LN21 Postat 2 september 2012 Författare Postat 2 september 2012 En kvällsbild efter 75 liters vattenbyte och Ballingblandning.Har börjat kalla rummet bakom karet för hålan.
loopmannen Postat 2 september 2012 Postat 2 september 2012 Riktigt fint kar du har, härliga färger och en riktigt snygg scape.
Andy88 Postat 2 september 2012 Postat 2 september 2012 Snyggt Larry! Jaså du tillbringar mycket tid där bak. Kontoret är annars ett bra namn. /André
Hanssanden Postat 2 september 2012 Postat 2 september 2012 Så himla vackert Larry , hoppas det nya blir lika vackert:)Mvh Hans Sandén i Braås.Sent from my iPhone using Tapatalk
heba Postat 2 september 2012 Postat 2 september 2012 Kan bara hålla med, vilket härligt kar och så proppfullt med fina koraller!
Laggeman Postat 3 september 2012 Postat 3 september 2012 5 sådana i bredd är väl lite vad man kan räkna med så småningom då eller?
LN21 Postat 3 september 2012 Författare Postat 3 september 2012 Tack för alla snälla kommentarer:)Ja Lagge iallafall tre sådana om två år borde vara möjligt, iallafall i fantasin. O utan fantasi så skulle mitt nuvarande överhuvudtaget inte finnas.
LN21 Postat 3 september 2012 Författare Postat 3 september 2012 Hittade en gammal bild, så här kommer lite tillväxt takt efter det att jag monterat LED.Det enda som egentligen är ändrat är att den gröna Arcon längst uppe till höger är ur karet.Första bilden är från 20120302 (det är 7 månader mellan bilderna) och alla korallerna sitter ca 15 cm ifrån varandra.Idag så lever karet farligt, minst 10 koraller har växt ihop och krigar med varandra om utrymmet. En del koraller har helt enkelt blivit skymda av de som står framför.Gorgonian i mitten av karet är nästan för dominat särskilt kvällstid i blåljuse. Hystrixen och Gorgonian är fraggad 5 ggr. Avståndet mellan Den gröna Acron och Hystrixen är nästan helt borta.Kontentan är att det är mest detta som driver på konverteringen just nu. För att om 5-6 månader så går det inte att ha alla korallerna kvar som det ser ut just nu.LED is da shit
LN21 Postat 16 september 2012 Författare Postat 16 september 2012 Ju mera ja håller på med salt ju mindre begriper jag.Nu verkar alla knapparna vara på igen, efter en tids tillbakagångPå den sista bilden (sitter längst bak i karet) är en kolloni som nästan helt förintades för en-två månader sedan o nu är även den tillbaka.
LN21 Postat 16 september 2012 Författare Postat 16 september 2012 När det gäller stenkorallerna så verkar dom istället ha tagit en paus.Det är bara Seriatoporerna som växer på i riktigt bra takt.Man kan se på Hystrixen att den "knäade" i topparna när ja la till 50 W chipen, o nu vill dom uppåt igen när ja tillfälligt släckt 50W arna.
MaddeI Postat 16 september 2012 Postat 16 september 2012 Vackert som vanligt, Larry! Kul att knapparna hämtat sig och börjat växa igen!Måste nog komma ut någon dag för lite inspiration och kika på ombyggnaden av stora karet också. /Madde
Hanssanden Postat 9 oktober 2012 Postat 9 oktober 2012 Nice:)Mvh Hans Sandén i Braås.Sent from my iPhone using Tapatalk
LN21 Postat 17 oktober 2012 Författare Postat 17 oktober 2012 Har nått max ljus med mina LED. Efter att ja latill de sista 2 * 50 W chipen till mina redan 300 installerade LEDwatt.Man kan tydligt se hur Hystrixen knäade av en veckas max lyse (utan täckglas), dessutom minskade Ballingförbrukningen drastiskt så att ja hamnade högt i Ca o KH. Nu kör ja utan 50Wattarna med täckglas och nu har Hystrixen åter tagit fart uppått (den står ca 40 cm ner i karet)
LN21 Postat 17 oktober 2012 Författare Postat 17 oktober 2012 Inte bara Knapparna har kommit tillbaka även den gröna Enzmannen har fått tillbaka den goa gröna färgen. Den växer dessutom lite annorlunda nu när ja kör med täckglas.Om ni kikar på utväxterna så är dom smalare nu med lite mindre lyse, det är dessutom rejält med polyper ute.Jag tror att ja kom för lågt i fosfat, har kört utan fosfatremover i ett halvår och dessutom så har ja skippat VÄS i den djupa sandbädden. Nu räcker Caulerpan och RDSBen att hålla fosfat riktigt lågt
adddo Postat 17 oktober 2012 Postat 17 oktober 2012 Fina bilder Larry, när ska du flytta över grejerna till det stora karet?
Mr_Ewing Postat 17 oktober 2012 Postat 17 oktober 2012 Coolt den gröna korallen ser ju ut att växa nedåt!
LN21 Postat 17 oktober 2012 Författare Postat 17 oktober 2012 Fina bilder Larry, när ska du flytta över grejerna till det stora karet?Så fort ja har fått tid till att bygga mina ljusramper, har det mesta hemma och har beställt 100 ytterliggare 3 Wattare som kommer inom kort.Om korallguden vill så blir flytten om någon vecka.Coolt den gröna korallen ser ju ut att växa nedåt!Ja den toppen på Acron gör faktiskt det:) Enzmannen början bli riktigt stor den når från bak kant nästan ända fram till frontglaset (karet är 70cm djupt)
Laggeman Postat 18 oktober 2012 Postat 18 oktober 2012 Riktigt fina bilder, jag hoppas att få se dessa koraller i det stora karet en dag. Nyfiken fråga, vad kör du med för cirkulation i karet?
LN21 Postat 18 oktober 2012 Författare Postat 18 oktober 2012 Klart du/Ni ska komma hit, planen att när allt funkar så ska ja dessutom försöka ha en ny saltträff till våren/sommaren.Korallerna däremot kommer att se pluttiga ut iallafall det första året:)
Rekommenderade inlägg