Gå till innehåll

Akvariebänk bygge


mberg

Rekommenderade inlägg

Hej

Nu ska jag bygga en ny bänk till det kommande akvariet på 1500 x 600 x 600. I samband med bygget har jag tagit bilder som finns med i tråden. Jag har valt att bygga bänken i proffsreglar och MDF skivor. Jag ska försöka visa så mycket som möjligt av alla stegen i projetet.

Bänken kommer att isoleras med frigolitskivor och målas med tvåkomponentfärg i innanför så att fukt från sumpen inte ger sig in i konstruktionen. Jag kommer att dra upp två st. 105mm hål för att att bänken ska ventileras. På framsidan ska två dörrar sättas fast med samma typ av gångjärn som finns på köksluckor. Dämpning kommer också att byggas in i dörrarna. Under till kommer det att finnas 8 stycken justerbara fötter som köps på Clas Ohlson. Hela bänken kommer att sprutmålas med halvblank lackfärg. Lister kommer att sättas runt om och nå en bit upp, och dölja frigolitskivan som akvariet står på.

Denna beskrivning ska enbart ses som ett tips och är byggd enligt mitt akvaries form och vikt. Hållfastheten behöver räknas om, för andra former. Jag tar inget ansvar för konstruktionen. Bygg på egen risk ;)

Har du synpunkter eller tips så kommentera gärna! :)

Material

4 st. MDF skivor 1500 x 600 x 600

4 st. Proffsreglar 45 x 95 x 3600

8 stålbeslag

100 st. Trä skruv, Torx 8 x 5

20 st. Träskruv, 110 x 8

1500 mm stålprofil

1 05 L Trälim

8 st. Möbelben 30x100 mm 31-4372-1 (Clas Ohlson)

Skåpgångjärn Blum 31-2114 , 31-1116 (Clas Ohlson)

Verktyg

  • Girsåg
  • Kapsåg
  • Skruvdragare
  • Vattenpass
  • Bits, (Torx) mfl...
  • Vinkelhake
  • Hammare
  • Tvin gärna fler.
  • Märkpenna
  • Tumstock
  • Sandpapper med slipkloss

1. Börja med att bygga den första ramen som ska vara botten i bänken. Såga till fyra stycken proffsreglar i enlighet med din ritning. I mitt fall 2 st. 600 mm. 2 st. 1500 mm. Med girade hörn. Tillsätt trälimm i hörnen och med beslag sammanfoga dem med träskruv.

1352010102752368b.jpg

2. Skruva samman proffsreglarna med stabila beslag. Använd gärna trälim och plugg i träskarven...

26520101055503b69.jpg

3. Märk ut var den lodräta regeln ska sitta. Förborra genom regeln med 3 mm.

4a52010105818348f.jpg

4. Dra i två st. trä skruvar så att du kan måtta mot den träreglen som ska fästas mot ramen.

7a520101101150813.jpg

5. Tryck träregeln mot träskruvarna så att du får en märkning på var du ska förborra. Förborra, i mitt fall 4 mm.

ea520101103136d84.jpg

6. Stryk ut rikligt med trälimm på snittet. Tänk på att en nysågad regel suger lim ordentligt.

805201011064301bb.jpg

7. Drag nu fast regeln så att den sitter ordentligt med två regäla träskruv. Glöm inte att limma. För extra stabilitet använd träplugg.

e452010110940f448.jpg

8. Försänk gärna skruvhålen så att MDF skivan kan ligga i våg utan ojämnheter under.

5a520101112102fbe.jpg

9. Dra i ett par regäla träskruv genom den förborrade proffsregeln. Förborra gärna i regeln som ska fästas. Doch med en mindre storlek. Efterdra så att regeln sitter ordentligt. Glöm inte att lägga trälim och eventuellt plugg emellan.

96520101114229794.jpg

10. Upprepa samma moment på alla reglar. Var flitig med att använda vattenpasset så att du inte bygger bänken sned från början. I mitt fall har jag inte satt någon stödregel fram på bänken, då jag vill ha möjlighet till att komma åt sump med tillb utan problem. Den främre övre regeln ska senare förstärkas med en stålprofil. Som en extra förstärkning kommer MDF skivorna också att stärka hela konstruktionen.

bf520101117120631.jpg

11. Förbered hela ställningen för den första MDF skivan. Lägg på rikligt med trälim.

fe52010112247c7cb.jpg

12. Lägg på MDF skivan försiktigt och passa in den ordentligt. Förborra i MDF skivan med lämplig storlek och dra fast den med träskruv runt om. Snåla inte.

1252010112557036d.jpg

13. Ta som vana och använd vattenpasset så ofta som möjligt. Justera vid behov.

af52010112705ca35.jpg

85520101129278632.jpg

14. Installera nu de andra sidorna på bänken. MDF skivorna ska sitta tight mot reglarna då de håller samman hela konstruktionen och ger den stabilitet. Limma fast skivan och använd träskruv för att fästa den ordentligt.

9552010113032fe3f.jpg

15. Upprepa samma metod runt om tills du har klätt in hela bänken, utom framsidan där dörrarna ska sitta.

e65201011342075c3.jpg

16. Fortsättning följer...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Frigolit isolerar värmemässigt men väldigt dåligt ljudmässigt.

Ok, det har du rätt i. Har du något tips på vilken typ av ljudisolering mankan använda? Förutom fuktsugande isolering...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Biltemas ljudisolering fungerar bra.

Jag skulle dock rekomendera ett par fläktar i ena ändan av bänken och ett par utblås i den andra.

Annars så kan det bli lite väl fuktigt och varmt, du får även lite bättre ph om du får in frisk luft till skumaren.

Snyggt bygge btw...

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Först måste jag säga att det ser ut som ett seriöst bygge!

