LN21 Postat 16 november 2011 Författare Dela Postat 16 november 2011 Lite nya koraller i karet från PärS.Samt en kanonknappsten från PärS. Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Wiking Postat 16 november 2011 Dela Postat 16 november 2011 Aj aj aj, den där knappstenen var ju inte och leka med:woooow: Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
_Manne_ Postat 16 november 2011 Dela Postat 16 november 2011 Vackert Larry! Härliga knappar!Med vänlig hälsning, Manne Sent from my iPhone using Tapatalk Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Hanssanden Postat 16 november 2011 Dela Postat 16 november 2011 Kanon snyggt Larry,Med vänlig hälsning, Hasse i BraåsSent from my iPhone using Tapatalk Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
LN21 Postat 16 november 2011 Författare Dela Postat 16 november 2011 (ändrat) Tackar Hans,,ja den stenen är grymme.Tack Manne o Viking:) Ändrat 17 november 2011 av LN21 Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
LN21 Postat 17 november 2011 Författare Dela Postat 17 november 2011 Ett litet skumt fenomen har blivit i karet. Alla värde brabra,,,men ett är ett lätt dis i karet.KH 7.4Ca 420Mg 1300pH 7.9 på morgonen och 8.1 på kvällen.Nitrat 2-5Fosfat 0 med SalifertDoserar visserligen VSV men det har jag gjort ett bra tag i/under sandbädden i min djupbädd RDSB.Diset är väldigt vitt därför tror jag att det är en kemisk fällning.Har Ni någon aning vad som kan vara orsaken???????????????????????????????????// Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Wiking Postat 17 november 2011 Dela Postat 17 november 2011 Ett lätt dis är ett varningstecken, men behöver inte vara allvarligt. Vad är VSV? Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
LN21 Postat 17 november 2011 Författare Dela Postat 17 november 2011 Ja dis kan vara nått på G, ja inser det också, så att det hela är lite lurigt.VSV - Vodka, socker, ättika Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Wiking Postat 17 november 2011 Dela Postat 17 november 2011 Ja dis kan vara nått på G, ja inser det också, så att det hela är lite lurigt.VSV - Vodka, socker, ättikaVarför kör du VSV när du har så låga värden? Hur länge har du använt VSV. Hur mycket doserar du?VSV kan absolut ge dis i vattnet. Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
LN21 Postat 17 november 2011 Författare Dela Postat 17 november 2011 Ja det första man blir blind på är ögonen,,,,,,det hela är så självklart att ja inte ser det.Ja doserar VSV under sandbädden, vad händer där då???Kan det vara så att pH sjunker och fäller ur Calciumkarbonat till fria delar??Och även annat smått?? Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
ballsam Postat 17 november 2011 Dela Postat 17 november 2011 Hördu Larry.. Har för mej att du gnällde sist vi sågs på att allt var skit å inget funkar, men det ser ju kanon ut. Snyggt upplägg med stenen och korallerna ser ju välmående ut. Du verkar ha en grym tillväxt på kalkalger..Sent from my iPhone using Tapatalk Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
LN21 Postat 17 november 2011 Författare Dela Postat 17 november 2011 Tack Samuel, jo vinden har vänt:)Problemet var att jag jämförde min bytta med bl.a. ditt kar och trodde att vägen dit var rak.Men sanningen är att vägen till ett snyggt kar är krokig och man måste ner i källaren för att lära sig och få erfarenhet. Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
LN21 Postat 17 november 2011 Författare Dela Postat 17 november 2011 Varför kör du VSV när du har så låga värden? Hur länge har du använt VSV. Hur mycket doserar du?VSV kan absolut ge dis i vattnet.Missade dina frågor.För att ge ett bra svar så blir det en svängom:)Jag fick ordentligt med Cyano, började dosera Nitrat (0.5 enligt Lasses recept) av två anledningar. Dels för att ge Cyanon mindre fördelar samt ge bakterier livsutrymme att växa till i RDSB och där avgasa kvävet och akumulera fosfatet.Min kamp mot Cyanon leder jag just nu, har bara ca 1 dm2 Cyano kvar.Det hela har gått mycke långsamt vilket är bra, för att jag ville inte ha massdöd på Cyanon.Doserar idag 2ml VSV/dag under sanden (via ett VP-rör), sandbädden är ca 15cm djup. Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Wiking Postat 17 november 2011 Dela Postat 17 november 2011 Om nitraten hjälper mot cyanon skall du naturligtvis fortsätta med det. Men varför doserar du VSV? Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
LN21 Postat 17 november 2011 Författare Dela Postat 17 november 2011 Den microdosen ger jag för att fånga fosfat under bädden.Kanske ska förklara en sak till, o det är att jag kan (o gör) göra bakspolning av RDSB en. Har lite tur för att ja får häververkan och kan tömma RDSB underifrån. O får då en bra export av fosfat. Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Wiking Postat 17 november 2011 Dela Postat 17 november 2011 Ok. Min tanke vara bara att överdosering av VSV kan skapa en lätt dimma/dis i karet. Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
LN21 Postat 17 november 2011 Författare Dela Postat 17 november 2011 Gött,, egentligen har du rätt i att det är eller kan vara överkurs att dosera VSV överhuvud taget.Så att jag tror att ja ska testa att fasa ur VSV o köra utan ett tag.Jag har inte tidigare fått någon blomning av VSV och inget slemskikt heller på framrutan sedan ja började med min sandbädd (och doserandet där i). Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Wiking Postat 17 november 2011 Dela Postat 17 november 2011 Det är ju inte säkert att det är VSV'n, bara en tanke som slog mig. Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
LN21 Postat 3 december 2011 Författare Dela Postat 3 december 2011 Pocillopora Damicornis, denna lilla korall har verkligen blivit en ny favorit. Den har tagit sig när sista Kejsaren kom ur karet.Den växer inte fort men den kommer mer o mer Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
LN21 Postat 3 december 2011 Författare Dela Postat 3 december 2011 Seriatopora och en Gorgonia från Snickarn.Härliga tillväxtzoner på Hystrixen Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
snickarn Postat 3 december 2011 Dela Postat 3 december 2011 trevlig färg du fått på hystrixen!! Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
LN21 Postat 3 december 2011 Författare Dela Postat 3 december 2011 Tack:)Blåvioletta polyper, bra tillväxt trots att den står 50cm ner i karet. Fint ämne helt enkelt. Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
LN21 Postat 18 december 2011 Författare Dela Postat 18 december 2011 6-7 veckor mellan bilderna.Helt ok tillväxt, inte så att det knakar men jag tror att mitt dis i karet hindrar. Dom står dessutom 50 cm ner i karet. Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Laggeman Postat 19 december 2011 Dela Postat 19 december 2011 Se det som att du inte behöver bekymra dig om vilka koraller som måste kapas på först när de växer in i varandra. Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Hanssanden Postat 19 december 2011 Dela Postat 19 december 2011 Kanon Larry, vi får boka en tid i Jan så jag får se ditt kar i verkligheten.Mvh Hasse i Braås.Sent from my iPhone using Tapatalk Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Rekommenderade inlägg