Gå till innehåll

YEEEhaaaa


the rookie

Rekommenderade inlägg

FÅr mitt nya akvarium på torsdag ...SUUUUUPERFETT smiley16.gif

måtten 120x60x75 ska bli helt underbart ...enda problemet är att jag har ett 450 som står och tuggar =/

men men ...får ta hem ett antal 50 L hinkar och ösa vatten ...hoppas bara på att vattnet inte ändras så mycket i värdena ...

Sumpen blir på 240 L mumsfillibabba =)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 124
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

75 högt ...jag garanterar att jag kommer att ta bilder så att det sprutar smiley2.gif.

Ska bli underbart ...de kör hem alla grejorna ifrån Köpenhamn ...hade ett bra pris på karet ...1549 kr 800 kr för en 240 liters sump, 120 kr för att borra, PVC rör o tankgenomföring låg en bra bit under vad de gör i Sverige ...underbart ...får min Tunze stream 6060 i morrn eller på tisdag ifrån tyskland oxå ...ska bli kul att börja bygga igen ...tyckte att det började klia i fingrarna nu när man hade gjort allt färdigt ...en sak var tråkigt ...har byggt en möbel till mitt 450 kar ..smiley5.gif.

Tänker inte göra om det så mitt nya kar får stå med 15 cm luck på båda sidorna ...kanske får plats med lite gröna växter där ...kanske kan se hyfsat ok ut eller vad tror experterna ...? är det lite fusk =)

MVH

Peter/ Glad i hågen ....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Antar att det där med 50L hinkar är ett skämt? Varför inte trycka över

vattnet mha en lämplig pump? T ex via någon Eheim:are, eller

liknande?

Tänker på något i stil med slang (hävert över kanten ner till golvet) -

in i pump, ut ur pump - slang upp över kanten ner i nya karet?

Borde fungera bättre, smidigare och en hel del mindre slabbande med vatten... smiley2.gif.

Skall bli intressant att se mer, lycka till!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag kommer at ställa sumpen på plats ...sedan tömma 240 liter in i den...därefter har jag regnbaljor som jag kommer att fylla ....då jag skall ha samma möbel till det nya är detta ett måste ...eller att ta ut allt vatten o börja med en ny process ...ch det kan jag inte då det kommer en Clean-up crew i nästa vecka ...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest Andreas Lange

Det tog ungefär en dag för mig att göra skiftet från ett 310-liters när det nya karet/möbeln skulle stå på samma plats. Jag tror du hinner utan problem. Ungefär 3-4 timmar för att tömma det gamla, men det beror till stor del på hur mycket sten och levande man har som man måste dalta med.

Det är rätt slitigt och man snedbelastar ryggen hela tiden. Se till att ha nått käk standing by, för man blir riktigt hunrig samtidigt som man inte direkt har tid att sätta igång med matlagning. smiley2.gif.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

he he he ...låter som en plan smiley2.gif.

Har ca 55 kg LS och ca 5 kg död korall. som har börjat få lite liv på sig ...

Har en deadline...kommer hem ifrån jobb vid 17.15, då har min frus bror hjälpt dansken som kommer med allt upp fyra trappor utan hiss med ...diverse PVC rör o kopplingar, en 240 L sump och ett 540 L kar.

kommer hem, skall fixa o dona med ungarna innan de lägger sig ...blir alltid en massa bus med dem i en timme eller två när man kommer hem...

Efter det ...slita fram slangar o pumpar ...börja klistra PVC kopplingar och ställa sumpen till rätta, lägga i bottenskydd på det nya karet (plexi på 3 mm) fixa o dona med kopplingarna (eluttagen så att de är good 2 go --->

smiley17.gifSedan hoppas jag att jag har hunnit förbereda allt för det är drygt att behöva börja snickra med anndra grejor ...

Tömma karet med en 3000 liters pump...ösa över stenen....sniglar o eremiter ... sedan upp med det nya karet ...kolla så att kopplingarna på rören e täta ...fylla upp sumpen med vatten o blanda upp med salt ....

I med vatten till hälften och börja stapla stenen ... annars kan det bli jobbigt med 75 cm högt vatten =)

hoppas på att jag staplar stenen så att jag blir nöjd direkt så att man inte behöver klydda o röra runt i karet ...skrämmer mina fina rörmaskar ...har säkert 200 st. =)

skall köpa en kopparbandad pincett så fort karet tillåter ...

sedan skall man väl kunna gå o lägga sig ...vid 02.oo eller nåt kan jag tänka mig ...=)

fast jag har hört att jag skall köra med silikon vid genomföringen ...alltså borrningen i glaset har ju en koppling ...tankgenomförningskoppling eller vad det heter ...stämmer det att jag skall göra det så får jag vänta ett dygn innan jag börjar med att tömma det gamla ....försöker så gott jag kan ...eller rättare sagt ...jag GÖR så gott jag kan =)

MVH

En stressad saltvatensfisk =)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest Andreas Lange

Före 02? Hahaha! smiley2.gif.

1) Gör ritningar på allt du ska koppla. Jag vet inte hur många timmar det har tagit bara att bestämma hur saker ska kopplas. Ska du göra det samtidigt med tidspress så blir säkert nått som du bara har en del av limmat åt fanders. Statoil har nattöppet och säljer mycket krafs nu för tiden, men de har fortfarande inte börjar med PVC-U rördelar.

2) Gör en ordnad lista på allt du ska hinna med, så slipper du missa något när du yrar omkring med vattenhinkarna framemot vargtimmen.

