Gå till innehåll

Lite frågor!


koaala

Rekommenderade inlägg

Har nu lämnat vattenproven, ska få veta på kvällen.

Dag 2 putsarräkans yngel tjocka och glada (bilder kommer senare när min camera också kan se de).

Vems ägg?

invånare, vad jag vet om

minst fem sorters sniglar

plattmaskar några sorter

alla andra möjliga maskar, bl.a palolo

rörmaskar- stora, små

sjöstjärnor små

krabba liten gul

röd stor räka( nu låter det i karet jättemycket, kan vara att efter ja flyttat om stenen sitter han fast och försöker att kräva ut sig)

putsarräka

mandariner

De runda, som jag inte visste namnet på, största sitter just nu på glaset

massa copepoder

massa amphipoder

minst en rödvit randig sjöstjärna, med smala ben

och massa-massa svartvita- med smala ben (om någon vill ha några då är det bara säga till)

Troligen har jag glömt något.

145201030950Pf7b0.jpg

Ha de svart-vita har fastnat på bilden med, jag har verkligen många av de.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 239
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Har märkt att kolonianemonen zoanthus (förmodar jag) har inte slagit sig ut helt. Trodde också att det var för litet ljus, konstiga vattenvärden o.s.v, men tänkte endå att ha extra koll på den för parasiter. Då hittade jag totalt fyra st snäckor på den, som inte fanns någon annanstans, skulle vara sundial. Kommer tydligen att plocka varje natt från och med nu. Hoppas bara att äggen inte var deras.

Bild på de.

dc6201023631A6be9.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Dag 3 putsarräkans yngel ...borta, väl nästan. Såg bara en idag, kan vara mera men är jätte svårt att se, tack vare sten och andra kryp. Så försöket var inte lyckat kan man säga. Anledningen kan vara osmosvattnet. La in dunstnat vatten som osmos och med dropp, men tror att tack vare cirkulationens saknad kan saltsvängningar vara stora på några ställen. Det där problemet hade man inte med sötvatten. Får nog fortsätta att läsa på och försöka hitta lösning till detta. Har typ två veckor på mig innan nya kommer. Vet att om man täcker över hela karet då ska dunstningen minska, men hur långt kommer det att räcka? (Ska testa). Alla som har något råd, välkommna. Alla övriga kryp mår ju hur bra som helst, putsarräkans yngel är verkligen känsliga.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu har jag fått svar angående vattentester och de som jag har mätit har stämt. Refractometer stämde också.

Har också skaffat nya saliferts tester och efter en vattenbyte fick värdena som

salt 1,024 hydro, 1,023 refractometer.

ca 488

sr 0 - har lagt nu till enligt dosering i osmosvatten, tänker inte öka än, men bara att den finns med och systemet kan vänja sig

kh 10,9- med saliferts

mg 1245

Det känns som kh bara stiger, är det möjligt? Ska försöka byta vatten oftare och se om de blir bättre då. När jag blandar nytt vatten får jag kanska mycket utfällningar, trots att vattnet är i rumstemperatur. Anar att kh är redan högt där.

Ändrat av koaala
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu mäte jag igen och det börjar till slut sänka med ca och kh. Får testa de varje dag framöver att se vad som händer med de.

Värdena 9 nov.

temp 26,3

salt 1,023 refractometer( har skrivit på förra hydrometer 1,024, ska använda bara refractometer från och med nu, med andra ord salthalten har varit samma)

ca- 482 saliferts- har minskat

sr- salifert mellan 0-3, läsbart iallafall-har ökat

kh salifert 10,2- har minskat

mg salifert 1230-har minskat

phosphate reeflab 0,1 - har ökat-dags att rensa pumparna, byta kol o.s.v

nitrate reeflab 2,5 - har minskat

ca reeflab- fortvarande mera som 500 än 450

ph marinelab- håller sig jämt mellan 8,0- 8,4 (före ljus-efter ljus)

ammonia marinelab- absolute 0- har minskat

nitrite marinelab- 0,1- har varit samma längre tid

nitrate marinelab- 5 har minskat

mg marinelab - 1260- testar första gången efter sista vattenbyte med den test, så vet ej.

Det här omvändningen med kh,ca,mg och sr hände inom 24 timmar, då hade jag bara sr tilllägg i osmosvatten, ingeting annat. Doserat har jag sr enligt anvisningar i 20 l kärl också 24 timmar sedan, som tar ca 1 vecka att tillläggas. Kan faktist tänka mig koppling mellan de, för att tidsmässigt hänger det ihop, eller slump?

I övrigt har jag inte använt några tillsatser utom reeflabtrace, green, molybdenum, som var halva av rekomenderat dosering ca en vecka sedan, första gången, men nu 24 timmar sen byte jag ut osmosvattnet och la in bara sr tillägg.

