Gå till innehåll

Återuppståndna saltföredrag 30 oktober


Norberg

Rekommenderade inlägg

  • Svar 62
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Kikade på plasman som Ted hade inne när vi var där i helgen, det var helt ok ljusmässigt, med tanke på hur liten själva ljuskällan är. Jag tror att inom några år när priset har blivit mer hanterbart så kommer det nog stå sig jämt mellan plasma och LED, ljusmässigt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad var det Ted sa det var för hållbarhet på plasma nu igen..... var det 14 år? ... jag vet jag höll på att hissna iaf. Och om en 230 watts lyser som en 1000w Mh om inte bättre så är det ju inte illa.

Mjao, Plasma ser jag som ett otroligt spännande ny lysteknologi och ser verkligen fram emot Sanjays föredrag om det och jämförelsen med LED, men att det ska ha en effektivitet som är mer än 4ggr MH låter ju lite otroligt då MH ligger på runt 100lumen/W och då måste den klara av över 400lumen/W och det företaget bakom det säger är 140lm/W... Men det är ju en otroligt kompakt och effektiv lampteknologi, och när det kommer till ljus per ytenhet så har ju ingen annan belysningsteknologi nån chans. Och så har den väl möjlighet att få ut ljuset mer effektivt då det är en såpass liten ljuskälla som kan höja effektiviteten i utstrålat ljus jämfört med MH.. men låter fortfarande som lite broschyr siffror. Ser som sagt fram emot Sanjays siffror och att se lampan hos Ted :)... Sorry för off topic :S

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad var det Ted sa det var för hållbarhet på plasma nu igen..... var det 14 år? ...
Jag är tveksam till om det är utan förändrad ljusfärg, vilket ju är orsaken till varför vi byter lampor och lysrör.

Det hjälper ju inte om en plasma teoretiskt kan lysa i 14 år om vi byter den efter 18 månader, och den kostar 4-5 gånger så mycket som en MH lampa... Då är det billigare att byta MH mer regelbundet. Ni som har råd och möjlighet får väll rapportera vad som sägs.

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vore trevligt om nån moderator flyttade off topic diskutionen om plasma lampor till en egen tråd så man kan diskutera det utan att känna att man gör det i en tråd som faktiskt handlar om mötet 30 oktober. (och detta meddelande får gärna raderas när inläggen flyttas :P)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Så vitt jag vet är generella plasma lampor billiga att tillverka, men jag har inte någon koll på vad akvariespecifika lampor kostar varesig i tillverkning, eller i handelspriser till kund, som vi vet inte har mycket med tillverkningspriset att göra alla gånger...

Något som säljer i liten volym, kommer bli dyrt, så spelar det aldrig så stor roll hur billiga de är att tillverka.

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Märklig argumentationsteknik. Först hänvisa till en annan tråd, och sen argumentera vidare i samma tråd? Nå, det kan kvitta. Jag har bara en sak till att säga nämligen.

Sfiligois plasma är ett strålande exempel på precis vad jag menar. Du hävdar att den sätter standarden, och den är billig. Du är självklart medveten om att den ligger runt 5000-6500K, och som sådan inte speciellt nära vad vi brukar jobba mot i ljusväg? Det är som att säga att alla MH lampor är billiga bara för att det går att hitta dagljuslampor för en femtilapp... Klart är att få här använder lampor av den typen. Och då är kanske dess prissättning inte direkt intressant. När de, om alls, tar fram lampor med en färgtemperatur som är intressant, får vi intressanta priser. Jag antar att det är den utvecklingen Sanjay (förhoppningsvis) har mer information om.

Seashine (Stray Light) ligger i den lägre skalan, och blir (upplevs) kallare vid dimmning. (ljustemperatur, inte faktist temp) Livslängd, 6'ish år, (12h om dagen) ingen uppgift på hur färgen förändras, om alls, över tid.

