Gå till innehåll

Problem med alger! Vilken sort?!


Daatg

Rekommenderade inlägg

Dammar algerna eller är de mer som en gegga?

Självklart behöver du inte byta ut stenen. Börja med att göra vattentester. Oftast får man liknande algblomningar när något är fel i vattnet. För högt fosfat, för lågt kH eller liknande.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nä dom dammar inte vad jag kan se utan dom är med klabbiga. Ska göra tester på vattnet. Är på gång med ett nytt kar där jag tänkte ha dessa stenar i samt köpa några nya kilon men vill ju inte "smitta" ner de nya stenarna om dessa stenar är "dåliga" Som sagt är ny i denna hobby och samlar kunskap.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Stenarna är inte direkt dåliga för att alger växer på dem. Däremot om vattenvärdena har varit dåliga så kan stenen absorbera ämnen och sedan släppa ut dessa igen i en annan miljö, tex om du flyttar över de till ett annat kar.

I fall jag var dig skulle jag få bukt på problemet och låta de ligga och "vädra" i det gamla karet innan du flyttar över de.

Kör du med osmos? Hur ofta gör du vattenbyten?

Det behöver inte vara kiselalger. Det syns på bilderna att de binder en del syre, vilket är mer likt cyano. Dessutom dammar kiselalger och cyano är mer som slem.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det låter ju troligt. Jag kör inte med osmos....har inte full koll på vad det är ska jag erkänna. Är det det samma som destilerat vatten? Vi har en "grunka" här på jobbet som vi använder för att tillverka batterivatten direkt från kranen. Skulle det kunna vara ngn form av osmos? Ska följa ditt råd ang "vädring". Kan jag rengöra stenen dvs borsta bort det värsta o sedan lägga tebax den?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kan starkt rekommendera en osmos, eller omvänd osmos som det egentligen är. Vårt kranvatten är mer än 1000 gånger mer näringsrikt än vattnet i korallreven, osmosen filtrerar bort väldigt mycket och man får, som du sa, destillerat vatten. Med en osmos så har man mycket bättre grunder för att inte drabbas av algblomningar.

Läs mer här: https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=17503

Visst kan du vifta bort / skrubba bort algerna som växer på stenen men så länge de blir kvar i vattnet så kommer de tillbaka.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En osmos är inte det samma som destillerat vatten (olika principer för framställningen) men det renar vattnet från sådant som inte är välkommet i saltvattensakvariet. Destillerat vatten kan också fungera, men det finns många diskussioner om detta på forumet.

En osmos är kanske inte alltid nödvändigt men det är en form av garanti.

Om du ska köra stenen ett tag innan den flyttas över i ett större kar så skulle jag köra med fosfatremover i först för att laka ur så mycket fosfat det går. Det minskar förhoppningsvis framtida algproblem.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag får ta och läsa på lite. Ska kolla upp "grunkan" som finns i verkstan och se vad det är för system. Det är kopplad till vattenledningen och ser ut som ett filter så det är nog inte en klassisk destileringsmaskin. Det blir till att kolla vattenvärdena, skrubba stenen i en hink och vänta ut det hela....och det ger ju mig lite tid att köra in det nya samt inhandla lite ny LS som förhoppningsvis har bra "liv" i sig. Någon som har erfarenhet av inköp av LS i Linköping eller Göteborg?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag vidhåller som innan att det är kiselalger. Skaffa en osmos med efterföljande silikatfilter så slipper du detta i framtiden.

Det du har på jobbet är förmodligen en avjoniserare, det är bättre vatten än ur kranen.

Destillerat vatten är kokt vattenånga som har kondenserat till vatten igen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...