_Manne_ Postat 28 december 2013 Postat 28 december 2013 Hade också valt balling.. Så mycket enklare i slutändan skulle jag vilja säga..Med vänlig hälsning, Manne Sent from my iPhone using Tapatalk Citera
wrang Postat 31 december 2013 Författare Postat 31 december 2013 (ändrat) skönt med lite respons. tackGott nytt år!nu ikväll så rasslade det till i karet å gick fram å kollade. Massa fjäll å fiskfärs. På nått sätt så har fil fisken simmat igenom gallret på min nano stream pump. Det fattas ett galler på ena sidan...Hoppas den överlever sin tur i "tombolan"Edit: allt ok med firren just nu Ändrat 31 december 2013 av wrang Citera
wrang Postat 5 mars 2014 Författare Postat 5 mars 2014 Bild från idag med ombyggnationen av mh rampen./Christian Citera
wrang Postat 25 april 2014 Författare Postat 25 april 2014 (ändrat) Enda som går bra här hemma är min mangroveträd. Det är nu 2 år sedan jag köpte ett frö/skottClownerna hoppar ut utan förvarning å haft dom i 2år. Ska ev bygga en sarg...?Filfisken gjorde sitt med att äta glasrosor men nu ville den ej mer/Christian Ändrat 25 april 2014 av wrang Citera
Wiking Postat 25 april 2014 Postat 25 april 2014 Det där är ju elegant Wrang, karet sticker dessutom ut vilket alltid är trevligt:smiley20: Citera
wrang Postat 25 april 2014 Författare Postat 25 april 2014 Tack så mycket.I vintras fick jag mycket låga närings nivåer med dålig Ca och Mg att de mesta av mina sps dog bort.Började mata mer men utan resultat Citera
Wiking Postat 25 april 2014 Postat 25 april 2014 Jag tror vi är alldeles för många som ligger och balanserar på gränsen till låga näringsnivåer, allt i jakten på det 'perfekta' karet. Att mata mer hjälper naturligtvis men det är bättre att ha en liten PET-flaska med nitratlösning stående i skåpet som beredskap. Genom att mäta och dosera mer kontrollerat så blir det lättare att ha koll på värderna. Det stora problemet är kanske att när nivåerna normalt ligger lågt och man får en ordentlig dipp så går det hela så snabbt att man inte riktigt hinner med. Citera
Andreas N Postat 26 april 2014 Postat 26 april 2014 Jag hade liknande problem tidigare. Kör nu istället för kolkälla en Järnbaserad fosfat absorber och har nu legat konstant på 0,02-0,03 . Matar 3 kuber frysmat och pellets ett flertal ggr om dagen. Jag doserar max 1 ml zeostart/ vecka för att hålla nitraten på lite lagom nivå. Byter 100 liter i veckan. Allt mår prima.Har ju 3 kirurger3 clowner3 genicanthusEn flasher wrasseEn N. Decora Så det finns ju en del fisk. Citera
wrang Postat 6 maj 2014 Författare Postat 6 maj 2014 Har börjat med full styrka på led bygget 700mA å så här blir skillnaden mellan olika dimmer procent 100%90%80%Bilderna är sitt rätta ljusJag gillar mest 90% ljuset så kör med detta idag mellan 12:00-18:00 då det börjar dimma ner till 0% kl 21:40Ska löda in 2st till led på bygget idag å få lite mer ljusblått 470-475nm /Christian Citera
wrang Postat 7 maj 2014 Författare Postat 7 maj 2014 Så nöjd med bygget hittills å får bra ljus med mh lampan igång och led bygget57% dimmbar/Christian Citera
_Manne_ Postat 7 maj 2014 Postat 7 maj 2014 Nu verkar det som du hittat just din kombo.. Se om du kan utöka men någon kul fragg som kan få lysa lite magiskt i bara blått..Med vänlig hälsning, Manne Sent from my iPhone using Tapatalk Citera
wrang Postat 7 maj 2014 Författare Postat 7 maj 2014 Nu verkar det som du hittat just din kombo.. Se om du kan utöka men någon kul fragg som kan få lysa lite magiskt i bara blått..Med vänlig hälsning, Manne Sent from my iPhone using TapatalkJapp det finns några snygga LPS typ platygyra, Goniastrea, Scolymia men bonus så klart att de även ska vara snygga i vanligt ljus. En favorit är acropora Spathulata ska se om ens lokala butik kan få hem nån, så grymt snygg/Christian Citera
wrang Postat 15 maj 2014 Författare Postat 15 maj 2014 Fått hem min nya slangpump hoppas kunna använda den till nått. Är nog inte så precis ml doserar som en PS kore5 Citera
Lasse Postat 16 maj 2014 Postat 16 maj 2014 Det är okej temperatur tror jag - det är där jag ligger ungefär. Det borgar inte för maximal livslängd men känner jag dig rätt så kommer du inte köra rampen i 30 - 40 000 timmar innan du bygger om den igen MVH Lasse Citera
wrang Postat 16 maj 2014 Författare Postat 16 maj 2014 Det är okej temperatur tror jag - det är där jag ligger ungefär. Det borgar inte för maximal livslängd men känner jag dig rätt så kommer du inte köra rampen i 30 - 40 000 timmar innan du bygger om den igen MVH LasseTackJapp så är det. Blev mycket bättre/trevligare ljus med 575 dioderna. Så länge jag har min kub så får jag ha denna armaturen å min kombo MH led.Hade gärna kört med 24watts T5 och led men gillar inte att det sticker ut utanför akvariets kant och byta upp sig till 60kub är inte aktuellt nu. Hoppas att jag ska kunna fortsätta bygget i källaren med mitt akvarie sump rum. Har en ide som jag sagt innan110liter display och 3000liter sump 😆👍 i källaren /Christian Citera
wrang Postat 25 maj 2014 Författare Postat 25 maj 2014 Imorgon blir det vatten byte på 60liter å ska testa ett nytt salt som Andreas N lovordar 👍🐠/Christian Citera
wrang Postat 28 maj 2014 Författare Postat 28 maj 2014 Bytte 60 liter vatten igår kväll å special super saltet.Nu då jag kom hem så grym polyp expansion på både mjuk koraller och SPSM. Setosan många polyper ute å övriga SPS några få Citera
Andreas N Postat 28 maj 2014 Postat 28 maj 2014 Härligt Du vet var det finns mer om du behöver något.Fullgott resultat tror jag inte du kommer se förrän ytterligare ett vattenbyte och att korallerna får lite tid att återhämta sig. Citera
wrang Postat 30 maj 2014 Författare Postat 30 maj 2014 Vad är det för supersalt ni använder då? Kommer ej ihåg namnet men ett salt jag köpt utav Andreas N Känner mig supernöjd Citera
blackizzz Postat 30 maj 2014 Postat 30 maj 2014 Kommer ej ihåg namnet men ett salt jag köpt utav Andreas N Känner mig supernöjdJag fick lite info från Andreas, helt klart ett vettigt salt! Det eller KZ kommer användas flitigt sen Sent from my IPhone Citera
wrang Postat 31 maj 2014 Författare Postat 31 maj 2014 Klart uppsving på korallerna med nytt salt. Har kört med TM PRO reef innan.Min Montipora Setosa visar mest sin tacksamhet.../Christian Citera
wrang Postat 31 maj 2014 Författare Postat 31 maj 2014 Härligt, man ser ju att den lever nu Japp precis innan var det bara ett rosa skal på en stenbit /Christian Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.