Gå till innehåll

500 liters och helt ny inom salt


LN21

Rekommenderade inlägg

  • Svar 311
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

  • 2 veckor senare...

Har inte läst den här tråden på ett tag - synd för du är ju inovativ Larry. En fråga doserar du in VSV under sandbädden fortfarande? Antar du har en DSB som ligger på ett gammalt bottenfilter - alltså en variant av Monacofiltret. Jag kan nog förklara vad som händer där under - jag har haft sådana funderingar länge men har ingen bra RDSB uppbyggd - alla blir tyvärr felkonstruerade utom möjligtvis den i mitt Nano men som inte har Monacomodellens vattenspalt under. Men Nanons RDSB är fjärde försöket och det tar väl något år innan jag vet om den fungerar.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är ett plenum under bädden på ca.tre cm precis som du beskriver.

Ja ja doserar all VSV under bädden, de första månaderna så förmodar jag att en del läckte ut i det fria vattnet för att jag fick det typiska skinnet på framrutan varje dag.

Men det har upphört helt, jag tror att bädden har blivit tätare av detritus.

Har tömt bädden underifrån två ggr och vid andra tömningen fick jag ett grannt utslag av fosfat i mitt dropptest.

Däremot har jag ett litet dis i karet, lite irriterande men korallerna verkar inte bli störda utan tvärt om, SPSerna växer på rätt bra. Mellan 1 och 2 cm i månaden, detta trotts att ja måste tappa en del ljusenergi.

Kan det bero på att en del av bädden går i lösning av det förmodade låga pHt iom VSV dosen in i bädden?????????

En sak att notera är att det är ett himla bra nedbrytningsdrag i bädden.

Jag krabbade en del i sumpen igår och stängde av pumpen som matar RDSBen.

30 minuter senare vevade jag runt i vattnet ovan bädden och det kom en helt enorm dust av sura ägg.

Det är helt otroligt vad den processen startade snabbt:)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du har gjort en mycket effektiv denitrifikationsbädd och startat den snabbt. Har som sagt inte läst tråden på ett tag men misstänker att du ligger på 0 i nitrat och kanske till och med doserar in lite nitrat. Vad som händer i din RDSB är att de heterotrofa bakterierna växer till i bädden med hjälp av din kolkälla som du tillför. När syret tar slut (eller vid det djup i bädden som syret tar slut) så går bakterierna över till att använda nitrat i samma roll som de använde syret när det fanns. När även nitraten är slut så använder de sulfat och resultatet där är svavelväte. Dina ruttna ägg alltså. I en sandbädd som är syresatt så binds fosfor upp och behålls bundet tills svavelväte och därmed syrefrihet uppstår. Förr menade man att fosfor släpptes vid syrefrihet - idag så finns det teorier som säger att det inte bara behövs syrefrihet utan även svavelväte för att fosfor skall släppas. detta är precis det du råkat ut för i ditt plenumvatten. Fosfor som fällts ner i ditt sediment frigörs sedan i plenum och du kan suga ut det. Jag skulle tro att om man sög ut en mindre mängd per vecka så skulle man ha en bra fosforexportör här. Man får inte ta för mycket för då blir för mycket av sandbädden syresatt. Men säg att man tar plenums volym 1 eller två gånger i veckan - man får prova sig fram helt enkelt.

Du har svavelväteproduktion i din RSDB och måste vara varse att du har en liten bomb här. Så länge du har en snabb ström av syresatt vatten över din RSDB så är det ingen fara - det svavelvätet som läcker ut ur RSDB:en oxideras snabbt och effektivt av det syre som tillförs. Skulle du dock få ett strömavbrott så riskerar du att få utt svavelväte när cirkulationen startar igen och som du själv konstaterat - det går snabbt. Den pump som cirkulerar vattnet över RDSB bör du definitivt ha kopplad på en jordfelsbrytare med nollspänningsutlösning (eller via ett relä) så den inte startar upp automatiskt. detta för att du skall ha en chans att ta hand om det första vattnet som innehåller mycket svavelväte. Alternativt placerar du en liten oxidator i vattnet ovanför sandbädden så det vattnet alltid är syresatt (så har jag gjort i mitt nano).

