Gå till innehåll

Lite frågor!


koaala

Rekommenderade inlägg

  • Svar 239
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Min mg har varit väldigt lågt sistone, 1180 och för att höja den beställde jag mg pulver, men tack vare jul och ny år firandet ville inte min paket komma fram. Såg då i butik red sea magnesium success i flytande form och tänkte prova med det så länge jag väntade. Det fanns i 100 ml flaska och jag la lite över hälften i mitt 10 l osmoshink. Idag när jag kollade visade saliferts mg test 1350... VAD? Tänkte jag var så säker att det kommer inte att funka och jag hade fortvarande fjärdedel vattnet kvar i hinken, dessutom var ca och kh ej påverkade. Ska kolla med andra test också, att vara säker.

Jag är tämligen säker på att du har mätt fel, så dubbelkolla en gång till. I 100ml vätska (1dl) är det omöjligt att lösa 166g MgCl2 vilket är vad som krävs för en höjning på 170mg/l i 150 liter.

Tänk också på att höja Mg långsamt. Aqua Calculator är lätt att använda för att hålla reda på allt. Från 1180mg/l till 1350 så tar det 7 dygn med 23,7g MgCl2 per dygn enligt Aqua Calculator.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Enligt flaskans instruktioner skulle det höjas ca 75 ppm med 100 ml mg i 120 l vatten(mina beräkningar), därav hälde jag i halv flaska åt gången i osmosen. Fick också varningen i butiken att inte ta i mera åt gången, hade då förklarat vad jag har och hur jag vill ha det. Men ska testa först med annan test red sea test, de visade lika med saliferts tidigare och se om den visar också 1350.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har kollat nu med red sea test och fick 1280, provade igen med saliferts och fick den gången 1290, det var ju mindre än första gången, men fortvarande otroligt mycket mera än jag hade beräknat. Så istället än höjning med 75 ppm i 120 l vatten och 100 ml mg, blev det höjt ca 100 ppm och bara med 50 ml mg. Med andra ord skulle en 100 ml flaska i mitt kar höja mg med ca 200 ppm. Tycker att varning om produkten är på sin plats och de som doserar den skulle ta det väldigt lungt med doseringen, kan ge mycket mer mg än det står på flaskan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu är odlingskaret färdigbyggd och väntar bara att silikonet ska torka. Har inte silikonat karet men bakrunden som ska fungera som avdelare av karet. Osmos påfyllningen skulle vara typ hävert stil från vattenflaska ovanför karet, men den här gången rinner det först till sumpen. I sumpen finns det också doppvärmare och mini skummare. Skummare fungerar också för vattenrörelse och luftning av vattnet.

Bilder inom kort.

Nästa problem ...maten till räklarver.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Dom ska inte vara lätta att odla men absolut inte omöjliga. En bra bok om att odla dom tycker jag verkar vara den här http://www.amazon.com/Raise-Train-Your-Peppermint-Shrimp/dp/0966778448

Edit: tror krabban du har på bilden kan va en terminator krabba. Dom brukar kännas igen på dom röda ögonen, tror dom brukar kunna vara vita på ryggen med. Om dom är bra eller dåliga brukar va lite delade meningar med. Jag brukar kasta dom i sumpen för dom brukar möblera om och holka ur stenen ganska mycket. Har man ett stort akvarium så märks dom kanske så mycket.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja ögonen på grabban är röda. Han knuffade ner skalet på snigel sen så han kan möblera om också.

Hittade en jätte bra artikel om odling som ger väldigt bra information, boken kommer nog lite senare efter några till mislyckanden. http://www.advancedaquarist.com/issues/april2004/feature.htm

Måste nu börja fundera också vad ska jag ha de efter om de skulle klara metamorfosen. De är väldigt klupska av sig och äter gärna upp varandra. I artikel visar han vad han har för lösning, väldigt enkel och bra, men endå med en risk för kanibalism.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har ändrat mig med den lilla karet och la till också en överrinningssystem(egen gjort) Ska testa på kvällen. Meningen med det var att öka vattenvolymen och få det enklare att byta vatten. Ska hinna fixa bilder mot kvällen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Läste någonstans att det behövs två slangar att hävert osmos från petflaska ska funka, ska testa den med. Saltvattens kryp i osmosen gjorde en dock lite fundersamt. Det skulle kanske funka om man styper slangarna och öpnnar bara en gång per dag, enklare än manuell påfyllning men endå mera jobb än helt automatisk. Vattenbyte tänkte jag också automatisera, att man kan göra det dagligen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu var jag klar och vatten gick in i systemet, det enda jag fick inte till var auto påfyllning för osmosen, så en så länge blir det manuellt. Totalt rymmer det ca 40-50 liter. Vattenbyte är mer eller mindre automatiserad och enkelt att göra dagligen. Akvariumet är också täckt med svart soppåse att ljus från sidorna inte skulle tränga sig in. Vattnet tog jag från huvudkaret, men sen blir det nytt vatten.

Har också hela kvällen jagat efter pepparmintsräkan, men fick bara den utan ägg...grrr. Ska fortsätta jaga efter hon tills hon fått yngel då tar jag de istället.

bc2011124301A1d12.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det ska bli kul att följa det här. Starta gärna en ny tråd sen när dom har kläckts så det blir en egen tråd. Har själv på skojj provat. Men det gick inte så bra fick dom till ungefär 4:a veckor gammla. Tyvär var det Lysmata amboinensis vilket jag läste sen att skulle vara nästan omöjligt att få att utvecklas i sista fasen. Men det var kul i början och se dom utvecklas. vart typ 5mm på en vecka. se till att ha nykläkt artemia när dom föds bara och sen försöka odla upp artemian i lite storlek när räkorna blir äldre, Jag körde lite lättare setup med för ynglen. hade ett 30l kar med värmare och syresten bara som jag börja med att fylla med ett par liter och sen fyllde jag på med nytt en liter varje dag bara. Började med vattenbyten och damsög lite på botten med syreslang sen när karet blev fullt. Lycka till och hoppas det går bra för dig. Pepparmintsräkorna ska ju gå att odla upp med lite träning :D.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ska sen starta en ny tråd, efter jag fått yngel in. Som mat ska ha artemia på gång redan nu, för jag vet inte hur länge har hon kvar, inte mera än en vecka iallafall, Då har jag också fryst cycklops-ease, torr mat och liquidefry nr 1. De var saker jag läste skulle funka. Cirkulationen i karet är menat till att få till och med död mat att röra sig, funkar med mandariner måste funka med de med.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kom på en rolig grej, en gång när jag skulle rensa pumpen kände jag plötsligt hur någonting kröp på min hand, blev skrämmd och skakade armen så att den nästan låssnade från axeln, letar då runt och hittar ingeting. Senare när jag skulle lägga pumpen in igen såg jag något svart på väggen( har vit färg på de) går och kollar och vad jag hittar var sjösjärna som jag hade slängt fast dit. Nu tar jag det försigtigt och räknar med att det finns några sådana alltid på pumpen. Tänk att förr när man var yng vågade man sig efter kräftor i flod med bar hand, ny har man blivit fegis.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...