Gå till innehåll

Mjukis, anemon, redan???


Anders Häll

Rekommenderade inlägg

Hej.

Jag har sysslar med salt nu i 4 månader ungefär, och skulle vilja veta om

det finns möjlighet att tillföra karet en mjukis, eller en anemon redan eller

om jag borde vänta ett tag till. Jag har dock inga planer på att införskaffa

ngn MH lampa respektive T5 ännu, Detta p.g.a att mitt kar är av modell

Juwel å dessa har som bekant ett "topplock" vilket gör det estetiskt

besvärligt att inreda med dessa lysen. Vill juh att det ska se snyggt ut

också. Mina värden verkar relativt bra, ngt hög hårdhet på vattnet, men

mina invånare verkar inte klaga. Finns det förresten ngn anemon som

klarar sig utan MH? Sugen på att hitta nemo juh smiley17.gif! Tycker att det vore

illa att köpa en clown utan att kunna hålla han/hon med ett lämpligt hem.

Tacksam för svar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det blir svårt att klara en anemon med det ljuset, men en del mjukisar som är kända för att gå bra i svagt ljus borde gå bra. För säkerhets skull börja med att sätta dem högt. I mitt nano växte ett Keniaträd (capnella) och en Lemnalia bra med Aquarellerör men inte skivanemonerna. Nu har jag bytt till T5 och skivanemonerna verkar börja hämta sig. Jag hade bytt till 4*T5, två i varje lysrörsplats, så snart som möjligt och hängt reaktorena på baksidan av akvariet. De behöver ett stänkskydd upptill så att man inte kan droppa salt i dem när man tricksar med akvariet men de blir inte nämnvärt varma eller så. Antagligen behöver du fläkt i rampen också ifall det blir för varmt.. Där använder du datafläkt - ar som finns från 5 cm storlek. Strömmen kommer från en vanlig batterieliminator som du eventuellt kan köra på timer för att slippa ha värmare i karet. Clownfiskarna går bra utan anemon om du inte har för störig annan fisk i karet. Med 4 T5 bör du kunna klara de anemoner som kräver minst ljus men de är svåra. Fiskarna går bra med ett vanligt lysrör så där är det verkligen skillnad.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Köper du en odlad clown så har den med största sannolikhet aldrig sett en anemon i hela sitt liv. Den klarar sig precis lika bra utan. Köp en Sarcophyton eller liknande mjukkorall så kommer clownfisken att ty sig till den.

I mitt odlingskar så har clownfiskarna gjort en keramik-kruka till sitt hem...

Och en Sarcophyton skulle må utmärkt med ett par T5-rör, inga problem alls!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vill påpeka att även icke-odlade clowner klarar sig alldeles utmärkt utan anemoner.

Och det är en betydlig skillnad i svårighetsgrad på en anemon och mjukkoraller. När du väl känner dig redo för anemoner(läs på massor,finns en tråd som heter anemonlänkar under Lägre djur) så är helst odlad Bubbel tip anemon lämplig att börja med.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

<font face="Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif">...Jag har dock inga planer på att införskaffa

ngn MH lampa respektive T5 ännu, Detta p.g.a att mitt kar är av modell

Juwel å dessa har som bekant ett "topplock" vilket gör det estetiskt

besvärligt att inreda med dessa lysen.

Hej, jag har också en Juwel (Rio 180) och tänkt på detta med belysning..

På en engelsk tidning (Practical Fishkeeping) såg jag en annonsen från

arcadi a med T5 ramp till akvarium med

heltäckande ramp, byggda speciellt till Juwel modeller (original

"locken" kan användas, det är bara den mittersta lysrörhållaren som

bytts), här är länken.

Jag har inte hittat någon försäljare i norden men letar man lite på

internet finns en del engelska webshop<span style="text-decoration: underline;">. Här </span>har jag hittat en passande till t.ex.

mitt akvarium för 66 £.. nu är det bara att hitta en som skickar till

sverige smiley2.gif.!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är det någon här som har försökt att odla koraller med enbart vanliga lysrör? I en bok jag läser rekommenderar de 1w/litern för saltvattenakvarium med koralldjur och växter.

Till mitt växtkar på knappt 300L harjag idag 4x36w = 144w. Med reflektorer innebär det en effekt på ca det dubbla dvs 288w.

Många personeranvänder en 150w MH till motsvarande storlek med gott resultat (kanske inte är ljuskänsliga koraller). Med reflektorer blir det alltså ca 300w ca 30cm ovanför akvariet.