Förutom höga fosfatvärden i plenum så kan du förvänta dig höga ammoniumvärden där.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mycket bra tips Lasse, Jag ska klura ute en lösning på att få ur 1-2 liter så lätt som möjligt. Eftersom ja har ett VP-rör ner under bädden så borde man kunna stoppa ner en silikonslang o suga ur utan att krabba med en trädgårdslang.

En stor spruta av något slag???!!??

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hitta en sugpump på Biltema. Den suger ut 4dl (lite förluster med luften i VP-röret), men för 29 kronor kan ja inte begära mera.

O dra mig på en bräda,,,,,,,,, Saliferts Fosfattest blev blått mer än 1. Detta trotts att det var det tredje sugtaget jag mätte på.

Gjorde en även en koll med pumpen o sög ur direkt ur karet, bara för att se om pumpen i sig "smittade testet", det kanske den gör men det syns iallafall inte ens en liten liten nyans på testet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hitta en sugpump på Biltema. Den suger ut 4dl (lite förluster med luften i VP-röret), men för 29 kronor kan ja inte begära mera.

O dra mig på en bräda,,,,,,,,, Saliferts Fosfattest blev blått mer än 1. Detta trotts att det var det tredje sugtaget jag mätte på.

Gjorde en även en koll med pumpen o sög ur direkt ur karet, bara för att se om pumpen i sig "smittade testet", det kanske den gör men det syns iallafall inte ens en liten liten nyans på testet.

Det är fosfor som du fält ner i din sandbädd och som du nu kan exportera efter det att svavelvätet frisläpper det. Ta det lungt med utsugningen eftersom om du suger ut för mycket så syresätter du bädden och då blockerar du fosforn igen. Det är också troligt att det kan frigöras små mängder fosfat ut till karet men så länge du inte mäter någon fosfat så tas det hand om. Om du har möjlighet - mät ammonium också på plenumvattnet.

Kommer du fram till ett bra sätt så skulle du senare kunna sätta en liten doserpump ner i vp röret och programera hur mycket den skall suga upp per dag och ner i någon "skitbehållare" så att du får någon typ av balans.

MVH Lasse

Ändrat av Lasse
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gillar denna Acro. Formosa från Manne, den har verkligen tagit sig finfint i karet och har fått isblå toppar. Helt enkelt en topp korall i helt i min smak.

Polyperna är ute hela dagarna o står o vajar i strömmen

Även den gröna Gorgonian är fin, den liksom är radioaktivt grön:)

post-5316-14468924182949_thumb.jpg

post-5316-14468924183145_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Sprulade till det här om dagen, skulle bara rätta till en liten Acro o stack mig på något. Ryckte till o nästan hela vänstra pelaren rasade. Krossade två koraller o bröt en del grenar,,,,,,,,,korallerna slemmade till max, man blir tokig för mindre.

Men det ser rätt ok ut ändå, tyvärr triggades även cyanon.

post-5316-14468924340329_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack Samuel, Hans o Rickard:)

Jo det tar sig mer o mer i karet, riktigt fina färger har det blivit på korallerna.

Ja hoppas att det blir ytterliggare ett snäpp bättre när jag får LEDbygget klart.

De blå pilarna är inte mycket framme alls, men det är dom absolut snyggaste fiskar jag haft.

Den ja köpte för någon månad sedan är urhoppad men de två ja köpet förra veckan lever o käkar bra.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Denna korallen (Hystrix) växer så att det nästan går att se med blotta ögat, den växer med 1mm om dagen just nu på varje gren. O det bildas nya grenar hela tiden.

Den står dessutom 50 cm ner i karet.

Ljuset är dock skruvat för att det har börjat bli kväll i karet.

post-5316-14468924364457_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...