på likström/likspänning och vi normalt sett har Växelström/växelspänning i våra vägguttag måste man dels likrikta (göra om växelelström till likström) och dessutom måste man även göra om spänningen från 220v till något lägre (vanligvis 12-48v). Allt detta kan man göra med en sån här: http://www.molectric.com/p832/Drivare-230-Volt-10-Watt-350mA/product_info.html Fördelen med en sån här produkt är att man kan skruva på en vanlig elsladd med brytare och eurokontakt (kallas för sladdställ och finns här: http://www.kjell.com/content/templates/shop_main_details.aspx?item=67017&path= ) och koppla rakt in i väggen. Sen kopplar man även in sin flertrådiga kabel som skall till dioderna med en konstant ström.

67017.jpg4283_PTDCC15350_side_297.jpg

Kylning

En högeffekts lysdiod blir EXTREMT varm EXTREMT snabbt. Om man inte har någon kylning på dioden så bränner man den på ett par sekunder om man kopplar den till sin drivare. Därför är det normala att man köper sina dioder ytmonterade på en liten "stjärna" av aluminium. Ytmontering är ett fancy ord för maskinellt lödda komponenter som sitter på ett kretskort eller liknande. Det går även att köpa dioderna löst, utan stjärnan. Men för oss vanliga dödliga utan en ytmonteringsutrustning hemma i garaget eller extrema lödarskills så gäller det att man köper sina dioder färdigmonterade.

90599.jpg

Den lilla stjärnan i alu räcker inte för kylning utan måste i sin tur monteras på en kylanordning, oftast en kylfläns, oftast även den i aluminium. Det finns små runda speciella kylflänsar som passar för stjärnorna, men det är oftast inte kostnadseffektivt eller speciellt smidigt när man skall bygga akvariebelysning. En del satsar på att köpa någon form av aluminiumprofiler, dessa finns bl.a. på Bauhaus. Aluprofiler är bra om man vill bygga långa "lister" som går längsmed akvariet, tänk lysrör.

Termiskt lim

Är som det låter, ett lim som tål och leder värme. Detta används för att fästa våra stjärnor på kylflänsen samt för att på ett effektivt sätt leda över värmen till en stora kylflänsen. Är oftast ett tvåkomponentslim som man blandar i lika delar. Exempelvis http://www.molectric.com/p513/Arctic-Silver-Epoxi-lim/product_info.html

Linser

Ljuset från en power-led har oftast en ganska vid spridningsvinkel, ca 120 grader. Därför kan det vara en fördel att använda linser som fokuserar ljuset neråt. Linser finns med olika spridningsvinklar, 10 grader, 25, grader, 45 grader, 60 grader etc. Linsen är anpassad att passa för montering med stjärna och behöver oftast limmas.

397_0.jpg

Själva bygget

Efter att ha spanat runt lite så tycker jag att det smartaste verkar vara att montera alla LED:arna på en kylfläns direkt istället för att sätta varje LED på en egen liten kylfläns. På denna kylfläns får man plats med minst 12 stjärmonterade dioder utan problem http://www.kjell.com/?item=67017&path=

90367.jpg

Jag har även satsat på en drivare som är komplett med strömförsörjning och allt i ett. Dessutom lyxar jag till det med ett sladdställ med brytare. Det är viktigt att räkna lite på sitt bygge tycker jag. Som tur är det väldigt enkelt att räkna på el när det gäller likström. Dioderna skall kopplas i serie detta betyder att man kopplar + till - och + till - och fortsätter så i en kedja med själva drivarens + i ena änden av kedjan samt drivarens - i andra änden. Ett annat exempel på serie koppling är hur man i ungdomens år ladda bandspelare med batterier, oftast lade man dom i en lång ränna med + mot - och + mot - o.s.v.

När man kopplar dioderna serie så blir strömmen den samma trots att du adderar diod efter diod. Däremot så ökar spänningen med varje diod. Mina dioder kräver ca 3,5 volt st. Det betyder att för varje diod jag adderar i serie så ökar spänningen med 3,5 volt. Detta eftersom jag använder en drivare med konstant spänning. (Det finns såklart lite formler bakom detta, googla på ellära eller U=R*I så kan du lära dig mer) Men detta är ingen kurs i ellära. Det viktiga nu är bara att du summerar ihop spänningen och sen kollar på din drivare att den klarar av att leverera spänningen. I mitt fall 12x3,5 volt = 42 volt. Mitt agg/drivare klarar av att leverera 48 volt, så jag är safe. :) Ja just, sjävla agget i sig dra ju också lite så man bör lägga på en 3v för det, så nej, det hade inte funkat med 13 dioder på detta agg.

