Gå till innehåll

YEEEhaaaa


the rookie

Rekommenderade inlägg

  • Svar 124
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Guest Andreas Lange

Jag hade nog hellre använt en bra geringssåg och dragit för hand än kört med sticksåg när man försöker få saker raka och lika långa. Men så länge man dubbelkollar att allt blir plant och stabilt spelar det inte så stor roll vad man kapar med.

Hur som helst, bra byggt! En milstolpe avklarad innan karet kommer.

Funderat på att ha någon bit frigolit eller liggunderlag mellan plattan och karet?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Snyggt!, har du funderat på att ha luckor på sidorna av karet med? jag tycker själv att mina är guld värda när man ska in och gräva i ormboet. Ett annat tips är att bygga klart allt du ska ha i sumpen innan du sätter dit skiva på ställningen, det kan spara många hårresande svordommar.

Ska man kapa rakt i trä är tyvärr en klingsåg det enda alternativet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

]

Hej Hej...

Menade inget illa med mitt inlägg, menade bara att det går lättare och att det blir ett bättre resultat med en schysst såg... Sorry smiley19.gif

Mvh johan

Lugnt Johan smiley2.gif.

I varje fall kom mitt nya kar idag ...WOOOPIE ...super najs att slippa bära själv då jag var 5,5 mil hemmifrån då det kom ...som tur är ställer man alltid upp för nära o kära ....så då gör de samma för mig ...Min frus lillebror ringde två kompisar och sedan började Hel...etet =)

15 mm glas ...herregud ...det väger lite smiley26.gif

Byggde klart möbeln under kvällen idag ...har lämnat baksidan öppen för eventuella justeringar samt satt in en plywood i botten oxå för att sump o dylikt skall kunna sättas på platts o donas med innan jag flyttar bänken vart den skall vara ...

Lite bilder ...

37792_akvariebank116.JPG

luckorna blev satta på plats med magneter för att det blev snyggast samt enda lösningen jag kom på utan att riskera spräcka klädseln ...

C6CBA_akvariebank117.JPG

Sist men inte minst ...

TA Daaaaaaaa ....

239D1_nytt_akvarium.JPG

1200 mmlångt, 600 mm djupt och 750 mm högt ...hoppas at jag lyckas bygga upp akvariet så att höjden kommer at visa sin prakt ...

får gäster om en stund så att mer görs inte idag ...antagligen inte imorrn heller då heeeela familjen skall ut o handla gran och lite annat bus med ungarna ...åka med häst o vagn ...ponny ridning o hugga vår egen gran ...=) en heldag som kommer at bli helt underbar ...

ha en bra fredag allihopa ..

MVH

Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ser bra ut Peter, grattis till karet!jag gillar formatetpå burkenoch det ska bli kul att se hur det artar sig. Ungarna kommer nogha roligt. En fråga bara hur handlar man en gran samtidigt som man själv hugger ner den?Är det typ självservicesmiley4.gif?

Skojar bara, ha en go helg!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag hade nog hellre använt en bra geringssåg och dragit för hand än kört med sticksåg när man försöker få saker raka och lika långa. Men så länge man dubbelkollar att allt blir plant och stabilt spelar det inte så stor roll vad man kapar med.

Hur som helst, bra byggt! En milstolpe avklarad innan karet kommer.

Funderat på att ha någon bit frigolit eller liggunderlag mellan plattan och karet?

Jag kommer at ha en 2 cm frigolit mellan karet o plywooden ...hoppas att det hjälper att hålla allt stabilt ...ställningen är som gjuten i golvet ....

lär hålla en isbjörn =)

Simma lugnt ...en sak var lite drygt ...fick fel storlek på mina PVC rör jämfört med kopplingarna ...Någon som vet vart man kan hitta PVC rör på en lördag ? som passar till 32 mm kopplingar ...

MVH

Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ahlsell (som dom heter)smiley2.gif.har inte lördagsöppet. De hetaste tipsen är någon butik i Comfort kedjan, eller någon lokal rörpulare. Bahaus, K-rauta- Silva mfl. har endast avloppsrör. Annars är det bara att ha tålamod till Måndag!

Snyggt för övrigt ditt bygge!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

tja ...jag har inte haft problem med det annars ...dock har jag även 0.5 cm svart frigolit ...

får se ...Ahlsell har jag varit på och de kräver att jag öppnar konto där ...dessutom har de som du säger ...endast öppet o7-16 på vardagar ...fast ...jag kanske får vänta med limmandet ...hoppades dock på att jag inte skulle behöva det ...men men ...man kan inte få allt här i världen ...smiley2.gif.Lim o kopplingar har jag ...bara ett rör som behövs ...fast jag sticker nog ut o letar lite imorgon ändå ...för säkerhets skull =)))

MVH

Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

[quote name=the rookie

15 mm glas ...herregud ...det väger lite smiley26.gif

Ett akvarium med måtten 120 x 60 x 75 centimeter, gjort i 15 mm glas får bruttovolymen 540 liter. Vattenmängden kan vara max c:a 490 liter. Glasvikten utom eventuell ram, förstärkningar och täckglas blir c:a 129.6 kg.

