Gå till innehåll

Ni med stora kar...


Mejsel

Rekommenderade inlägg

Allt beror ju på om du tänker kolla på karet stående eller om du skall ha en soffa/stol framför som skall användas vid tittande. Skall det vara sitthöjd är ca 60cm bänk perfekt...skall det studeras ståendes, så beror ju höjden på din egen längd. Vårt gamla kar var 230x60x60 och hade en bänk på 60cm. Den var perfekt då vi hade en soffa framför. Mycken enkelt att jobba i det och barnen kunde stå på golvet å kolla in i det. Vårt nuvarande kar är 100x65x70 och bänken är ca 85cm. För mig (som är 173cm) är det perfekt då det står i ett "passagutrymme" mellan kök och vardagsrum. Det skall alltså betraktas stående.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det kommer stå ca 1,2 m från matsalsbordets kortsida.

Det är ett åtta-mannabord på 240x100 cm.

På kortsidan av bordet sätter jag kanske en 1 m bred pall där man kan sitta och titta mer ingående.

Betraktningshöjden borde ju vara lite högre än soffa men lägre än stående.

Det försvinner ju 3 cm i botten och 4-5 i toppen där listerna täcker.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mitt inbyggda 500 liters kar för stående är är på 93cm s höjd.

Mitt 2400 liters däremot är på 57cm avsett att tittas på sittandes:)

Båda karen är 60 höga.

Jag kan känna att ibland så skulle jag vilja höja 4a metaren 5cm men 3 ton flyttar man inte bara sådärn

Ska du använda pall så tror jag att man inte sitter o degar ihop (som man gör i en soffa) därför tror jag mera på 60-65cm som idealhöjd.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Min 5 metare är på ca 83cm höjd. Skulle valt lite högre känner jag.

Lite högt när man sitter i soffan men oftast när någon tittar så står man framför karet och då är det lite lågt. Det man bör tänka på med "höga" kar/ställningar är att det blir svårt att nå ner till andra sidans botten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mitt kar står på en 95 cm hög bänk och jag tycker det är kanon. Hade mitt förra kar bredvid en soffa som rumsavdelare och hade lika hög bänk då. Tycker det ger ett maffigt intryck samt att mest underhåll gör jag i sumpen så det är skönt att ha gott om plats särskilt när stora filter och skummare skall lyftas in/ur.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...