3) Nej, inte silikon vid genomföringen, det ökar risken för läcka. Det drogs precis både framlänges och baklänges i två trådar, här är en av dem

Lycka till, det går säkert bra! Poängen var nog mest att med lite planering och förberedelser så hinner du klart innan ungarna ska käka frukost. smiley4.gif

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest Andreas Lange

Just det, ett annat tips är att se om du hittar någon bra täckplast eller så på rulle. Jag hade det och täckte golvet samt la en rejäl matta av tidningar ovanpå. Då slapp man bry sig om att det skvimpade ur hinkar och så utan det var bara att köra på.

Undvik dock halkig plast, annars får du skridsko-rink istället.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

kommer att hämta lite virke imorrn på ett ställe ...skall bygga en ny bänk då själva ställningen jag har nu är av leka-block har en utsida som jag gjort färdig för 1 vecka sedan och tar bort leka-blocken för att bygga ett stativ helt i trä ...så att jag bara kan föra på fronten ...

Posten var här idag med min Tunzell stream 6060 ...var jag o jobbade någon helt annanstans ? JEPP ...Räddningsverket i Revinge ...5,5 mil hemmifrån ..lite svårt att hinna hem på 5 minuter efter de ringt =)

Fast de kommer igen imorgon eler i övermorgon ...hoppas verkligen ...behöver på torsdag ju =)

Lovar att jag skall posta så fort den kommer innanför dörren =)

kör vi på denna tråden så fort det kommer ..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Här kommer lite nyheter =)

Var o hämtade upp lite virke under kvällen ...köpter skruv o dylikt ...vad gör jag ?

Glömmer alla skruvar i butiken smiley11.gif

Så det var bara till att vänta tills imorrn ...(kom på det vid 20.15 när alla butiker har stängt )

Lite bilder ...

36ZE5_Virke.JPG

Samt min efterlängtade Tunze stream 6060 kom idag ...skall dock inte inviga den förrän jag fått mitt nya kar =)

Imorrn skall det byggas utav H...¤£$€&£ ...te

Hörs imorrn allihopa =)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

He he he ....

Fick inte karet idag ...smiley7.gifDe Loooooovade att de skulle komma imorgon ...vi får väl se ...

Fast jag har börjat på mitt snickeri med ställningen ...för cirka 20 minuter sedan ...har lånat en sticksåg av en polare ...tror ni att den orkade såga reglarna ....NOPE ...måste ha den färdig tills imorrn ...så ...för hand är enda lösningen ...men men ...det kanske går ändå =)

Lägger upp lite bilder över förloppet under kvällen =)

Hej svejs ...

Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ifall man kan göra det rakt med en såg ...så är det väl ingen skillnad ...

titta själv och avgör ifall jag stressar ....stressar gör väl de som har bråttom ...jag har inte bråttom förutom i bemärkelse att jag vill inte eller kan inte ha en massa virke liggandes hemma samt att när akvariet kommer måste jag kunna göra så mycket som möjligt ...BAAhhh ...varför förklarar jag mig för dig ...jag vill såga för hand ...har haft mycket oflyt med allt omkring akvariet ...inga PVC rör hemma och när jag beställt har det tagit 2 veckor dessutom kommer inte al grejor ...hit o dit ..så är det o så ligger det till ...vill inte vänta utan jag tar vad jag har utan att det blir en skillnad ...

Dessutom ..vad menar du medbättre verktyg ...skall jag köpa en bandsåg ?

eler kanske gå till ett varuhus som kan såga upp dem till mig ...jovisst ....finns ingen butik som har öppet när jag kommer hem på kvällen ...som kan såga brädor ...endast skivor ...så jag har inte så mycket val än att antingen be någon annan person göra ärendena åt mig ...vilket jag inte vill ....för folk har bättre saker för sig ...och det känns onödigt att ta ledigt ifrån mitt arbete för att komma till att få mina brädor sågade ....när jag kan såga dem lika rakt o fint för hand ...att såga för hand krävs tålamod ...så ....vem stressar ...

Du får ursäkta om jag tar i ...fast det känns som att din kommentar inte är speciellt genomtänkt ...

I varjefall ...bilder på bygget ...:

CCCC8_akvariebank111.JPG

nästa steg ...sätta ihop ramarna ...

D2C35_akvariebank112.JPG

Efter det ...sätt på de inre "benen" som senare blir fästen till "bär benen"

57F4E_akvariebank113.JPG

Sedan börjar det likna något ...

C98B6_akvariebank114.JPG

Omelett =)

DA36A_akvariebank115.JPG

Fronten .... snickrar vi oxå ihop ...

FC6E4_front1.JPG

fronten ifrån insidan ...

38ACD_front3.JPG

Tjohopp ...

det kommer lite mer bilder imorrn ...skall fästa på fronten ...i med luckorna ...och lite smått o gott ...

Sov gott allihopa ...

MVH

Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Med risk för att hamna off-Topic smiley1.gif

Jag vill inte verka Messerschmitt Johan, men när jag jobbade som båtbyggare så byggde vi segelbåtar åt Najadvarvet med hjälp av sticksågar och de båtarna är inte precis billiga eller fula smiley17.gif

Länge leve McGyver som kan bygga en rymdraket med lite silvertape och najtråd smiley17.gifför att inte tala om vad han kan hitta på om han får lägga vantarna på en sticksåg smiley4.gif

//Jörgen

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...