Lasse Postat 13 augusti 2010 Dela Postat 13 augusti 2010 Beror lite på hur du använder sandbädden. Skall du ha den som en "remote deep sand bed", dvs för att utgöra ett denitrifikationsfilter så skall du placera den efter biofiltret. En RDSB görs så att man har ett fack med sand ända nerifrån - låter en vattenström gå på toppen av sandbädden (vattendjup ca 5 cm) - alltså ingen filtrering igenom sandbädden.Kalkringarna placerar du där du kan misstänka lägsta pH:t dvs absolut före biobollarna.MVH Lasse Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Richme Postat 13 augusti 2010 Författare Dela Postat 13 augusti 2010 tack, då skall det ske lite ommöblering. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Richme Postat 16 augusti 2010 Författare Dela Postat 16 augusti 2010 Då var det att dax att börja om från början...Hade tanken och sumpen helt fylld upp med osmosis vatten, kört i 2-3 veckor och lagt in några fler LS i sumpen för ett par dagar sedan, när jag förstod att allting inte stod rätt till. De kryp som kom ut från LS dog omg. Jag har ännu inte lagt in några fiskar.När jag för flera veckor sedan fixade tanken fyllde den upp med vatten, som bara det tog ca 10 dagar, och skulle tillsätta salt upptäckte jag att ingen på Phuket säljer akvarium salt. Jag pratade med en kompis som har en sötvattensfisk affär om han kunde beställa salt, men fick bara som svar att jag skulle skippa special saltet och köra med vanligt koksalt."salt som salt". Sagt och gjort. Inköpte 60 kg och blandade i det.Först när krypen dog Googla jag det och fann att rekommendationen jag fått var fel. Vanligt salt funkar inte.Igår tömde jag karet och började om att "tillverka" vatten. Beställde också salt från Bangkok och hade en pratstund med min kompis...Om en vecka är jag tillbaka till ruta ett. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Ragman Postat 16 augusti 2010 Dela Postat 16 augusti 2010 synd du inte ställde frågan här först så hade du sluppit mycket besvär Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Richme Postat 16 augusti 2010 Författare Dela Postat 16 augusti 2010 plus att jag sparat några kronor...men man lär sig. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
POPOV Postat 16 augusti 2010 Dela Postat 16 augusti 2010 Men om du vill göra det lätt för dig är det bara att använda vatten från havet som ligger runt om dig. Blir nog inte bättre än så och bra billigt, fråga någon fiskare om de kan hämta hem vatten till dig en bit ut från kusten för att vara säker att det ej innehåller allt för mycket skit. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Richme Postat 16 augusti 2010 Författare Dela Postat 16 augusti 2010 att transportera OCH hantera 1,5m3 vatten tilltalar mig inte,. Bättre att pytsa ut lite då och då från renaren... Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Lasse Postat 16 augusti 2010 Dela Postat 16 augusti 2010 Om du kör Reverse Osmos så tänk på att det INTE tar kloraminer. Jag har för mig att vattnet är ordentligt klorerat i dina trakter. Du kan behöva aktivt kol efter RO. Fördelen med naturligt vatten för dig är att du får in plankton och annat smått och gott. Jag förstår att du inte vill forsla 1,5 kubik på en longtail men att få några 100 liter då och då för vattenbyten vore väl inte så dumt.MVH Lasse Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Richme Postat 16 augusti 2010 Författare Dela Postat 16 augusti 2010 Hej LasseI den by jag bor kommer vattnet direkt från en brunn UTAN vare sig rening eller klorering...så inte direkt dricksvatten, men det är det ingenstans här.Jag hade lite havsvatten här tidigare och kommer att sätta dit ca 5% till det nya vattnet i tanken. Skall nog bli bra en dag. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Lasse Postat 16 augusti 2010 Dela Postat 16 augusti 2010 Hej LasseI den by jag bor kommer vattnet direkt från en brunn UTAN vare sig rening eller klorering...så inte direkt dricksvatten, men det är det ingenstans här.Jag hade lite havsvatten här tidigare och kommer att sätta dit ca 5% till det nya vattnet i tanken. Skall nog bli bra en dag.Ja då går det nog bra med osmosen - och du får ganska bra dricksvatten med den ocksåMVH Lasse Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Richme Postat 22 augusti 2010 Författare Dela Postat 22 augusti 2010 Då är det dax att börja om från början...Fick saltet med en leverans idag från Bangkok. Blandat till det och kommer att senare idag att tillsätta ca 150 l (10%) vatten från havet. ( finns väl gränser för vad man inte får hämta från naturen...) har också köpt bakterier på flaska.1. Hur länge bör jag vänta innan jag släpper i några fiskar?2. När jag i framtiden skall göra vattenbyten (10% varannan vecka?) vilket är bäst, vatten från havet eller RO vatten eller en kombination av bägge? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Spooky Postat 22 augusti 2010 Dela Postat 22 augusti 2010 Ta lite tester på havsvattnet. Är det ok så är det ju klart bäst. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
