Gå till innehåll

Slemmigt lager med luftbubblor i, vad är detta??


JonR

Rekommenderade inlägg

Hej! Kom nyss hem och fick syn på detta i mitt RSM 130, halva bottenytan är täckt av ett grönaktigt tunt skikt som har luftbubblor fångat i sig även dom gröna trådalgerna har fått ett "slem-lager" på sig med luftbubblor i, vad är detta och vad gör jag åt det? Verkar ha spridit sig väldigt fort då jag inte sett detta tidigare, tacksam för svar!

MVH/Jon

201006182470.jpg

201006182468.jpg

201006182466.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej! Här kommer dom värdena som jag mätte upp idag.

Ph: 8,2-8,3

No2: 0,1

No3 nitrate: 0

Nh3/nh4-amoniak: 0-0,25

Kör ej med osmos, kompisen köpte en sådan idag så ska köra vattenbytet med sånt vatten imorgon!

MVH/Jon

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kör du utan osmos så är risken överhängande att fosfat halten är för hög, vilket ofta resulterar i ökad algväxt, nu ska ja inte slå fast att det är just därför du har alger.

Här är en länk där du kan ladda hem och läsa om vattenvärden och vad som händer om det är för högt eller för lågt.

https://saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=14496

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej! Tack så mycket för länken och för svaret! Nu har ju jag en följdfråga, om jag börjar göra vattenbyten med "osmosvatten", kommer mitt algproblem försvinna eller krävs det en ny start med 100% "osmosvatten"?

Eller ska jag kanske göra större eller oftare vattenbyten än normalt med osmosvatten för att bli av med problemet?

MVH/Jon

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej! Tack så mycket för länken och för svaret! Nu har ju jag en följdfråga, om jag börjar göra vattenbyten med "osmosvatten", kommer mitt algproblem försvinna eller krävs det en ny start med 100% "osmosvatten"?

Eller ska jag kanske göra större eller oftare vattenbyten än normalt med osmosvatten för att bli av med problemet?

MVH/Jon

Alger får du även om du använder osmosvatten, kolla fosfat halten å sänk den :). ett sätt är ju just att byta vatten till osmosvatten som jag förstått det.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Min gissning är kiselalger, dinoflagellater eller cyano. Lutar mest åt kiselalger.

Det finns en hel det trådar om ämnet, använd sökmotorn så hittar du en del trådar om det.

Fosfater kan vara en orsak, men oftast kan man inte mäta upp någon fosfat i vattenkolumnen då algerna tar upp den, även annan näring som kisel och nitrat tas upp. Nitrat kan man oftast mäta upp ändå, då det oftast finns ett rejält överskott av det.

Ett osmosfilter med ett silikatfilter till är bäst, då eliminerar man en möjlig källa till närningsämnen.

Ditt kar är ganska nystartat va?

Hur länge är ljuset på?

Hur stor städpatrull i form av snäckor, eremiter mm. har du?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kiselalger är beroende av silikat i vattnet. Därför är det många som kör med ett extra silikatfilter efter osmosen. Osmosen minskar silikathalten 30 gånger ungefär men det räcker inte många gånger.

Nu har du silikat i karet men det mesta får du bort om du suger bort algerna med en slang när du gör vattenbytet. Algerna har ju tagit upp silikat.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej o tack för alla svar!

Mitt kar har snurrat i 3-4månader just nu. Ljuset är på 12h/dygn och städpatrullen är ca 10st eremiter(blåa) och en sjöborre och en sandvändare! Snäckor har jag inga då jag inte fått tag på det än! Men det ska bli ett besök hos C-life här snart så då kanske dom har lite bra o ha saker!

Får se till att fixa lite osmosvatten och sedan göra några vattenbyten och se om det blir bättre!

En sak som jag funderar på är ju att algerna lossnar ju inte bara genom att man suger med slang på dom, är det någon fara att skrapa/borsta loss dom försiktigt från levande stenen för att sedan suga upp dom genom slangen vid vattenbyte? Eller skadar man levande stenen då?

MVH/Jon

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag får ingen känsla av kiselager när jag ser bilderna - skulle snarare tro att det är någon typ av cyano eller dinoflagelater. Vad har du för pH? Bubblorna är syrgas, restprodukt av fotosyntesen och mängden tyder på en kraftig tillväxt.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag får ingen känsla av kiselager när jag ser bilderna - skulle snarare tro att det är någon typ av cyano eller dinoflagelater. Vad har du för pH? Bubblorna är syrgas, restprodukt av fotosyntesen och mängden tyder på en kraftig tillväxt.

