Gå till innehåll

SupraEnd's Juwel Rio 125 - utan skummare/sump.


SupraEnd

Rekommenderade inlägg

Hej på er,

Är också en nybörjare på saltvatten men kört lite sötvatten sen tidigare. Jag har alltså ett akvarium från Juwel som heter ”Rio” som är på 125 liter. Innefilter med en svagare pump och doppvärmare.

Jag ville som sagt testa saltvatten sedan en god vän sparkade igång sitt, ”ljungberg” här på forumet.

Jag kommer ha mjuka koraller och något clownpar som inte kommer belasta akvariet allt för mycket när jag nu kommer köra utan skummare och sump.

Det jag då ville göra med mitt Juwel Rio 125 var att köpa till några saker och konvertera det till ett saltkar. Efter att ha frågat på Akvarieleasing i Stockholm vad jag skulle behöva så landade det på detta:

Det jag gjort är:

· Bytt ut ljuset till Juwels ”Blue” och ”Marine” T5-lysrör som lämpar sig för saltvatten.

· Köpt och satt dit två reflektorer för lysrören som ger mer ljus nedåt (Juwels egna)

· Köpt till en cirkulationspump, Seio Super Flow Pump 1500 (5800 l/tim)

· Köpt 14 kilo levande sten

· Köpt levande sand (HQ Live Sand Aragonite 9 kg)

· Coral Red Sea Salt

· Diverse tester

· Tagit bort Juwels filter för sötvatten och tryckt ner grövre filterbitar istället.

Det jag skall göra är att köpa en starkare internpump som passar Juwels innefilter.

Jag vill helst inte ha cirkulationspumpen på vänster sida på akvariet för det blir så blaffigt då det är ett litet akvarium. Den försvinner lite när den är framför det svarta innefiltret. Pumpen känns även nästan för stark för akvariet då jag behöver rikta pumpen uppåt för att inte få sanden att tryckas bort på botten.

Detta kanske jag blir tvungen att rikta om när mjukkoraller kommer i, vi får se. Men jag måste ha bra fart på ytvattnet då jag inte har skummare och sump.

Akvariet har nu varit igång sen 8 augusti, dvs. 10 dagar och alla värden är låga, ingen nitrit topp ännu. Jag har inget ljus på i akvariet.

Inget vatten avdunstar hittils.

Tempen ligger på 25 grader utan doppvärmare.

Fler bilder kommer när invånare flyttar in.

Någon som har tips eller annat den vill påpeka så varsågod.

forum001.jpg

Ändrat av SupraEnd
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Riktigt snyggt Fredrik.

Angående pumpen är det viktigt att den cirkulerar i stenen då man inte vill ha fickor som står still med vatten. Så sanden får man tyvärr finna sig i att det virvlar lite.

Tack. Nu i morse så har jag ändrat pumpen mot stenarna istället. Får se hur mycket sand som är kvar på botten när jag kommer hem :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är lite av en smaksak.Tycker svart blir fint även någon mörkare blå.

är nästan 100% på att det är kiselalger.Själv skaffa jag ett par stycken turbosniglar efter 1 vecka vid uppstarten.Dessa brukar kunna hålla unden de första algerna.Sedan är det bara att köpa fler beroende på tillgången på alger.

Väldigt fin scape du fått till bytheway.

MVH.Ted

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 5 veckor senare...
  • 2 veckor senare...

Ser ut att vara ett trevligt kar!

Blir lite skum på stenen bara.. Ser ut som "död /torr" LS.

Den är ovanligt vit och utan mikroalger. Är vattenvärdena fina så är det inget att bry sig om, är de lite svajjiga så köp någon enstaka sten från ett annat ställe (eller annan leverans).

Jag är svag för svarta bakgrunder om ljuset är starkt nog och det ser ut så hos dig.

Är det samma anemon på bilderna?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ser ut att vara ett trevligt kar!

Blir lite skum på stenen bara.. Ser ut som "död /torr" LS.

Den är ovanligt vit och utan mikroalger. Är vattenvärdena fina så är det inget att bry sig om, är de lite svajjiga så köp någon enstaka sten från ett annat ställe (eller annan leverans).

Jag är svag för svarta bakgrunder om ljuset är starkt nog och det ser ut så hos dig.

Är det samma anemon på bilderna?

Det är två olika små anemoner (BTA kanske de kallas).

Tror kameran gör stenarna vitare än de är i verkligheten, MEN, jag har 1 sten som är vit runt om (död?) så den skall nog bytas ut när du nämner detta, tack för påpekandet.

Vilka vattenvärden menar Ni annars? Något speciellt värde i mitt kar som hämmar microalgernas tillväxt på den levande stenen?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 månader senare...

Hej,

Det var ett tag sedan jag uppdaterade denna tråd men nu kommer lite nya bilder. Karet fungerar bra med den utrustning jag ändå använder. Nu kör jag bara en intern pump som sitter i innefiltret och kör vattenbyten efter ca 2 veckor (byter då 20 liter).

Alla värden är bra, men jag skulle nog önska lite mer ljus så korallerna slår ut mer, även alla fiskar mår toppen.

mg9594.jpg

mg9611.jpg

mg9620.jpg

mg9672.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ser kanon ut! Hur mycke ljus har du?

Jag har tyvärr inte så mycket ljus. 2 x 28 w T5 rör med Juwels reflektorer. Det är Juwels originalramp jag har. Men det vore trevligt att köpa två till hållare så man i alla fall får 4 x 28 w T5.

Jag vill inte sätta upp en hängande ljusramp.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...