Gå till innehåll

500 liters och helt ny inom salt


LN21

Rekommenderade inlägg

Gött Alex:)

Då vart 8 nya BlåLED hemma, hoppas att det finns ett par timmar i helgen så att dom kan lysa inom kort

Ligger lite lågt i PH men har börjat att pyttsa i lite lite lite natriumkarbonat, funderar på att länga fullöslystiden ett par timmar till om dan så att det konsumeras KH lite mer.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 311
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Då vart de sista fraggarna mer eller mindre på plats.

Det blev 45 st, huvaligen:):)

Har sparat de två bästa platserna i akvariet till framtida pärlor.

Tyvärr har min Discosoma bestämt sig för att djävlas o har fäst sig på sämsta tänkbara ställe, helt utom synhåll.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hmmm ja tampas med lite lågt PH, lånat hem en nykalibrerad proffsmätare från simhallen. O ja har bara 7.8 i Ph

Ca 430-450 (håller det där med balling)

Mg 1400 (håller det där med balling)

Kh 10 (faller med 0.5 om dan)

Håller det där med Natriumkarbonat, skippar bikarbonaten helt för att försöka påverka ph mera positivt.

Har ni därute några tips på hur jag kan komma lite högre i Ph ???

Hur högt vågar/kan man gå med KH innan man får "andra" problem ???

//larry

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jepp kollat med salifert, visar samma samma.

Mätproben är ny o just kalibrerad.

Ph droppade 0.1 under mörkertimmarna så att det är ju inte alarmerande, men ja fattar inte varför jag ligger lågt.

Ska göra en ballingen med 60% bikarb och 40% natriumkarb och köra ett par veckor med det för att se om ja kan komma upp ett par tiondelar.

Hur snabbt vågar man höja KH???????

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Frågan är ska man bry sig,,,,,,,, jamenar fiskarna verkar trivas, korallernas polyper sträcker på sig,,,,,,,,har visserligen ingen knakande tillväxt men det räknar ja inte heller med i ett nystartat kar o med mestadels små fragg.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Då vart nästa steg klart.

12 st Cree XR-E blåa LED är monterade i ramperna.

Kör numera dessutom med 14st 6500Kelvin 1.2W samt samt 8st Blå 1.2W samt 8st 24W T5 och 2st Arctinic 54W T5.

Det är lite svårt såhär första kvällen att utvärdera resultatet,, men nu ska ja bara fåtill lite kylning så är det färdigpilllat med lystet för ett tag.

Men en sak kan man ändå säga att om man bara kör med Cree leden och di andra blå så blir det en grym flourecens i karet:)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja det funkar kanon. Dimmar Creen för att ja vågar inte riktigt köra på fullt blås för värmens skull men vilken häftig flourecens det blir me 20 blåLED:):)

Betydligt bättre än igår, konstigt me korallerna, dom verkar lära sig flourecens.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Jepp då vart man på vippen att kasta ut hela skiten,,,,,,men ett telefonsamtal senare med Tedde med slutorden,,,tat lugnt ja kommer imorron och hjälper dig att byta belysning,,, så sitter man nu o glor in i sitt saltkar med ny gnista.

Två 150W MH + 4 st 54W T5 belysning så får det luffa ett par veckor nu.

Växter det inte tillfredställande så så så ja då är nog saltäventyret över för min del.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Nu har det gått en dryg vecka efter lysbytet.

Jag fick en algexplosion i karet. Det knepiga är att även fosfatvärdet helt plötsligt är mätbart med Salifert. Har ökat på lite med VSV och fosfatremovern. Korallerna är bruna o fisiga.

Har just startat med calciumhydroxid, doserar genom att frysa 1.5 Liters petflaskor med Osmosvatten o 1/2 tesked (helt löst) Calciumhydroxid.

Fick trixa lite med olika tester innan det funkade.

Körde först en sats i en 5 liters dunk, o hälde över i petflaskorna. Men ja tyckte att det gjorde lösningen lite grummlig (läs utsatt för Co2).

Nu kör ja varje sats direkt i petflaskan o det funkar mycke bättre.