Vad är detjaginte fattari ekvationen?Innebär dethögre enskilda watt talet att genomslagskraften är bättre än motsvarande totala watt från flera källor?

Annars verkar ju den nya T5 rampen vara ett bra alternativ.Trodde inte det gick att ha T5 så nära ytan... Hur påverkar det temperatur i karet?Tack för tipset Daniel!

Du har inga bilder Anders? Vill själv göra om mitt Juwel till salt. Mensambon är lite allergisk mot MH ovanför karet i vardagsrummet smiley17.gif.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ursäkta om jag använde fel uttryck.

Men motsvarar inte dina T5 i runda slängar en verkningsgrad på ett 250w MH (4x54w samt närmare vattenytan)? Varför skulle du inte kunna odla ljuskrävande koraller på botten? Har du prövat?

Jag ställer min fråga en gång till. Vad är det för skillnad på 250w från MH kontra 250w från vanliga T8 rör?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

MH- ljuset kommer koncentrerat från en punktoch går alltså i riktning från brännaren. Lysrörsljus är mer diffust, går alltså i mer olika riktningar och dämpas alltså litet mer i djupt vatten. Med MH kan du ställa krävande grejer nära och andra längre bort. Lysrörsljuset blir nästan lika starkt över hela akvariet. Då kan man bara få starkare ljus genom att sätta djuren högre upp. Reflektorverkningsgraden är högre för MH genom att man samlar ljuset i både längs- och tvärsled, lysrörsreflektorn är ju bara böjd på ett håll.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag läste på PFK att en T5 lysrör motsvarar två T8 i samma storlek, men det var skrivarens åsikt.

Jag hittade <a href="http://www.aquarien-discount.de/shop/" target="_blank">denna tyska

affären</a> som säljer arcadia I bar och skickar till sverige med

frakt på 20,5 €, det innebär att en 2x39W skulle gå på 130€, vilket är

inte alls farligt.. det blir nog en beställning från min sida..

en nybörjarfråga bara.. har man reflektorer till T5?smiley9.gif

och samma fråga som Clownen ställde.. kommer mitt kar att bli 40 grader

varmt?? jag bara undrar om jag ska lägga in lutfisk istället smiley37.gif..

och i så fall det där med datafläkt.. hur installerar man en sådan i en

heltäckande? jag kan väl såga av en del av rampen men sedan kommer

fläkten att bli blöt från ångan och dylikt (rampen till juwel akvarium

är cirka 8-10 cm från vattnet)..

tack för svaren

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack Stigmelia för det utförliga svaret, du har övertygat mig att skaffa ett MH. Jag antar att bokens beskrivning 1W/L för koraller var ensanning med modifikation.

"Tror inte värmen kommer bli något större problem,har själv en 250W MH och 2x52W T5or 5-10cm från ytan".

Det går alltså att ha MH så nära ytan??? Trodde ca 30cm var minimum. Har du varit tvungen att installera någon fläkt? Du har ingen bild på detta?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

en nybörjarfråga bara.. har man reflektorer till T5?smiley9.gif

Ja det är det viktigaste tycker jag att det skall vara en reflektor på alla ljuskällor. har själv tagit en reflektor för vanliga lysrör. Det är klart skillnad då man testat att ha eller inte ha.

efter att jag kollat in på Deltecs sida så börjar jag undra om de jag har är så bra som man trott. Kanske man får en stor förlust ändå..

Kolla in på bilden så är det solklart att hemma gjorda ej är så bra som man tror. T5_reflektor_deltec.gif

Hoppas att dom vet vad de skriver om och inte bara en sak att just deras är bäst...

http://www.deltecaquariumsolutions.com/documents/ArticleForT 5Lights.pdf

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fast nog verkar det som modellen till högerär lite överdriven? Titta på de vinklar som går tillbaka till lysrören... Tycker även att det platta partiet i reflektorn till höger är överdrivet stort (jämför med juwel reflektorer). Men visst, modellen till vänster är säkert mer effektiv. Frågan är hur mycket.

Daniel, jag tittade på bilderna på ditt kar och jag tycker det ser jättefint ut. Tyvärr såg jag inga bilder på armaturen. Du kan inte lägga upp en bättre helbild framifrån på karet utan platsbyttor etc? smiley4.gif

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vill du kolla reflektorformer och verkningsgrad kan du gå in på Thorns hemsida. Måsvingar är ju drömmen. Du får ned ungefär tre gånger så mycket ljusi vattnet med bra reflektorer. T5 rör är smalare så de skuggar inte sig själva lika mycket.

Jag använder själv Juvel och Arcadia som är något bättre men dyrare i inköp.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...