Gå till innehåll

Lite frågor!


koaala

Rekommenderade inlägg

1. Det har försvunnit en massa grönt färg på stenen, det värkade vara något som växte på stenen, som var skivor eller något, som hade blandade färger med röd och grönt. Nu några dagar sedan var det gröna nästan helt bleknat och bara röda var kvar. Har inga tester än, har beställd, men var slut i lager. Jag är intresserad att veta vad det kan bero på. Hade salt halten då bara 1,022 och även tror att lampan var av tre dagar. Jag har egentligen dator för lampan, men barnen ville sätta på lampan själva och stängde det av istället. Håller också på att höja salthalten till 1,024, men tänker göra det så sakta som möjligt. Allt annat verkar trivas bra.(skivanemoner, sniglar,rörmaskar).

2. Vilket djur drar in små snigelskål i hålet? Har sett många hål i stenen som har två snigelskal i. Dem var där redan när jag köpte stenen så kanske djuret finns inte kvar, men skulle vara roligt att veta endå.

3. Har skrivit tidigare att hittade en massa ägg på stenen och nu verkar det att jag börjar se resultat. Det har kommit fram en massa små varelser men det är omöjligt att avgöra vad dem är. Beskriving: Växer kanska fort, är helt runda och verkar ha några "taggar" på. Inget mun, ögon- ingeting annat. Större verkar ha taggar på sidona, så länge 5 st, små har 3 synliga. Dem kan skifta i färg. Än så länge från vit till brun och rör sig som snabbast 5 cm/dygn. Vad dem äter har jag inte kunnat förstå heller, den största har klättrat på sidåglas ett par gånger men kom ner kanska så fort. Det känns att dem försöker kräva i stenen. Alla förslag välkommnas.

Kommer att kompletera med bilder också om jag kan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 239
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Ser inga cirklar på den första bilden. Om du använder Paint så välj först det verktyg du använder för att ria linjer med, välj en tjockare penna, och klicka sedan på verktyget för cirkelmarkering, då följer tjockleken med så att man kan se vad du ska ringa in. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hittade igår natt också en liten gul grabba och enorm röd räka, har inte kunnat förstå än vad deras namn är, men börjar fiska med räka idag så kanske får en bättre titt. Det var kanska så roligt när jag såg den räkan, vi liksom båda blev lite scräckslagna. Jag är inte rädd för dom, har haft sötvattens kräftor tidigare, men det blev bara lite oväntat. Man sitter ju där mitt i natten näsan mot glas och kikar igenom alla små hål, men sen plötsligt framför näsan till en finns det en som kikar tillbaks.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har hittat en jätte bra sida som visar artregister med naken snäckor, man har till och med möjligheten att granska ner sökningen till ett specific område och alla har bilder. www.nudipixel.net/, har kollat där och inte hittat liknande, som gör att jag börjar tänka att dem är kanske i något form av larvae som måste genomgå metamorfos. Hur dem äter är också ett musterium, för att dem inte har något mun.

Har någon svar till mitt första fråga?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Så många som har kollat och ingen som vet? Vet att dem flesta som kollar är nya i hobbyn som jag, med massa frågor och inga svar, men någon med mera erfarenhet finns ju säkert med. Så var inte lata och kom fram med erans förslag.

Föresten tack Laggeman, utan dina svar skulle det kännas att jag skriver till mig själv.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En sak är klart! Om man går efter glasrosor med kokande vatten då får man en massa glasros bebisar.

Föresten tänkte fråga om min skummare. Har en som inte har någon pump och den ligger i sumpen i akvariet. Använde en vanligt cirkulationpump än så länge att få vattenrörelse even i bakdelen, men är inte riktigt nöjd, trots att det skummar bra. Finns det något att rekomendera som drar vattnet from framdelen och ut till baksida och själva sitter i sumpen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har lagt ut en bild på akvarium upifrån.

p-cirkulation pump

s-skummare

n-nivåvakt

sen finns det ju lite andra prylar där också, men har inte tagit dem med.

Tjockare linje betyder att där finns det 4 streckar i bakrunden vart vatten kan komma in och ut.

935201020035Pd882.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fick en bättre bild av den största konstiga varelsen, storleken ca. 7 mm. Fortvarande gissningar mottages.

8f7201074552P0486.jpg

På förra bilden var den längst nere i en röd cirkel.

Hade igen en baby-boom, men den gånger är det små ljusvita varelser som simmar runt i botten och glas ibland. Dem liknar jätte mycket fisk yngel, men måste antagligen vara något annat, för jag inte har någon fisk inne.

Dem är vita med svans och deras ögon glänser om man riktar ljuset mot dem(ficklampa på dagen) Jätte lika kampfisk yngel jag hade tidigare, känns bara mycket starkare och himla snabba. Nu fick invånarna gratis mat om dem bara klarar av att fånga dem.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tänkte fråga en sak. För att jag inte har någon ytavrinning men har sumpen i akvariet då har jag fått en så kallad hinna på vattenyta. Mitt problem är inte direkt att bli av med det, har köpt redan en pump som skall slå sönder vattenytan, men vill riktigt inte än koppla in det. Som jag nämde tidigare har en massa "yngel" i karet och vill gärna ha dem kvar och inte göra något köttfärs av dem. Med andra ord skulle det betyda mindre cirkulation på bakdelen(sumpen) och hinnan kvar på ytan. Skulle det vara farligt till vattenkvalite? Matar inte än med något, haft stenen i en månad.Såg en konstig varelse igår. Det var så kort stund och han var halv inne i stenen. Det enda jag såg var huvud. Helt svart, liknade väldigt snigelhuvud,men en aning plattare. Säkert 1 cm bred och ... lång. Kan det vara något typ plattmask?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har tänkt att det är en nakensnäcka på bilden ovan(fråge quiz), men...men, det verkar att det inte alls är det, har kommit fram till att det är en art av plattmask (family-NOTOPLANIDAE), det finns otroligt lite information om dem och ennu mindre bilder. Men har hittat att allt dem visar och skriver om dem stämmer bra. Dem skulle vara blyga mot ljuset om dem är något mindre (det stämmer, det var faktist så jag uptäckte den, den var på väg ut från hålet i sten och när ljusstråle träffade den drog sig tillbaks i hålet. Nakensnäckor vad jag vet reagerar inte så mycket på ljus. Nu däremot är det bara yte och betar på stenen.) På bilden jag kunde hitta om notoplanidae på sidan http://www.poppe-images.com/?t=11&family=NOTOPLANIDAE&fullspecies=Notoplana%20species&catid=45 såg man också en streck mitt över ryggen, som också stämmer in med mitt exemplar( syns tyvärr inte på min bild) För övrigt att dem liknar jätte mycket nakensnäckor har jag läst att dem till och med säljs i butiker ibland som dem av misstag.

Igår natt fick jag också se på två nya arter av maskar i mitt kar( båda var jätte stora)

Den ena har jag hittat namnet på direkt, finns med i reeflex -palolo worm

(käkade på mina fina macroalger)

Andra måste igen vara något plattmask, men behöver en ny titt att kunna ge namn på den.

Otroligt att alla dessa varelser får plats i levande stenen. Man undrar bara vad man inte har sett än. Har märkt också att någon håller på att gräva hål i stenen för att det finns två högar med sand under stenarna. Den stora röda räkan kanske? Har bara lyckats se den en gång.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lägger upp en video, med dem små rackare som jag tycker ser väldigt likt fiskyngel ut. Det går inte att fota dem med digitalkamera så jag filmade istället. Man kan se iallafall hur de rör sig. Dem finns egentligen precis överallt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...