Hur har du tänkt att använda benen? Bara skruva rätt upp i undre skivan?

Kommer de att klara sidokrafter (om man efter ett par (?) glas rödvin trillar in i sidan på akvariet eller om syskonbarnen ställer sig och skakar på det? Jag skulle själv behöva justerbara ben under min nya bänk pga ojämnt golv.

Hur har du räknat hållfasthet på bänken?

//Per

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Med limmad och skruvad MDF på 5 av 6 sidor tror jag du kan ställa en större familj på bänken utan att den rör sig. Jag använde bara 20mm fyrkantsprofil när jag skruvade ihopa lådor av MDF, (45x30x100cm, högtalare. 45 bred front, 100 hög) som visade sig fungera utmärkt till att ställa över 600 kilo på. (Just den konstruktionen hade jag dock aldrig stället ett akvarium på.) MDF är märkligt nog jäkligt starkt när det gäller att stå emot sidokrafter i längdriktningen. Punktbelastningar på MDF ytor är dess svaghet, men man kan ju inte gärna få allt.

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

När jag pratade sidokrafter tänkte jag mest på benen som jag antar ska sitta under, jag antar att de är tänkta att skruvas upp i den undre MDF-skivan. Eftersom basen är relativt liten jämfört med längden på benet så får man ju en liten hävarm och om då ett stort tungt akvarium rör sig lite i sidled så kanske det inte krävs så mycket innan skruvarna börjar leta sig ur MDF'en.

En annan svaghet med MDF är att det är typ pressat papper (om man överdriver lite) och vad vatten gör med papper... Nu ska ju mberg måla så det ser jag inget problem med.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En annan svaghet med MDF är att det är typ pressat papper (om man överdriver lite) och vad vatten gör med papper.
Typ? Efter att ha skurit, knäckt och på andra sätt misshandlat MDF skivor skulle jag vilja säga att det är papper behandlat som när man gör plywood. Fukta pappert med klister, och massivt tryck. Underbart material att fräsa, och bygga med, men det tar hårt på verktygen, och det är tungt...

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej alla och tack så mycket för responsen! :)

Jag har inte hittat några bra och stabila ben. De från Clas Ohlson håller inte tror jag och det blir säkert som Perk skrev risk för att de viker sig...

Funderar istället på att sätta 8 st. fasta stora klossar under till, och justera höjden med tunna plywood skivor.

När det gäller isoleringen kommer jag att inrikta mig på att dämpa vibrationerna från Sumpen, så att det inte blir en resonanslåda.

Jag ska också förstärka tak och botten med en extra regel så att den får en extra motståndskraft mot sidorörelser. Men jag tror att reglarna tillsammans med de stora tunga MDF skivorna är starka nog, men det känns bättre.

En sak jag är osäker på är fronten där det saknas en regel i mitten. Där tänkte jag klä in den övre regeln med en stålprofil för att öka styrkan. Samt att sätta beslag på varje sida. Vad tror ni?

Styrkan Hållfastheten på bänken har jag planerat efter att ha tittat på köpebänkar. Tycker mig se att de oftast inte är riktigt så gedigna så som jag byggt bänken...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ser jättebra ut!

Jag har frigolit i min bänk.. bättre än inget. Men har limmat på ljuddämpningsplattor på insidan av mina dörrar till skåpet.. vilken skillnad!!

Vad för typ av ljudisoleringskivor använder du? Har du någon form av ventilation i lådan?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

mberg: Du har ju väldigt långt kar, så vore jag dig skulle jag sätta en mittenregel. Dessutom så 'ligger' dina reglar ner, vilket minskar hållfastigheten.

Jag själv håller på att bygga bänk till ett 120x80x60-kar, och har 2x4" reglar (45x120mm), och är orolig för att det inte skall bli stabilt nog.

Överväger nästan på att sätta in mittben faktiskt.

En intressant tråd är denna på ReefCentral. Den har gett mig mycket inspiration. Helt klart värt att kika igenom och läsa på (obs den är väldigt lång). http://reefcentral.com/forums/showthread.php?t=1169964&pp=25

Lycka till med bygget!

20100517966.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

mberg: Du har ju väldigt långt kar, så vore jag dig skulle jag sätta en mittenregel. Dessutom så 'ligger' dina reglar ner, vilket minskar hållfastigheten.

Jag själv håller på att bygga bänk till ett 120x80x60-kar, och har 2x4" reglar (45x120mm), och är orolig för att det inte skall bli stabilt nog.

Överväger nästan på att sätta in mittben faktiskt.

En intressant tråd är denna på ReefCentral. Den har gett mig mycket inspiration. Helt klart värt att kika igenom och läsa på (obs den är väldigt lång). http://reefcentral.com/forums/showthread.php?t=1169964&pp=25

Lycka till med bygget!

20100517966.jpg

Tack så mycket för ditt tips!! Ditt bygge ser kanonbra ut!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nån som vet några bra stabila ställbara fötter? Skulle behöva såna jag också.

(Vill inte "stjäla"tråden så säg till om du tycker den inkräktar så tar jag bort frågan)

Hej

Klart att du ska fråga :) Jag hittade de här justerbara fötterna:

http://www.theofils.se/productlist.aspx?subgroupid=6065&menuitemid=6065

och

http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=9448114

Men jag tror inte att det blir så bra på min bänk.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kika in i min tråd så kan du se vad för fötter jag har på mitt bygge. Iofs så krävs det att man kan gänga fast dem, men det finns ju infästningar för det till trä också.

Snyggt bygge Mattias! Gillar namnet "proffsreglar" :)

Tack.. Hehe Proffsreglar ja, fastnade för det på Hornbach ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 månader senare...
  • 3 månader senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...