Gå till innehåll

Hur mata med Cyklop-Eeze?


Laggeman

Rekommenderade inlägg

Har skaffat mig lite ny mat, bl.a. Cyklop-Eeze. Hur matar ni som använder detta foder?

Själv tar jag en nypa ner i en behållare med vatten, strösslar ner lite flingfoder och pellets, vispar runt och häller ner i karet. Fiskarna ser ut att gilla mixen, men man undrar ju hur mycket av själva pulvret som blir uppätet egentligen?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är ju så starkt koncentrerat så det räcker väl med en mininypa och så får man väl se att det kommer korallerna och mindre fiskar till större nytta än de lite biffigare fiskarna.

Ett tag när jag hade lite större fiskar matade jag likadant och det känns ju onekligen som lite slöseri och "extragödning" till akvariet om man nu ser det som enbart fiskfoder. Nu använder jag det enbart för korallerna.

Antingen punktmatning direkt efter lyset har gått av eller så bara viftar jag ner det i karet och låter det virvla omkring. Hur som helst så ger det maximal polyp expansion. :D

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har dragit upp massor med yngel (ciklider, malar) med Cyclop Eeze som tillsats. I de sammanhangen har jag fuktat flingfoder/pellets mycket lätt och sen tillsatt Eeze, skakat och låtit torka en liten stund. Sedan utfordrat som vanligt. På detta sätt "klistrar" Eeze:n fast och fisken får en större mängd i sig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag brukar ta fryst vuxen artemia samt fryst cyclops och låta detta få tina till en sörja. Sedan kramar jag några klyftor vitlök över det och rör ihop med Cyclop eeze till en relativt tjock smet. Denna fryser jag sedan i kuber och matar med. Ibland blird det även lite alger i eller skalade artemiaägg. fördelen med denna metod är att de lite större partiklarna (eg den frysta vuxna artemian) blir berikade med de fettsyror som finns i cyclop eeze så att även fisken får i sig detta. Pellets som dragit i cyklop eeze är ju också ett alternativ.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag är nog ovanligt lat. Någon gång då och då så stänger jag av skummaren 1 timma och slänger i en kaffesked Cyklop-Eeze i karet och fiskarna jagar och äter allt, nästan som galningar. Förmodligen kör de av med mer energi än vad de får i sig. Hursomhelst, nöjda verkar de bli i alla fall.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag är nog ovanligt lat. Någon gång då och då så stänger jag av skummaren 1 timma och slänger i en kaffesked Cyklop-Eeze i karet och fiskarna jagar och äter allt, nästan som galningar. Förmodligen kör de av med mer energi än vad de får i sig. Hursomhelst, nöjda verkar de bli i alla fall.

Troligtvis har du rätt om energislöseriet men de får mycket av den för fiskarna livsviktiga omega-3 fettsyran så lite energislöseri kan det vara värt.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...