JensJ Postat 22 augusti 2010 Dela Postat 22 augusti 2010 Jag har ju inte själv möjligheten men om jag kunde välja och hade ett område där vattnet var rent skulle jag solklart hämta allt vatten från havet. Hur ser det ut där du hämtar? Tänk bara på att förvara vatten du inte använder under genomluftning så att inte mikroorganismer dör och förgiftar det. Har du nära till havet så skulle jag hämta direkt i samband med vattenbyte. Instämmer med Spooky sen, testa vattnet och kolla kvaliteten Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
stigigemla Postat 22 augusti 2010 Dela Postat 22 augusti 2010 Finns det kräftdjur och stenkoraller där du tar vattnet behöver du knappast testa det. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Richme Postat 22 augusti 2010 Författare Dela Postat 22 augusti 2010 TackTrodde nog att "riktigt" vatten är bättre än "tillverkat". Min vatten reservoar på ca 130 l har genomluftning så det bör vara ok. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Richme Postat 22 augusti 2010 Författare Dela Postat 22 augusti 2010 Vid ebb "rör" sig hela stranden av div kräldjur, så jag tar också det för att vattnet är ok. Vidare finns ett rev bara ca 20 meter ut fullt med div underbara fiskar.(tog mitt dyk cert där) Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Ragman Postat 22 augusti 2010 Dela Postat 22 augusti 2010 Vid ebb "rör" sig hela stranden av div kräldjur, så jag tar också det för att vattnet är ok. Vidare finns ett rev bara ca 20 meter ut fullt med div underbara fiskar.(tog mitt dyk cert där)usch låter ju tråkigt Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Richme Postat 24 augusti 2010 Författare Dela Postat 24 augusti 2010 Har precis varit och hämtat ca 150 l från havet och testerna blev:Salt 1.021NO2 0NO3 0NH3/NH4 0-0,25PO4 0,0-0,1PH 8KH 160ser väl ok ut? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Lasse Postat 24 augusti 2010 Dela Postat 24 augusti 2010 Dra upp salthalten lite och vad är det för sort på KH (se testen)MVH Lasse Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Richme Postat 24 augusti 2010 Författare Dela Postat 24 augusti 2010 Enl testet NUTRAFIN TEST skall det i perfekt saltvatten vara 150 - 190 mg/l och mitt värde 160. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Lasse Postat 24 augusti 2010 Dela Postat 24 augusti 2010 Då är sorten troligtvis mg CaCO3 per liter vilket då i dit fall motsvarar ett KH på ca 9. Det kan också vara (jag känner inte till Nutrafin) mg HCO3 per liter och då är ditt KH i tyska grader ca 7,6. Se om det står vilken sort ämne som motsvarar mg/l i ditt fall. Om det är CaCO3 så är 17,6 mg/l lika med 1 i KH (som tyska hårdhetsgrader) och om sorten är mg/l som HCO3 så är ca 21 mg/l lika med 1 i KH. Jag skriver det här för om du läser mycket här på SG så brukar alla ge värdena på KH i tyska hårdhetsgrader och i den engelspråkiga världen så ges KH värdet i flera olika sorter. Det är för din referens.MVH Lasse Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Richme Postat 24 augusti 2010 Författare Dela Postat 24 augusti 2010 Du har rätt, Lasse.Läser jag vidare så är det CaCo3/liter och enl dig motsvarar det i tyska grader 9 fortfarande ok?Detta test var det som man hade i Bangkok. Jag har också köpt en test för Mg + Ca men instruktionen är bara i Thai, så jag måste få lite hjälp att översätta hur man skall bära sig åt. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Lasse Postat 24 augusti 2010 Dela Postat 24 augusti 2010 Jo det är OK.Vilket märke är det på Mg och Ca ?MVH Lasse Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Richme Postat 24 augusti 2010 Författare Dela Postat 24 augusti 2010 (ändrat) AQUARAISE TEST ett Thai företag, ett kit för båda. Ser mycket komplicerat ut.Nu har jag också sett SGs motsvarighet i Thailand ( Siam Reef Club ) där många haft problem med just detta kit. Får se hur det går för mig när jag fått en översättning Ändrat 25 augusti 2010 av Richme Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
remne Postat 24 augusti 2010 Dela Postat 24 augusti 2010 Du kan ju testa google-translate (http://translate.google.se/#), förutsatt att du orkar peta in lustiga asiatiska tecken etc :-) Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.