Gå till innehåll

Vit fällning i nyblandat saltvatten


Marko

Rekommenderade inlägg

Har de senaste veckorna fått en vit utfällning i mitt nyblandade saltvatten. Har rengjort kärl + pump men problemet fortsätter.

Misstänker att det är kalcium / kalk som fäller ut ur vattnet.

Jag blandar i lite drygt ett dygn, ibland längre, med en gammal skummarpump som blåser in lite luft under blandningen.

Det har fungerat klockrent hur länge som helst, men nu utav någon för mig okänd anledning så fäller det ut.

Kör osmos-vatten och Tropic Marine salt...

Någon som har tips?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vilken salthalt får det nyblandade vattnet? Kolla så att mätaren är ok och ren från t.ex. avlagringar eller bubblor som kan bidra till felaktigt värde.

Temperatur på vattnet du blandar saltet med?

Använder du salt från samma förpackning som tidigare? (Kan skilja mellan olika förpackningar.)

Har du kontrollerat hårdheten på osmosvattnet, så att osmosapparaten inte är sönder?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej,

Har en ny batch salt, men vill minnas att jag har mixat ur den batchen tidigare utan att det har blivit utfällning.

Salthalten är rätt när jag kontrollerar med refraktometer innan vattenbytet.

Vattnet är dock kallt. Inte jättekallt eftersom min osmos-apparat tar drygt 5 timmar på sig att leverera 25l vatten, men dock kallare än 18-20 grader (har inte mätt exakt).

Det konstiga är att det är precis samma procedur som jag har använt sen jag startade akvariet - i med salt direkt när jag fått fram 25l och sen mixa knappt ett dygn.

Tänkte själv att om det blev sänkt pH i vattnet pga mer CO2 i luften som dras in som gör att kalcium fäller ut.. Kör ni andra med skummarpump för att röra om och lufta vattnet? Det kanske är långsökt, men det här förbryllar mig ganska mycket..

Har inte kontrollerat hårdheten på osmosen... hur gör jag det enklast?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det jag först skulle göra är att höja tempen i vattnet, bara kasta i doppvärmaren å ställa den på 25-26 grader nånting, jag gjorde det felet första gången när jag blandade salt, det var grumligt i 2 dagar efteråt men när jag höjde tempen så löste sig allt :).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...