MVH Lasse

Hej! Mitt Ph ligger på: 8,2-8,3, så som det var från början så var det gröna trådalger som härjade i mitt akvarium, men helt plötsligt en dag så var dom täckta med ett brunt skikt som hade fångat luftbubblor(eller tillverkat som du skrev) även hela bottenytan var täckt.

MVH/Jon

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En fråga till som jag funderar på, har läst att vissa mörklägger sina akvarium i några dygn, är det ett alternativ? Jag har ju några koraller, sandvändare, clowner och anemoner, kan dom ta skada av detta?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Problemet med just cyano och dino är att det egentligen inte går att skilja på med ögat, man måste ha mikroskop.

Dom beter sig på liknande sätt över dygnet med, försvinner/minskar under natten och kommer fram när det blir ljust igen.

Stör den så mycket som möjligt med kraftigare cirkulation, sug upp så mycket det går på kvällen strax innan ljuset släcks, då får man bort en del av det och man tar bort en del av näringen med som algerna bundit upp.

Har man otur så kan det ta månader tom något år innan det försvinner helt.

Minska även på lystiden till hälften ett tag.

Mörkläggning i några dagar är en variant, men om man inte har en bra och gärna överdimensionerad skummare så släpper man tillbaka näringen i karet igen, med ny blomning som följd efter ett tag.

Det finns även preparat som visat sig fungera bra. Men det är viktigt att man följer instruktionerna riktigt med dessa.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Varför jag pratar om pH:t är att jag har den erfarenheten att användning av kalkvatten (pH-höjande) kan funka på den typ av alger som finns på bilderna (eller åtminstone väldigt liknande). Den allmänna teorin är att det högre pH:t gör att mängden fri koldioxid minskar så att det missgynnar algerna men då måste man ha ett relativt bra pH även på natten.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu är jag långt ifrån exepert här, så jag sticker ut mitt huvud och ber er experter att hugga av det, nice and clean.

men, det på sanden ser ut som kiselalger, och på stenen ser ut som det tyskarna kallar goldalgen.

kolla på sid. 6-8 i detta dokument och jämför (finns bra bilder på dinosar också)

http://www.mathgame.de/Aqua/FAQ_Plagegeister-AlgenBakterien.pdf

Ett hett tips om du inte fattar tyska är google translate.

Finns t.o.m föreslagna åtgärder längre ned i dokumentet. (åtgärderna går säkert att ifrågasätta också, men det är iaf. någonting att börja med)

Goldalgen verkar likartade dinosar, fast inte lika farliga, men samma åtgärder är vettiga för dessa, dvs, som Lasse säger, antagligen pH och kalkvatten

hm. vet inte om detta hjälper eller stjälper i diskussionen

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej! Dom som jag tycker är mest lika dom som jag har är dessa som finns på sidan 8 i pdf dokumentet: Sichtprobe Goldalgen

Så erat tips är att jag ska höja Ph värdet tills dom är borta? Vad är bästa sättet att göra det på och hur mycket ska jag höja det?

MVH/Jon

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är ju samma kille som står bakom Aqua Calculator - kan vi inte göra en ny överenskommelse och få tillstånd att översätta den länk som PeterGG visar till? Tyvärr kan jag ingen tyska men kan kanske kan hjälpa till med att faktagranska när översättningen är gjord - det lilla jag förstår gör att jag tror att det är ett suveränt dokument. Men först JonR - pH på morgonen, tack ! :). Höja pH:t gör du bäst med kalkvatten men det bör tillsättas under den mörka delen eftersom koldioxidproduktionen överstiger konsumtionen under den tiden. Jag skulle också sätta in kraftig luftning under natten för att driva ut producerad koldioxid. Har du en skummare som står i vatten så kan du prova med att plocka bort skummakoppen och köra på med full blås på luften.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej alla glada! Nu står osmosen och pumpar vatten för fulla muggar så om den hinner få ihop vatten tills ikväll så blir det ett vattenbyte då! annars får det bli imorgonbitti! Ska även ta ph värdet imorgonbitti! Ska man ta det precis efter att det har tänts i akvariet eller innan?

Tyvärr har några av mina koraller börjat vissna, dom är helt täckta av det där bruna skiktet som blir i hela akvariet, har borstat av dom försiktigt så vi får se om dom repar sig!

MVH/Jon

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...