Ändrat av koaala
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok i övrigt tycker jag att alla tester suger. Efter andra dag hade ca och kh igen stigit. Tror faktist att det finns något i mitt kar som påverkar testerna. Då stängde jag av all dosering och byte ca 25 % vatten. Det finns ju typ ingen anledning till ca och kh ökning, det är inte normalt. Tänker här, om man inte vill dosera någonting alls hur mycket vatten behöver bytas att hålla alla spårämnen i rätt nivå. Har såna ämnen som sr, trace,green och molybdenum påverkan på ca och kh? Tycker också att saliferts kh test och lab salinitets test visar åt olika håll. Ska testa idag igen får se vad det blir för det här gången.

I övrigt mår alla invånare ok.

Har märkt att putsarräkan ibland går och nyper min anemon, är det så vanligt? Det tycker anemon inte om och stänger sig helt. Annars ser anemon bra ut och jag tycker han har växt lite. Han blir mera och mera grönt också. Föressten när anemonen tömmer sig från vatten och har munnen öppet, håller han på att bajsa. Nu har han suttit på samma ställe och man ser bättre vad han håller på med.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har kört nu alla mina vattenvärden till excel program, som kanske hjälper mig att förstå vad som pågår.

Sista datumet är inte 11 nov men 13 nov. Alkanity visade den 10 november 3,4.

e914201070113136c.jpg

Vilka tester ska jag tro?

Ändrat av koaala
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vet någon vad detta är. Har målat med paint så gått som jag kan. Det går inte att fota med kamera för att den är synlig bara på natten under månljus, min kamera däremot är värdelös med så litet ljus och med bättre ljus är de genomskinkliga till och med för ögat.

8f15201095555e9a5.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

La till i någon tråd att jag trodde att koraller använder sin floricence för att locka till sig plankton, men ett par dagar sedan såg jag hur en brun rörmask också ljuste under månljus. Har inte märkt det hos andra rörmaskar, bara den med guldbruna fjäder. Finns det någon annan också, som har märkt detta. Den var jättefin då och ljuste orange gul om jag minns rätt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kikade lite på ditt excel-ark, och utan att var anågon hejare på kemi så kan jag ändå tycka att det ser rätt bra ut. Magnesium ska up lite kanske för optimala värden, men det är inget som behöver justeras akut.

För att få ner nitrat och fosfat kan du göra ett vattenbyte, eller se om du kan få till ett fosfatfilter tex smat kanske mata lite sparsammare.

Din ritning påminner om små djur jag också haft på rutan vid ett par tillfällen, om jag inte minns fel så var det en typ av hydroid, men ska inte svära på det. Om du kikar i tråden för Identifiering - Övrigt, så tror jag att du kan hitta något liknande där i ett par trådar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vet någon vad detta är. Har målat med paint så gått som jag kan. Det går inte att fota med kamera för att den är synlig bara på natten under månljus, min kamera däremot är värdelös med så litet ljus och med bättre ljus är de genomskinkliga till och med för ögat.

8f15201095555e9a5.jpg

Hur stor e den i verkligheten då:)?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tror att det är något typ av natt anemon, största kan ha diameter hmmm... med topparna ca 2 cm, kanske mera också. Totalt inom synhåll är det 3 st. Det är så det ser ut med natt belysning, skinande gul cirkel och jättevita bollar längst tentakler.

Tack Laggeman.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Angående skinande rörmasken, den gör det varje natt, har bara inte märkt tidigare för han sitter inte precis längst fram i karet. Har egentligen två sådana rörmaskar, men andra sitter där månljuset inte når. Synd man inte visste det tidigare då hade jag lagt stenen så att de hade synts bättre. De är jätte fina när de skiner.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag blir mera och mera förvånad att se att min ca och kh fortvarande ökar sig själva. Hur i hela världen är det möjligt?

Byte vatten ca en vecka sedan och fick värderna nere igen(kollade dagen efter vattenbyte), men nu har de stigit igen...

En vecka sedan

ca salifert 488, ca reef 450, alk reef 3,26(9,13), kh 10,75-11,2 (2 försök), mg 1290

nu före vattenbyte

ca salifert 497, ca reef 500, alk reef 3,4(9,52), kh 11,2, mg 1290

I övrigt har inte doserat någonting alls, utom givit mat till fiskarna, dustfoder till korallerna och lite fryst till anemon. För jag har minskat med matningen har fosfat och nitrat börjat sjunka.

Det enda konstigheten var bara att sr var igen oläsbart, men är värt att testa igen, att vara säkert.

Kan någon förklara det här, hur kan det vara så. Ska nog lägga frågan i kemi avdelningen också.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vet någon vad detta är. Har målat med paint så gått som jag kan. Det går inte att fota med kamera för att den är synlig bara på natten under månljus, min kamera däremot är värdelös med så litet ljus och med bättre ljus är de genomskinkliga till och med för ögat.

8f15201095555e9a5.jpg

Har hittat nu info om den varelsen med verkliga bilden, som kan ses på sidan http://www.reefcentral.com/forums/showthread.php?t=1771801

namnet tros vara något i stilen som Pseudocorynactis sp. Har faktist fått ihop 6 stycken så länge. Vad tyckte ni om min målning, bra va...:D

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...