mr cheezy Postat 26 augusti 2010 Postat 26 augusti 2010 Ska bli sjukt interesant att höra resultaten av plasma, efter att ha tittat mycket på sfiligoi plasman så måste jag säga att ögat är sjukt imponerat av ljuset så skall bli roligt att se lite resultat siffror med Citera
Laggeman Postat 26 augusti 2010 Postat 26 augusti 2010 Kikade på plasman som Ted hade inne när vi var där i helgen, det var helt ok ljusmässigt, med tanke på hur liten själva ljuskällan är. Jag tror att inom några år när priset har blivit mer hanterbart så kommer det nog stå sig jämt mellan plasma och LED, ljusmässigt. Citera
Andreas N Postat 26 augusti 2010 Postat 26 augusti 2010 Vad var det Ted sa det var för hållbarhet på plasma nu igen..... var det 14 år? ... jag vet jag höll på att hissna iaf. Och om en 230 watts lyser som en 1000w Mh om inte bättre så är det ju inte illa. Citera
mr cheezy Postat 26 augusti 2010 Postat 26 augusti 2010 Kan ju säga att den slår den 2x250W MH som hänger brevid utan problem i synligt ljus för ögat iallafall.. Och ger ett grymmt skimmer.. Bara att åka ner till Ted och titta Samtidigt som ni är där kan ni kolla in koraller i världs klass.. Citera
Benighted Postat 26 augusti 2010 Postat 26 augusti 2010 Vad var det Ted sa det var för hållbarhet på plasma nu igen..... var det 14 år? ... jag vet jag höll på att hissna iaf. Och om en 230 watts lyser som en 1000w Mh om inte bättre så är det ju inte illa.Mjao, Plasma ser jag som ett otroligt spännande ny lysteknologi och ser verkligen fram emot Sanjays föredrag om det och jämförelsen med LED, men att det ska ha en effektivitet som är mer än 4ggr MH låter ju lite otroligt då MH ligger på runt 100lumen/W och då måste den klara av över 400lumen/W och det företaget bakom det säger är 140lm/W... Men det är ju en otroligt kompakt och effektiv lampteknologi, och när det kommer till ljus per ytenhet så har ju ingen annan belysningsteknologi nån chans. Och så har den väl möjlighet att få ut ljuset mer effektivt då det är en såpass liten ljuskälla som kan höja effektiviteten i utstrålat ljus jämfört med MH.. men låter fortfarande som lite broschyr siffror. Ser som sagt fram emot Sanjays siffror och att se lampan hos Ted ... Sorry för off topic :S Citera
petnym Postat 26 augusti 2010 Postat 26 augusti 2010 Känns tyvärr som att föredragen hamnar utanför min budget denna gång. Särskilt nu när arrangemanget flyttades från min hemstad. Citera
-=Mr_B=- Postat 26 augusti 2010 Postat 26 augusti 2010 Vad var det Ted sa det var för hållbarhet på plasma nu igen..... var det 14 år? ... Jag är tveksam till om det är utan förändrad ljusfärg, vilket ju är orsaken till varför vi byter lampor och lysrör.Det hjälper ju inte om en plasma teoretiskt kan lysa i 14 år om vi byter den efter 18 månader, och den kostar 4-5 gånger så mycket som en MH lampa... Då är det billigare att byta MH mer regelbundet. Ni som har råd och möjlighet får väll rapportera vad som sägs.B! Citera
mr cheezy Postat 26 augusti 2010 Postat 26 augusti 2010 Lampan är nästan gratis till plasman, så om man inte vet något så behöver man inte säga något häller då de kan "lura" de som läser.. Citera
Andreas N Postat 26 augusti 2010 Postat 26 augusti 2010 Jag tror dock att en plasma lampa bara kosta några tior typ. det är aggregatet som var svin dyrt. Citera
mr cheezy Postat 26 augusti 2010 Postat 26 augusti 2010 (ändrat) Andreas, knappt men helt rätt Ändrat 26 augusti 2010 av mr cheezy läste andreas inlägg fel/för fort Citera
Benighted Postat 26 augusti 2010 Postat 26 augusti 2010 Vore trevligt om nån moderator flyttade off topic diskutionen om plasma lampor till en egen tråd så man kan diskutera det utan att känna att man gör det i en tråd som faktiskt handlar om mötet 30 oktober. (och detta meddelande får gärna raderas när inläggen flyttas ) Citera
