Gå till innehåll

DIY LED till nano


Maglofster

Rekommenderade inlägg

Egentligen är LEDar inte mer energieffektiva än lysrör. Man får inte ut mer ljusflöde ur dem per insatt watt än T5. Fördelen ligger mest i att ljuset är fokuserat och lätt kan ledas ner i karet. Därmed kan man spara energi genom att lysa upp de ytor man vill odla koraller på och inte andra delar i lampans omgivning som t ex rummet akvariet står i eller hörnen längst bak i akvariet. Vill man inte ha några mörka zoner alls i sitt akvarium tror jag inte LED ger någon enorm energibesparing jämfört med lysrör.

Andra fördelar med LED är att värmen inte går ner i karet på samma sätt som med andra ljuskällor samt att man kan styra ljusstyrkan elektroniskt. En förhoppning är även att LEDarna inte ska gå sönder inom överskådlig tid.

Men nog finns det nackdelar också. Alla tycker inte att ljusfärgen är rätt och till skillnad mot MH och lysrör är den inte lätt att manipulera - det är ju inte ekonomiskt att byta LEDarna tills man får det ljus man gillar s a s. De flesta DIY kombinerar Cree Royal Blue med kallvita dagsljus-LEDar. Om det verkligen är den optimala kombinationen ur estetisk synpunkt kan säkert diskuteras. Vidare kan man lätt få "discoeffekt" med linser - att ljuset inte blandas mellan blå och vita LEDar eftersom de strålar i olika koner. Jag har själv tydlig discoeffekt i mitt akvarium där jag kör LEDar med smala linser men är faktiskt nöjd med detta - det ger en kul effekt i akvariet. Men jag gissar att majoriteten av akvaristerna inte uppskattar detta.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det finns idag lite för lite erfarenhet om detta för att kunna säga exakt vad som behövs. Det Claes_A skriver är ena sidan och stämmer väldigt bra - den andra sidan är att det finns en möjlighet att vissa LED:s (Royal Blue exempelvis) är superkuren för fotosyntesen hos koraller. Detta betyder att man får precis den våglängd man behöver och också all strömkonsumtion koncentreras till de våglängder som verkligen ger skillnad.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jo, men man borde väl veta ungefär hur många man måste ha oavsett mått på karet? om man säger karet 150*60*60 cm ca hur mycket belysning bör man ha då?

Finns en tråd om detta på reefcentral där han evil666 eller vad han kallar sig dra upp lite riktlinjer med höjd på karet / antal gallon / vilken typ av lins etc och han har tagit fram nån slags "formel" för detta som verkar lite smått accepterad i varje fall.

Har inte möjlighet att leta fram det inlägget nu, men det finns där nånstans. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...