Dimorb Postat 12 december 2004 Postat 12 december 2004 Hejsan.Jag undrar lite hur ni, som inte har sump eller ytavrinning, tillsätter kemikalier efter balling metoden.Har nämligen funderat på att införskaffa ett akvarium där jag möjligtvis inte skulle ha någon ytavrinning och absolut inte någon sump.Dock är jag lite tveksam för det innebär ju att man måste ha en påhängningsskummare. Vilket i sig inte är något jätteproblem.Däremot funderar jag på hur jag skulle kunna tillsätta mina lösningar av kemikalier. Kalciumklorid och magnesiumsulfat är väl ok att tillsätta utan någon större risk men natriumkarbonaten är ju starkt pH påverkande och det borde ju blir lite utav en chock om man hällde det direkt i akvariet.Så hur gör ni??mvh Andre Citera
Niclas Postat 12 december 2004 Postat 12 december 2004 Använd slangpumparoch vänta 20-30minuter mellan de olika kemikalierna så borde det fungera. Citera
joney Postat 12 december 2004 Postat 12 december 2004 .använd inte natriumkarbonat då rå...skämt å sodo vad är du så orolig för.. massor personer gör ju på det här sättet och det funkar ju.. va inte så orolig slappna av--- Citera
Dimorb Postat 12 december 2004 Författare Postat 12 december 2004 Jo men många använder väl Natriumkarbonat från Marinakvariet och de kemikalierna är betydligt svagare än mina.Mina mättade lösningar tillsätts ca 2 dl/vecka har hört folk som tillsätter mer än så dagligen när de använder "köpe" kemikalier. Citera
Dimorb Postat 12 december 2004 Författare Postat 12 december 2004 Jag är inte orolig för att dosera kemikalierna utan mellanrum. Jag vet att kalciumklorid och Natriumkarbonat kan fällas ut till Kalciumkarbonat = krita och att det bildas Natriumklorid som kan orsaka jon-obalans.Det är istället risken för eventuella "chocker" i akvariet som jag är orolig för. Till exempel så är ju Natriumkarbonaten stark pH påverkande vad händer då om man häller i precis då en fisk simmar förbi? Allting i akvarierna är ju känsliga för pH chocker så om man doserar och har oturen att "dosen" skickas iväg via en pump direkt på en korall eller något annat känsligt så kanske det går illa.Åsikter?? Citera
zippo Postat 12 december 2004 Postat 12 december 2004 om du tillsätter 2dl/vecka kan du väll ta en droppflaska från närmaste sjukhus och dosera Mycket sakta över flera dygn kanske?heller blanda ut det så att det blir svagare blandning Citera
Dimorb Postat 12 december 2004 Författare Postat 12 december 2004 Jag sprutar i Natriumkarbonat dagligen och totalt under 1 vecka blir det en sprutflaska som innehåller 175 ml alltså ungefär 2 dl. Citera
Dimorb Postat 12 december 2004 Författare Postat 12 december 2004 Får väl ta ett 720 med ytavrinning.På så sätt får jag ju 10000 l/h bakom stenen samt ett ställe att sätta skummare och dosera kemikalier i.Har en Aqua medic multi 1000 eller vad de nyu heter men det saknas en del saker så jag hade behövt köpa en ny för att det skulle gå ihop. Citera
salar Postat 12 december 2004 Postat 12 december 2004 Kan bara säga att kemikalierna från Marinakvariet e lika starka som dina e men varför blanda dom så starkt e för mig helt obegripligt,fördet e bättre med svag blandning o tillföra ofta än stark och sällan för då får dina fiskar ett jämnare PH att simma i Citera
stigigemla Postat 12 december 2004 Postat 12 december 2004 Om man gör sina lösningar så att de har mindre vikt än vattnet 1.024? så är det ingen risk att lösningarna sjunker till botten och blir liggande tills djuren i sanden blivit förgiftade. I ytan är det bäst rörelse på vattnet i de flesta kar och därför är det bäst att blanda ut lösningarna där. Citera
jimmy Postat 13 december 2004 Postat 13 december 2004 späd ut lösningarna med vatten från karet innan du häller i dom så blir det ju samma prinsip som i sumpen Citera
Dimorb Postat 13 december 2004 Författare Postat 13 december 2004 De två sista svaren var mycket upplyftande då jag 1, blandar med osmos vatten som har lägre densitet än saltvattnet.2, Hade inte ens tänkt på att man kan spä ut det efter att man har blandat. Citera
Clownen Postat 7 januari 2005 Postat 7 januari 2005 Om man bestämmer sig för attköra utan sump/ytavrinning hur kan man då tillsätta tex aktivt kol/zeolit? Går det helt enkelt att ha dessa inne i akvariet bakom den levande stenen? Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.