Lycka till. Kommer att följa ditt projekt med spänning

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

]

Hej Hej...

Menade inget illa med mitt inlägg, menade bara att det går lättare och att det blir ett bättre resultat med en schysst såg... Sorry smiley19.gif

Mvh johan

Lugnt Johan smiley2.gif.

I varje fall kom mitt nya kar idag ...WOOOPIE ...super najs att slippa bära själv då jag var 5,5 mil hemmifrån då det kom ...som tur är ställer man alltid upp för nära o kära ....så då gör de samma för mig ...Min frus lillebror ringde två kompisar och sedan började Hel...etet =)

15 mm glas ...herregud ...det väger lite smiley26.gif

Byggde klart möbeln under kvällen idag ...har lämnat baksidan öppen för eventuella justeringar samt satt in en plywood i botten oxå för att sump o dylikt skall kunna sättas på platts o donas med innan jag flyttar bänken vart den skall vara ...

Lite bilder ...

37792_akvariebank116.JPG

luckorna blev satta på plats med magneter för att det blev snyggast samt enda lösningen jag kom på utan att riskera spräcka klädseln ...

C6CBA_akvariebank117.JPG

Sist men inte minst ...

TA Daaaaaaaa ....

239D1_nytt_akvarium.JPG

1200 mmlångt, 600 mm djupt och 750 mm högt ...hoppas at jag lyckas bygga upp akvariet så att höjden kommer at visa sin prakt ...

får gäster om en stund så att mer görs inte idag ...antagligen inte imorrn heller då heeeela familjen skall ut o handla gran och lite annat bus med ungarna ...åka med häst o vagn ...ponny ridning o hugga vår egen gran ...=) en heldag som kommer at bli helt underbar ...

ha en bra fredag allihopa ..

MVH

Peter

VAD ÄR DET FÖR MATERIAL DU HAR BYGGT MED???

SER UT SOM PARKETT GOLV.. JÄKLIGT SNYGGT VA DET IAF

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack ska ni ha ...väldigt trevligt att det blir uppskattat =)

Materialet är stavlimmad björk .... Hyfsat lätt at joba med ....måste dock vara försiktig med skruvarna ...för borra allt ...så inget spricker när det torkar upp efter en oljning ...

Kommer att börja projektera imorrn ....måste dock få tag i ett pvc rör som passar mina 32 mm kopplingar ...ifall det är vitt, grått eller svart spelar ingen roll ...helst grått dock =)

/Peter ...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Apropå frigolittjocklek. Jag har 7cm frigolit under mitt 1500 liters sötvattens växtakvarium sedan två och ett halvt år. 58 cm höjd på vatten med sand och inga tecken på att frigoliten skulle ge med sig. Det är två anledningar:

1.Jag flyttade akvariet och ville då höja det lite.

2.Många växter gillar inte när det blir kallt i sanden underifrån och det känns en klar skillnad med 10 cm sand och bara två cm frigolit.

Jag skulle rekommendera alla som vill ha ett mikroliv eller sandanemoneri minst 3cm sand att köra med ett rejält frigolitlager om man inte har en sump inunder som håller upp värmen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Herregud !!!

Köpte 2 st 200 liters tunnor på JULA idag ...när jag börjar att tömma det gamla karet ...och lämnar det 2 minuter ...kommer in i rummet ser jag att ifrån tunnan står det en stråle rakt ut på golvet ...ca 15 liter kom väl ut ...inte mycket, kunde varit värre säger ni ....jovisst ...har ni sett 15 liter vatten platt ute på ett golv ...täckte ca 20 m2 ...hade turen att det flöt runt om möblerna ....dock inte så mycket tur visade det sig när grannen kom upp efter ca 2,5 timmar och undrade om något var fel då de droppade ifrån deras tak ...Whoops ....det blir en runda med JULA imorrn och nackaskott samt ett samtal till fastighetsskötaren och mitt försäkringsbolag ...

Vilken otur ....får vänta tills imorrn med att fortsätta ..kommer dock inte köpa fler saker på JULA ...aldrig mer i hela mitt liv ...

fick en madrass som låg under vår säng lite halv saboterad ...kostar 4.500 kr....en tavla som kostade 2.500 ...annars var det inget för min del .....hoppas bara att de inte strular och rättar till sitt misstag genom att kontakta hyresvärden och sköter allt ...fast ...drömma kan man väl alltid ...

Nya tag imorrn ...hej o hopp ....

smiley11.gif

/Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...