Andreas N Postat 26 augusti 2010 Postat 26 augusti 2010 Jo fast nu skall det ju diskuteras plasma på mötet så helt off topic var ju inte diskussionen. Är ju alltid bra att få personer att inse vad plasma är och få en liten koll på det innan man ska till mötet. Citera
-=Mr_B=- Postat 26 augusti 2010 Postat 26 augusti 2010 Så vitt jag vet är generella plasma lampor billiga att tillverka, men jag har inte någon koll på vad akvariespecifika lampor kostar varesig i tillverkning, eller i handelspriser till kund, som vi vet inte har mycket med tillverkningspriset att göra alla gånger...Något som säljer i liten volym, kommer bli dyrt, så spelar det aldrig så stor roll hur billiga de är att tillverka.B! Citera
mr cheezy Postat 26 augusti 2010 Postat 26 augusti 2010 vi kanske kan byta till en annan tråd om plasma?Efter som jag vet priset på lampan till sfiligois plasma kan jag säga dig att den inte är dyr, och då menar jag inte tillverkning priset. Citera
-=Mr_B=- Postat 26 augusti 2010 Postat 26 augusti 2010 Märklig argumentationsteknik. Först hänvisa till en annan tråd, och sen argumentera vidare i samma tråd? Nå, det kan kvitta. Jag har bara en sak till att säga nämligen. Sfiligois plasma är ett strålande exempel på precis vad jag menar. Du hävdar att den sätter standarden, och den är billig. Du är självklart medveten om att den ligger runt 5000-6500K, och som sådan inte speciellt nära vad vi brukar jobba mot i ljusväg? Det är som att säga att alla MH lampor är billiga bara för att det går att hitta dagljuslampor för en femtilapp... Klart är att få här använder lampor av den typen. Och då är kanske dess prissättning inte direkt intressant. När de, om alls, tar fram lampor med en färgtemperatur som är intressant, får vi intressanta priser. Jag antar att det är den utvecklingen Sanjay (förhoppningsvis) har mer information om.Seashine (Stray Light) ligger i den lägre skalan, och blir (upplevs) kallare vid dimmning. (ljustemperatur, inte faktist temp) Livslängd, 6'ish år, (12h om dagen) ingen uppgift på hur färgen förändras, om alls, över tid.Nuvarande plasma "lampor" är utformade för att skapa ett ljus som liknar solens. Det är inte anpassat till att ge ett ljus som det på olika vattendjup.B! Citera
mr cheezy Postat 27 augusti 2010 Postat 27 augusti 2010 Va inget argument om att vi kanske borde diskutera detta i en annan tråd då vi inte har något med trådens ämne att göra längre. Moderator flytta plasma diskutionen?Hur kan du ens argumentera mot en produkt du aldrig sett och klämt på? Den har en kanon färg till akvariet så länge man inte gillar 20.000khelt menings löst att diskutera med någon som inte har sett produkten. Åk och titta på den sen kan vi diskutera om du inte gillar färgtemperaturen. Citera
Norberg Postat 27 augusti 2010 Författare Postat 27 augusti 2010 I princip alla platser är bokade! Jättekul.Om du är intresserad av en återbudsplats kan det vara bra att göra en intresseanmälan för det.Ni som har anmält er är alla varmt välkomna till en mycket intressant em/kväll. Citera
Vargklo Postat 27 augusti 2010 Postat 27 augusti 2010 Kommer ni att skicka bekräftelser till oss som har bokat? Citera