Den frysta flaskan tinar o droppar i sumpen, o det tar 5-8 timmar beroende hur kallt det är i snödrivan:):)

Jag ska köpa mig en flaska 12% igt ättika o dosera 1cl i osmosvattnet innan ja häller i Calciumet. Detta för att slippa drittla med VSV, och att få bättre löslighet på Calciumet:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Ääääääntligen har det förhoppningsvis vänt:):) algblomningen har stannat av koralldöden verkar ha upphört och en del acrosar har börjat slå ut så smått.

Tack Stig för att du tog dig tid att komma o kolla in eländet,, dina tips har gjort att för första gången på länge så ser det bättre ut i karet. Ett lågt ph verkar ha varit en del av mitt problem i karet, så att nu när ja kravlat mig över 8 strecket genom kalciumhydroxiden så verkar det ha vänt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack Totto, inte min ide men ja kan verkligen rek det så här på vintern:)

Har pulat fram och tillbaka och kommit fram till att om man vill göra det lätt för sig så kan man (inte heller min ide) slå i 1cl 12% ättika i 1.5 liters pet ihop med osmosvattnet. Då löser sig Ka.hydroxiden snabbt och man slipper drittla med VSV i ytterliggare en flaska.

Men just nu kör ja mina dagliga doser utan ättika för att jag har läst mig till att ph höjs mindre med ättika i flaskan.......Men ja vet inte om det stämmer eller om det är ett feltänk eftersom om man har ättika i så kan man lösa in mera Kalcium, som i sig är ph höjande.

Till saken hör att jag lider av ett svindlande högt KH, men det har även börjat ställa in sig med hydroxiden. Just nu 12.8 men är lyckligtvis påväg neråt och då blir det lättare att lägga ph på 8.1-8.3 som jag vill till.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Jepp då har det varit en hel del trassel. Algexplosion och cyano och ett stort vattenbyte gjorde att 4 räkor samt tre fisk dog.

Har jobbat med att få upp Pht men det funkar inte, det enda som har stigit är KH så att just nu har ja ett KH som ligger över 20, suck suck suck suck.

F¤¤¤¤¤n men ja vill inte säga det men Lasse o Stig kan ha rätt:):):),,,,, även en liten Co2 höjning i rummet kan vara orsak till drastisk sänkning av Ph i saltkar, ja vill verkligen inte att det ska vara så men testar att filtera luften till skummaren med ett Natriumhydroxidfilter, det funkar inte bra än så länge så att just nu så är en slang dragen till vinden (som är mycke väl ventilerad).

Skälet till att Natriumhydroxid-co2 fångaren inte funkar tillfredsställande är att ja får ett litet tryckfall när luften passerar bädden av Natriumhydroxiden. Det gör att luften till skummaren minskar och därmed skummar betydligt mindre.

Det hade varit optimalt om man kunde kört uteluften genom en Co2 fälla och därigenom tillfört mycke mindre Co2 som åker i expressfart till Bikarbonat/karbonat och höjer KH.

Har någon ett uppslag hur en sådan Co2 fälla kan se ut????????????

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 månader senare...

Har iallafall äntligen fått det att gå åt rätt håll.

Karet käkar lite mer än 0.5 KH om dan, o det i sig gör att ja kan tillsätta lite karbonat/Kalkvatten var dag som har börjat driva upp Ph till runt 8.

Det lite mer normala Ph t gör att fulalgerna iallafall inte ökar i antal.

Korallerna är brunaktiga men men ja hoppas att min minitillsatts av KNO3 ska driva ut fosfaterna med VSV o blöt skumning.

Måste skaffa mig en håralgbetande firre:):)

post-5316-14468921701689_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Karet ticker på, och är nu uppe i nästan 1 KH om dan så att det är dax att börja tänka på Balling.

Har idag möblerat lite så att den gröna Staghornen kommer rakt under MH ca 15cm under ytan.

En lite kul observation är att fotosyntesen funkar bättre o bättre.

KH 9 så är Ph 8.15 precis innan släckning och 7.95 precis innan lyset börjar stega in.

En annan sak man kan grunna lite på är att efter 3 timmar med enbart 200 W Blåljus (2*54W actinict o 2*54W Osram blå) i 500 literskar så har Ph ökat till 8.0 vilket torde vara tecken på att korallerna fotosyntesar.

Det borde så hål på myten att 1W/liter är norm, istället borde man nog focusera mera på ljusets beskaffenhet när man tipsar om ljuset.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 månader senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...