Oki, verkar som jag är klar för fight! Med lödkolv och lim d.v.s.

Jag börjar med att limma mina dioder med det termiska limmet. Det är VÄLDIGT drygt. Så jag använder bara lite, dessutom ska man ju använda 50% per spruta så den första lilla klutten blir ju dubblad. När jag fäster dioderna ser jag till att vända + och - i sådan ordning att jag får det kortaste kabelavstånden för att köra + till - mellan mina dioder. Lägg gärna upp dioderna på kylflänsen innan du limmar så att du kan göra en mental check på att det blir rätt. Inget vidare att behöva bända loss och göra om.

När alla dioder torkat fast (ca 10 minuter) så klipper jag till mina anslutningskablar. Jag använder tunna flertrådiga kablar from Kjell och kompani. När alla kablar är tillklippta och skalade löder jag fast dom på anslutningarna på stjärnorna.

Till sist kopplar jag in drivaren. Ena anslutningen + kopplar jag till den första dioden i kedjan och den andra kopplar jag till - till den sista dioden i kedjan.

Själva upphängningen tänkte jag lösa genom att borra hål i den yttersta flänsen på kylflänsen och trä igenom en tunn vajer. Jag har just nu valt att inte köra med linser, har ett gäng 45 graders liggande hemma, så eventuellt monterar jag dessa. Jag kommer även köra med täckglas på mitt kar, om inte behöver man skydda hela anordningen från saltvattenstänk.

Kostnad:

Kylfläns 1st totalt 79:- (Kjell och CO)

Dioder 12 st totalt 1000:- (5 blå, 7 vita)

Drivare 1 st totalt 249:- (PTDCC15350)

Resten hade jag hemma.

Totalt: 1328:-

Slutresultat (dålip iPhonebild..) Tänk på att bilden faktiskt är större än själva slutresultatet, Kylflänsen är 10x9 cm på undersidan, får plats på en CD-skiva alltså.

led.jpg

Såhär kopplar man in sladdställ samt anslutningar till LEDarna. Röd på + och svart på - samt i 230V kopplar man blå och brun i vilken ordning som helst (spänningen alternerar ju så det finns inget plus eller minus). Allt fästes genom att skruva, inget lödande här. Sen bara på med locket och skriva fast det.

IMG_0106.JPG

Lite info från locket på drivaren

IMG_0104.JPG

Kylfläns med fastklistrade dioder och alla kablar ditlödda.

IMG_01011.JPG

Inte dom fetaste high power leddarna.. Men dom duger för mig :)

IMG_0103.JPG

2115

Ändrat av Maglofster
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

LED-hemmabyggen är grejen!

Jag började mitt hemmabygge lite skeptisk och undrande men är numera helt frälst. Idiotenkelt att koppla ihop, svalt och man får ljuset dit linserna pekar och ingen annanstans. Detta måste vara den perfekta tekniken för den som inte vill ha ett skrymmande belysningsbygge över akvariet.

Är man lite kunnig inom elektronik kan man ju dessutom styra ljusstyrkan, men där brister nog mitt engagemang än så länge.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja verkligen! Har sneglat lite på din byggtråd, ser riktigt fint ut. :smiley20: En dimbar lösning med med automatisk upp och nerdimning känns som nästa projekt. Såklart då med separata slingor för blått och vitt ljus.

Det finns ju fullt med dimbara drivers så där är det lungt. Återstår att lösa timern, själva dimringen samt programmeringen av detta.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack, jag gjorde detta av lite grejor jag hade liggande + dioder och drivare (som utgått ur sortimentet) jag köpte för ett halvår sen. Men jag kan göra en lista på vad jag hade köpt just nu.

Dioder skulle jag ta:

4 st Cree XR-E - White

4 st Cree XR-E - Royal blue

Man kan köra dessa på upp till 1000mA. Eftersom dessa är 3w så skulle jag bara köra 8st på en sån kylfläns jag använt.

Köpes exempelvis här: http://www.led-tech.de/de/High-Power-LEDs-Cree/CREE-XR-E-7090-Serie/CREE-XR-E-7090-Q5-auf-Star-Platine-LT-1397_120_77.html

Drivare:

http://www.led-tech.de/en/LED-Controlling/Constant-Current-Power-Supply/Power-Supply-for-5-8x-3W-LEDs--230V--LT-1282_118_119.html

Just denna är anpassad för att köra 5-8 st 3w dioder på 700mA.

