Gå till innehåll

DIY Akvarie hjälp


Fiffe

Rekommenderade inlägg

Är helt ny på saltvattensfronten men har börjat skissa på ett akvarie som ska passa in i en möbel jag har.

Såhär har jag tänkt:

Sump under karet med skummare och övrig teknik.

Ett hål för 32mm retur.

Två hål till sump via varsitt 25mm rör med kran. Derso eller fritt fall. Vill ha två ifall det skulle bli stopp.

Karet är på 400l så en returpump på 5000+ l/h.

Optiwhite glas i fronten.

Är placeringen av överrinningen bra, eller är ett hörn att föredra?

Kolla ritningen och säg vad jag har gjort för fel, och vad jag behöver tänka på :-)

post-5201-14468919851835_thumb.jpg

post-5201-14468919851993_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är vanligare med avrinningen i ett hörn. Ofta är det lättare att dölja den där med sten om någon möbel eller en vägg skymmer akvariegaveln.

Om man vill kunna se in genom gavlarna eller använda en våggenerator är det bättre med avloppet i mitten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

man "brukar" använda durso för att det blir mindre ljud, men om man kollar på t.ex. ReefCentral så använder vissa en variant som kallas "Hofer Gurgel Buster Construction" och enligt dessa personer ger denna ifrån sig ännu mindre ljud, du kan läsa mer om detta på, http://home.everestkc.net/jrobertson57268/HGB/HGB_construction.html

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har man 2 rör ner så kan man skippa nödlösningar som durso och köra med ett heltyst hävertsystem istället.

Fritt fall kommer att låta som en toalett på nonstopp spolning så de brukar inte vara populärt hos dom andra invånarna i hemmet.

Jag skulle inte ha en 32 retur, det blir en ordentlig vattenpelare för pumpen att lyfta i onödan.

Jag skulle inte heller köra med en så kraftig retur, man brukar räkna med skummarens kapacitet så att den kan teoretiskt sett processera hela flödet genom sumpen.

Detta är dock en relativt teoretisk diskution.

Jag själv vill ha så få watt effekt som möjligt i karet från värmegenererande pumpar varav jag föredrar streamers och externa returpumpar.

En kraftig retur i sumpen är lika bra som en värmare många gånger...

Boxen kan vara marig att placera jag har två kar och båda är placerade som din i mitten.

Det sväljer dock en del djup om man borrar i bottnen istället för sidan av karet.

Isåfall måste man ha utrymme vid sidan om eller bakom karet för rördragningen.

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har man 2 rör ner så kan man skippa nödlösningar som durso och köra med ett heltyst hävertsystem istället.

Fritt fall kommer att låta som en toalett på nonstopp spolning så de brukar inte vara populärt hos dom andra invånarna i hemmet.

ok, ska kolla på det! har du nåt exempel?

Jag skulle inte ha en 32 retur, det blir en ordentlig vattenpelare för pumpen att lyfta i onödan.

Jag skulle inte heller köra med en så kraftig retur, man brukar räkna med skummarens kapacitet så att den kan teoretiskt sett processera hela flödet genom sumpen.

Detta är dock en relativt teoretisk diskution.

Jag själv vill ha så få watt effekt som möjligt i karet från värmegenererande pumpar varav jag föredrar streamers och externa returpumpar.

Jag räknade cirkulationen med volym * 10 ~ 5000l/h.

Men det kanske är vettigare med en svagare returpump och extra cirkulationspumpar i karet?

Men det innebär väl ful teknik och kablar i karet?

Vad skulle du rekommendera för dimension på returen?.

Boxen kan vara marig att placera jag har två kar och båda är placerade som din i mitten.

Det sväljer dock en del djup om man borrar i bottnen istället för sidan av karet.

Isåfall måste man ha utrymme vid sidan om eller bakom karet för rördragningen.

Ja det känns smidigast att borra i bottnen av utrymmesskäl utanför karet. Eventuellt att jag placerar boxen i ett hörn istället.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kör med den typen av överinning som Nixon skriver om. Du kan se bilder på mitt kar i länken i min signatur.

Om du placerar boxen som du ritat så kan du, om du inte limmar på en bakgrund, sätta dit två streamers på vars en tvärstäld glasskiva, med magneter så ser du inte så mycket av pumparna, och många som tex Tunzes stream-pumpar är väldigt smidiga att vrida dit man vill.

Lycka till!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skulle inte ha en 32 retur, det blir en ordentlig vattenpelare för pumpen att lyfta i onödan.
Um? Jag vet inte om jag missförstod, men det är inte mer jobb att putta på vattnet för att röret är grövre, utan tvärt om. En spolarpump presterar bättre flöde med ett tvåmeters avloppsrör än med en entums slang på samma lyfthöjd. (Det tar längre tid att fylla röret dock.)