-=Mr_B=- Postat 27 augusti 2010 Postat 27 augusti 2010 Hur kan du ens argumentera mot en produkt du aldrig sett och klämt på? Den har en kanon färg till akvariet så länge man inte gillar 20.000khelt menings löst att diskutera med någon som inte har sett produkten. Åk och titta på den sen kan vi diskutera om du inte gillar färgtemperaturen.Jag kan argumentera både för, och emot produkter jag aldrig sett, eller sanolikt kommer att se. Jag ser inte hur det är relevant. Faktum kvarstår. Vi har akvarium för att uppfylla vissa estetiska krav. Bland dem syns regelbundet att efterlikna det ljus som gäller i våra invånares naturliga miljö, för vilket ljuset i från gällande ljuskälla helt enkelt inte är lämpligt. Ljuskällor med lämpligt spektra kommer sannolikt tas fram, och prislappen, samt livslängden på en sådan är helt omöjlig att spå om i dagsläget.B! Citera
Norberg Postat 27 augusti 2010 Författare Postat 27 augusti 2010 Kommer ni att skicka bekräftelser till oss som har bokat?Ted skall lägga upp i webshoppen så att ni som bokat kan betala där!Han skulle också sätta ihop info om mat och boende också och informera när han har det klart. Citera
mr cheezy Postat 27 augusti 2010 Postat 27 augusti 2010 Björn, du bevisar just min poäng med att sluta argumentera för saker du inte vet något om. Den diskuterade ljuskällan uppfyller alla de krav. Det är ett snyggt och mycket naturligt ljus från den miljön invånarna i våra kar lever. I alla fall enligt mig! Så varför skulle det inte vara lämpligt? Du har ju inte äns sett ljuset så hur kan du säga att det inte uppfyller de estetiska krav vi har? Citera
Tedb Postat 27 augusti 2010 Postat 27 augusti 2010 Hej allihop i sandlådan. Mr B När du skriver "Vi" som har akvarium vem menar du då ? Är det du själv så skriv jag. Och hur ser ditt akvarium ut ? Har du något mer än inlägg på ett forum ? Citera
Laggeman Postat 27 augusti 2010 Postat 27 augusti 2010 Hör upp nu gott folk. Diskussionen om plasmans vara eller icke vara är mer lämpad i tråden som skapats om detta. Denna tråden skall handla om det återuppståndna seminariet.För att slippa rensa så avslutar vi den diskussionen om plasman här och nu. Citera
Tedb Postat 30 augusti 2010 Postat 30 augusti 2010 Vill börja med att tacka alla deltagare av mötet för visat intresse. Utan er hade detta inte varit möjligt. Alla biljetter tog slut på 2 dygn. Tyvärr finns inte plats för fler denna gång men eftersom detta visade sig vara succé så kommer fler framöver.Nu finns ett antal rum bokade under bokningsnummer 4699 på Best Western Hotell Halland där vi kommer att hålla till under mötet.Enkelrum 895 :- Inkl FrukostDubbelrum 995 :- Inkl FrukostAnge Bokningsnummer 4699 när ni ringer o bokar. Telefonnummer 0300-77530Hotellet är näst intill fullbelaggt det är därför viktigt att de som behöver rum ringer i denna veckan och bokar. Angående middag: Vi har funderat fram o tillbaka på detta och beslutat att bäst vore om alla kom mätta och belåtna. Vi kommer att se till att macka o fika finns i pauserna mellan föredragen. Men för att sista föredraget inte skall hamna för sent så hoppar vi över en längre sittning för middag. Givetvis kommer det finnas tillfälle för barbesök både under och efter tillställningen. Jag hoppas på en informativ kväll och iomed att Sjöfartsmuseet, Universeum, Tropikariet Helsingborg samt Tropikariet Kolmården kommer att finnas på plats bland oss så tror jag att diskussionerna med Joe Yaiullo kan ta riktig höjd. Vi kommer få höra Sanjay Joshi tala om LED men också Plasma. Möjligheten att Alessandro Sfiligoi dyker upp finns också. Jag tror att en diskussion mellan dessa två ljusguru är nåt man sällan får bevittna så det hade varit riktigt skoj. Jag hoppas verkligen Alessandro viker tid till att komma. Sen kommer det bli otroligt intressant att höra Peter Schmeidels erfarenheter av att odla fisk. Jag har själv följt hans odling på Amphiprion latezonatus. Det kommer bli en dunderkväll. Tack igen alla ni som gjorde detta möjligt.MvhTed BergströmBioted Marine AB Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.