Nuvarande plasma "lampor" är utformade för att skapa ett ljus som liknar solens. Det är inte anpassat till att ge ett ljus som det på olika vattendjup.

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Va inget argument om att vi kanske borde diskutera detta i en annan tråd då vi inte har något med trådens ämne att göra längre. Moderator flytta plasma diskutionen?

Hur kan du ens argumentera mot en produkt du aldrig sett och klämt på?

Den har en kanon färg till akvariet så länge man inte gillar 20.000k

helt menings löst att diskutera med någon som inte har sett produkten. Åk och titta på den sen kan vi diskutera om du inte gillar färgtemperaturen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur kan du ens argumentera mot en produkt du aldrig sett och klämt på?

Den har en kanon färg till akvariet så länge man inte gillar 20.000k

helt menings löst att diskutera med någon som inte har sett produkten. Åk och titta på den sen kan vi diskutera om du inte gillar färgtemperaturen.

Jag kan argumentera både för, och emot produkter jag aldrig sett, eller sanolikt kommer att se. Jag ser inte hur det är relevant. Faktum kvarstår. Vi har akvarium för att uppfylla vissa estetiska krav. Bland dem syns regelbundet att efterlikna det ljus som gäller i våra invånares naturliga miljö, för vilket ljuset i från gällande ljuskälla helt enkelt inte är lämpligt.

Ljuskällor med lämpligt spektra kommer sannolikt tas fram, och prislappen, samt livslängden på en sådan är helt omöjlig att spå om i dagsläget.

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Björn, du bevisar just min poäng med att sluta argumentera för saker du inte vet något om. Den diskuterade ljuskällan uppfyller alla de krav. Det är ett snyggt och mycket naturligt ljus från den miljön invånarna i våra kar lever. I alla fall enligt mig! Så varför skulle det inte vara lämpligt? Du har ju inte äns sett ljuset så hur kan du säga att det inte uppfyller de estetiska krav vi har?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vill börja med att tacka alla deltagare av mötet för visat intresse. Utan er hade detta inte varit möjligt. Alla biljetter tog slut på 2 dygn. Tyvärr finns inte plats för fler denna gång men eftersom detta visade sig vara succé så kommer fler framöver.

Nu finns ett antal rum bokade under bokningsnummer 4699 på Best Western Hotell Halland där vi kommer att hålla till under mötet.

Enkelrum 895 :- Inkl Frukost

Dubbelrum 995 :- Inkl Frukost

Ange Bokningsnummer 4699 när ni ringer o bokar. Telefonnummer 0300-77530

Hotellet är näst intill fullbelaggt det är därför viktigt att de som behöver rum ringer i denna veckan och bokar.

Angående middag: Vi har funderat fram o tillbaka på detta och beslutat att bäst vore om alla kom mätta och belåtna. Vi kommer att se till att macka o fika finns i pauserna mellan föredragen. Men för att sista föredraget inte skall hamna för sent så hoppar vi över en längre sittning för middag. Givetvis kommer det finnas tillfälle för barbesök både under och efter tillställningen. Jag hoppas på en informativ kväll och iomed att Sjöfartsmuseet, Universeum, Tropikariet Helsingborg samt Tropikariet Kolmården kommer att finnas på plats bland oss så tror jag att diskussionerna med Joe Yaiullo kan ta riktig höjd. Vi kommer få höra Sanjay Joshi tala om LED men också Plasma. Möjligheten att Alessandro Sfiligoi dyker upp finns också. Jag tror att en diskussion mellan dessa två ljusguru är nåt man sällan får bevittna så det hade varit riktigt skoj. Jag hoppas verkligen Alessandro viker tid till att komma. Sen kommer det bli otroligt intressant att höra Peter Schmeidels erfarenheter av att odla fisk. Jag har själv följt hans odling på Amphiprion latezonatus. Det kommer bli en dunderkväll. Tack igen alla ni som gjorde detta möjligt.

Mvh

Ted Bergström

Bioted Marine AB

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...