Gå till innehåll

Rekommenderade inlägg

Postat (ändrat)

Hej!

Möblerade om i karet idag och fick tag i dessa två krabbor. Är de bra eller dåliga för karet? Verkar vara två olika arter, som synes. DSCF1342.JPG

Ändrat av Thomas_W
Postat

Krabban till vänster på bilden är helt klart den art som du föreslår i den översta länken. Men den andra är definitivt inte samma art, den har bara 3 par ben till exempel och är snarare grön/turkos än rödaktig. Den är även rosa på undersidan. Någon som har ett tips på vad det kan vara? Tack för att du redde ut frågan om den ena krabban iallafall.

Postat

Den grön-turkosa kanske skulle kunna vara en "Emerald crab" (om jag inte missminner mit så kallas den även Mitrax). I så fall är det en art som bland annat äter bubbelalger. Jag vet dock inte huruvida den art jag nämner är rosa på undersidan!

Postat

Kan vara den, men helt säkert är det inte. Well, eftersom det inte verkade vara något dåligt, så har vi stoppat tillbaka dem i karet. :) Är som sagt osäker på den sista, men den första var då helt klart en tocken däringa Chlorodiella nigra. :)

Postat

Jag skulle gissa på en sorts porslinskrabba. dom brukar ha 6ben. Vet inte om det är för dom har dom 2främsta benen e som armar med filtrering på. Du har inte sett om den har som ben med solfjädrar längst fram?

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Skapa Ny...