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

@ MrB, Jag räknar med att pumpen står under vattenpelaren som den bär upp ju större pelare att bära upp destu mer energi går åt till de syftet. Men det kan hända att jag tänkt fel, förstår inte riktigt din jämförelse...

Hävert är väldigt enkelt egentligen, ett av rören i avrinningen skall vara lite kortare och ha en ventil vid utloppet.

Du bromsar de kortare röret med ventilen så att den tar 99% av flödet, dvs inget luft i röret som låter.

Det andra längre röret är helt öppet och tar en droppe nu och då eller så tar den allting om det andra röret sätter igen.

10ggr volymen är en gammal tumregel som har gjort sitt.

Skall du ha koraller så kommer det inte att räcka, man brukar idag räkna på 40-70ggr volymen.

Problemet med endast en pump är att flödet blir väldigt begränsat och det uppstår en hel del döda punkter där skräp kan ansamlas.

Korallerna är även dom beroende av flödet för att klara sig, så du kommer nog inte undan pumparna med någon vanlig lösning.

Jag skulle nog köra en returpump på ca 3000l/h och 20-25 som retur, det känns mer rimligt att satsa effekt på streampumpar och varierat flöde istället.

Sen skulle jag nog ha lite grövre dimension på "katastrofröret" tex 32mm bara för säkerhets skull.

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

@ MrB, Jag räknar med att pumpen står under vattenpelaren som den bär upp ju större pelare att bära upp destu mer energi går åt till de syftet. Men det kan hända att jag tänkt fel, förstår inte riktigt din jämförelse...
Det är ju det som är grejen. Vattenmassan väger mer, men pelartrycket pumpen jobber mot påverkas inte. en pump pumpar mer vatten med grövre rör / slang, fram till en viss punkt där friktionsförlusten blir omätbar. Så ett grövre rör är inte en nakdel. Vi hade ju någon jeppe som gjorde en rätt bra uppvisning i matte, var är Slanten när man behöver honom...

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

@ MrB, Jag räknar med att pumpen står under vattenpelaren som den bär upp ju större pelare att bära upp destu mer energi går åt till de syftet. Men det kan hända att jag tänkt fel, förstår inte riktigt din jämförelse...

Hävert är väldigt enkelt egentligen, ett av rören i avrinningen skall vara lite kortare och ha en ventil vid utloppet.

Du bromsar de kortare röret med ventilen så att den tar 99% av flödet, dvs inget luft i röret som låter.

Det andra längre röret är helt öppet och tar en droppe nu och då eller så tar den allting om det andra röret sätter igen.

10ggr volymen är en gammal tumregel som har gjort sitt.

Skall du ha koraller så kommer det inte att räcka, man brukar idag räkna på 40-70ggr volymen.

Problemet med endast en pump är att flödet blir väldigt begränsat och det uppstår en hel del döda punkter där skräp kan ansamlas.

Korallerna är även dom beroende av flödet för att klara sig, så du kommer nog inte undan pumparna med någon vanlig lösning.

Jag skulle nog köra en returpump på ca 3000l/h och 20-25 som retur, det känns mer rimligt att satsa effekt på streampumpar och varierat flöde istället.

Sen skulle jag nog ha lite grövre dimension på "katastrofröret" tex 32mm bara för säkerhets skull.

//NiXoN

Tusen tack!

Tyvärr vågar min lokala glasmästare (och polare) inte ta på sig jobbet att montera karet. Är rädd att min ekonomi inte riktigt tillåter att lämna iväg till en firma, men ska kolla upp offert ändå.

Får bli ett beg, kar annars och lägga ner inbyggnadsplanerna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Akvariet är oftast den billiga delen i hobbyn, man kan grovt räkna med 50-100kr litern i uppstarts kostnad.

Mitt 500 liters kostade 5500 för själva burken, så det är inte extremt dyrt med ett specialbygge med borrning o box.

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Akvariet är oftast den billiga delen i hobbyn, man kan grovt räkna med 50-100kr litern i uppstarts kostnad.

Mitt 500 liters kostade 5500 för själva burken, så det är inte extremt dyrt med ett specialbygge med borrning o box.

//NiXoN

Jämfört med att man kan köpa ett redan inkört begagnat system inkl. det mesta för 5-10 laxar så är det ju ganska saftigt för bara karet. O andra sidan får man inte det exakt som man vill ha det ;-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är ju det som är grejen. Vattenmassan väger mer, men pelartrycket pumpen jobber mot påverkas inte. en pump pumpar mer vatten med grövre rör / slang, fram till en viss punkt där friktionsförlusten blir omätbar. Så ett grövre rör är inte en nakdel. Vi hade ju någon jeppe som gjorde en rätt bra uppvisning i matte, var är Slanten när man behöver honom...

B!

Ok, jag kollade på rördragningsartikeln och matten stämer säkerligen(det är inte min starka sida).

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...