Vill man ha mer dioder får man köpa en fetare drivare. Rent generellt kan sägas att vill man köra ett lite större projekt så är det bättre att köpa de mindre drivarna och montera dom i lådan / på kylflänsen utan 230v agg och sen köra allt på ett större nätagg, Kjell och CO har ett par riktigt trevliga nättagg för bärbara dator som klarar 48 st 3wattare, fortfarande då med värmen och nätagget utanför lådan. Då kan man även passa på att komplettera med ett snyggt uttag att montera i ev. låda:

39181.jpg Denna sätter man i lådans kant och kopplar sen sitt nätagg i. Då ser det nästa inte ens ut som DIY utan som ett köpesystem ;)

Kylning:

Lim http://www.led-tech.de/en/Technic-und-Supply/Tools-and-Material/Heat-Conductive-Glue-Arctic-Silver-LT-775_29_40.html

Kylfläns http://www.kjell.com/content/templates/shop_main_details.aspx?item=90367&path=

Kablage:

Också på Kjell och CO. Bara att be om flertrådig kabel för att löda ihop dioder. Dom har nåt packet med flera olika färger.

Totalt borde det kosta typ 1200:- ca.

Ändrat av Maglofster
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kan slänga in ett tips om Rapid LEDs färdiga kit. Cree LEDar hälften Royal Blue och hälften kallvita, driver, linser och termoepoxylim för ett förmånligt pris. T ex detta kit med sex LEDar för 75 USD eller det här med 12 LEDar. De levererar ganska omedelbart och skickar kitet med en eller två flat-rate-boxar med rutan "gift" ikryssad. I en perfekt värld förväntas nog mottagaren kontakta tullen i efterhand och betala moms och tull för varan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ganska intressant det här. Hur tätt behöver dioderna sitta? har man som jag ett kar på ca 650l så blir det ju en del dioder, frågan är hur många på ett ungefär? har idag ca 750w över karet och strömkostnaden är ju lite på det så kanske man kan räkna hem ett bygge.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du får rätt mycket ström för konstnaden av dioder för den bredden som jag misstänker att du har. Min vinkel på det hela är sjukt mycket lägre värmeutveckling samt att många har mycket gott resultat från blåa leds och koraller. Jag köpte ett paket från rapidled och med lite tur kan jag skapa en ny tråd om några dagar om min nya burk om det finns intresse :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo jag vet.....

Karet är ca 1.4m långt och största bredden ca 1m, skulle tro att man behöver täcka uppskattningsvis en kvadratmeter med belysning. Jag märker redan att värmen i karet är högre nu än i vintras och då är det ju fortfarande långt ifrån sommarvarmt ute, det borde man ju slippa också om man byter.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

det var ett bra tips med kjell kylelementen... På deras bild såg de inget vidare ut men efter din bild så köpte jag 4 st istället för 1 stor rackare och priset blev ju löjligt bra.

Borde ha lite bilder i ordning i kväll då det är work in progress. Jävla osmos :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Grymt!

Jag tycker att det fungerar fint med lite mindre antal dioder per kylfläns och köra lite fler mindre kylflänsar eftersom priset är rätt :) Ser fram emot att se din variant.

Jag har nu kört ett långtest av min lösning och efter ett antal timmar påslaget med 12st 1W är det fortfarande så att man utan problem kan ta i kylflänsen utan att bränna sig. Arbetstempen är alltså helt okej utan fläkt. Kommer nog ändå slänga på en Noctuafläkt eller så för att få ner tempen ytterliggare, för säkerhets skull.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 månader senare...

Hade samma planer för mitt kar men de pengarna shoppade jag ny skummare och ato istället :) Min plan var att gå på de dimmade drivarna så man kunde bättre ballancera styrkan på dioderna plus att man senare kan köra dem via en light controller som kan dimma dem. Kostade visserligen lite mer med de drivarna men det är nog värt det i slutändan. Man kan ju börja med att dimmadem med potentsiometrar tills man har bra balans, kör man dem för fullt så tappar man snabbt livslängd på dioderna.

/Johan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur många Led`s skulle man behöva till ett 500l kar med ett djup på 60cm för att klara hålla dom mest ljuskrävande lps:er?

låter helt sjukt bra detta med led`s ska eventuellt bygga ett ca 500l kar och tänkte då kanske köra led`s till detta men vill gärna veta hur många det krävs då.

mvh Rickard

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...