Gå till innehåll

RO/DI - Fråga samt rekomendationer


Reuben

Rekommenderade inlägg

Tjena,

Är det någon som skulle kunna rekomendera en ok RO/DI enhet för rena vattenet från kranen till mitt saltvattensakvarium.

Enheterna jag har sett i sverige ser inte alls likadana ut som dom jag sett folk sälja på de amerikanska forumen och tydligen får man akta sig för dom som är till dricksvatten.

Är det att vi klarar oss bättre än amerikanerna med färre steg då vårat vatten är mycket renare.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kör med en Picobello med silikatfilter. Fungerar kanon. Kostar ca 1000 kr utan silikatfiltret (som kostar 4-500 kr)

Den ger mig (efter jag har höjt mitt vattentryck) 25-30 liter på ca 5timmar.

Med usel tryck tog det ett drygt dygn för samma mängd.

Jag har även en RO-mätare påkopplad för att hålla koll på kvaliteten. Nu efter ett års användning så har jag inga som helst bekymmer.

Bara att rekommendera den alltså. (Men jag vill också påpeka att jag inte har någon erfarenhet av andra modeller... då jag aldrig behövt...)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Enheterna jag har sett i sverige ser inte alls likadana ut som dom jag sett folk sälja på de amerikanska forumen och tydligen får man akta sig för dom som är till dricksvatten.

Är det att vi klarar oss bättre än amerikanerna med färre steg då vårat vatten är mycket renare.

Jag vet inte vilka du tittat på, men en del av de system som är till för "dricksvatten" där borta är partikel och kolfilter, utan osmos. Andra är försedda med osmosmembran, och gärna som de tidigare, försedda med 3-5 förfilter. Det är då olika grov filter, där man tar ner partikelstorlekarna till 1-5 mikron, och kolfilter för avklorering osv.

Det hela är egentligen överkurs. Ett aktiv-kol filter på kokosfiber har typiskt 5-mikrons fysisk filter kapacitet, och är i svenskt kranvatten igen satt långt efter att kolet slutat göra sitt jobb, så ett förfilter, och osmos membranet skulle egentligen räcka. 2 är det vanliga här, antagligen för att man ska slippa köra separata enheter till folk med egen brunn... (som kan belasta förfilterna hårdare) Det går egentligen inte att köpa fel RO enhet, titta på vilken kapacitet du behöver, och köp något som verkar lagom. Det är tråkigt att vänta, men ännu tråkigare att betala extra för något som trots allt händer medan du sover.

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad jag läst så klara en RO att få ut ungefär 98% av all skit... skall man rena det till 100% så behöver man en DI del på den (vet inte om man kallar det samma sak, men på engelska heter det deionisation)... Är detta onödigt eller finns det med i alla RO enheter?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har även en RO-mätare påkopplad för att hålla koll på kvaliteten. Nu efter ett års användning så har jag inga som helst bekymmer.

Ursäkta att jag bryter mig in i tråden, men vad är det för mätare som håller koll på kvaliteten?

Vart kan man få tag på en sån?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ursäkta att jag bryter mig in i tråden, men vad är det för mätare som håller koll på kvaliteten?

Vart kan man få tag på en sån?

Precis den är det jag har. Den mäter hur kvaliteten är in och ut. Ut ger den noll i utslag och så fort den visar annat är det dags att byta filter.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tjena,

fungerar den här okej då? http://shop.biotedmarin.se/Shop/Index.php?sArtId=PICCOLO

Eller rekomenderar ni en annan?

MVH

Reuben

Hej Reuben

Jag har den ovanför den du läknar till Har haft den i snart 2år och fungerar klockrent. Den har silikatfilter och är färdig på platta. Visst kostar 250:- mer jämfört med den andra om man köper till silikatfiltret. Jag har även som dom skrivet TDS mätare och visst kan det kännas onödigt men bra den dagen filtren blir dåliga.

Jag skulle aldrig köra en RO utan silikatfilter, en bra sista renare som man kan byta mediat själv i för några kronor.

Vill även som Mr B skrev du behöver ju inget supersnabbt filter. Man kan ju dunka upp vatten på helgen. När du skall starta upp om du inte redan gjort det kan du kanske låna ett extra filter för att få fyllt snabbare.

/Johan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Reuben

Jag har den ovanför den du läknar till Har haft den i snart 2år och fungerar klockrent. Den har silikatfilter och är färdig på platta. Visst kostar 250:- mer jämfört med den andra om man köper till silikatfiltret. Jag har även som dom skrivet TDS mätare och visst kan det kännas onödigt men bra den dagen filtren blir dåliga.

Jag skulle aldrig köra en RO utan silikatfilter, en bra sista renare som man kan byta mediat själv i för några kronor.

Vill även som Mr B skrev du behöver ju inget supersnabbt filter. Man kan ju dunka upp vatten på helgen. När du skall starta upp om du inte redan gjort det kan du kanske låna ett extra filter för att få fyllt snabbare.

/Johan

Tjena, jo såg faktiskt den med, köper heldre något komplett :).

Fråga, vad får man för kopplingar (för att koppla den till kranen dvs) med de olika osmos'en? Får man med några överhuvudtaget eller får man köpa det extra

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tjena, jo såg faktiskt den med, köper heldre något komplett :).

Fråga, vad får man för kopplingar (för att koppla den till kranen dvs) med de olika osmos'en? Får man med några överhuvudtaget eller får man köpa det extra

Jag fick med tror det var 1/2" koppling med avstängningskran på. Tror dock inte den passade utan fick fixa en övergång på en VVS firma.

Så mao den är "komplett"

/Johan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...