Gå till innehåll

Förstor skummare


johan_f

Rekommenderade inlägg

Tanken att en skummare kan vara för stor är nog gammalt tankegods och mig veterligen baseras den inte på några faktiska försök. Jag har aldrig hört talas om ett akvarium som har lidit av "överskumning" och där något blivit bättre med en mindre skummare.

När man nyligen börjat göra lite försök så har det visat sig att en skummare bara tar ut en liten del av de organiska ämnen som finns lösta i vattnet. Snarare verkar det som om skummare främst exporterar näring genom att skumma ut partiklar som t ex alger, bakterier och kalciumkarbonatpartiklar. Namnet proteinavskummare/äggeviteavskummare är nog ett olyckligt val egentligen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har hört från gamla inbitna saltisar att det KAN bli för lite näring i vattnet men det är inget jag har erfarenhet av själv.

Jag har också hört argumentet förr men det återstår att visa att det skulle ligga något bakom. En period skylldes alla möjliga och omöjliga problem på att skummaren skulle plocka ut saker, t ex spårelement, ur vattnet som behövdes för djuren.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag ser bara fördelar med överdimensionerad skummare. Är man orolig kan man ju ställa den så den skummar "torrt".

Jag tror inte att man kan skumma bort näringen till så låga nivåer att koraller blir lidande. Möjligt att den plockar en del spårämnen mm.. men det kan man ju tillsätta isf.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har hört från gamla inbitna saltisar att det KAN bli för lite näring i vattnet men det är inget jag har erfarenhet av själv.
Jag ser bara fördelar med överdimensionerad skummare. Är man orolig kan man ju ställa den så den skummar "torrt".

Jag tror inte att man kan skumma bort näringen till så låga nivåer att koraller blir lidande. Möjligt att den plockar en del spårämnen mm.. men det kan man ju tillsätta isf.

Förr var det viktigt att dimensionera skummaren efter storlek/belastning.

I dag tänker man mer "ju renare vatten" vet att vår moderator Stig tillsätter en hel del nitrat (!) till karet då belastningen är låg. Själv skulle jag som DaTrukcka skriver inte vara orolig för att skummaren skulle vara för stor.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag vet inte om min belastning är låg. Jag har ändå 52 fiskar i mitt 1550 och matar med ungefär 50 gram frysfoder + torrfoder i automat. Men jag har 200 kg levande sten som gör jobbet. Koralltillväxten är mycket god trots en synnerligt klen skumning. Jag tillsätter ingen form av korallmat utan är nöjd med vad som finns efter fiskmatningen.

Tidigare i mitt nano sjönk ett antal koraller i hop och några dog efter det att jag flyttad ur räkorna och minskade på matningen.

Jag är fullt övertygad om att de flesta som tillsätter olika typer av korallmat i planktonform skulle få samma resultat med klenare skumning.

Tittar man på nätet hittar man ett antal lyckade sps- burkar utan någon skumning.

Nu är det förvisso stora skillnader på näringsbehov hos olika koraller. Det är bara att kolla deras utbredning i naturen. Då ser man tydligt att mjukkoraller är vanliga utanför Västafrika där vattnen är drabbade av jordflykt och att Euphyllia t.ex ofta växer nära flodmynningar där det är mera näring.

Vissa stenkoraller framför allt Acropora växer i extremt näringsfattigt vatten men jag är ganska nöjd med färgen på mina Acroporor. De blå duger gott, de gröna är super. Det är bara den röda milleporan jag inte är nöjd med färgen på. De kanske man inte kan skumma för kraftigt för men mång andra koraller går bättre i ett näringsrikt vatten.

Jag pratar inte om nitrat och fosfat utan om organisk näring.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...