Gå till innehåll

Lite frågor!


koaala

Rekommenderade inlägg

Jag har i allt utom iodine (har testat och det låg ok) och marine trace.

Hos mig sjunker redan mg och ca så jag tycker att det borde vara viss åtgång på andra ämnen också.

Nu har jag visserligen väldigt mycket kalkalger men hoppas väl att det går åt någon mer stans.

MG/CA är inte med i marine trace.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 239
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Nu har jag fått yngel till odlingskaret , har flyttat putsarräkan tillbaks, trots att det fanns ägg kvar med den, var inte så smart mot räkan, men trodde hon var klar redan. Tänker här att det riktigt inte räcker med bara artemia, tack vare det finns 0 calcium i de, och som jag ser det behöver de ju mycket med ca.

Får se då hur många dagar jag kommer lyckas, inte att låta som pessimist, men det skulle vara ju svårt och gränsen till omöjligt. Men prova vill jag iallafall.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vattenvärden 4 nov

temp 26,9

salt hydrometer 1,024

salt refractom 1,023 (tror endå att den stämmer och den är hydrometer som spökar)

mg 1100

nitrate 5

ammonia 0-tror jag

alkanity 3,8 meq/l

ph 8,2

nitrite 0,1

ca 500

phosphate 0 (tack vare kol)

Nitraten har ökat nog tack vare påbörjat matning.

Nyblandat vatten rekomenderat dosering 340 g 10 l vatten gav salthalt mellan 1,023 och 1,024, med båda ref och hydra. Mg var 1000 och ca 450

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Dag 1 putsarräkans yngel fortvarande vid liv. Temp i odlingskar 26 och salthalt med båda ref och hydro, mellan 1,025 och 1,026, det verkar att plötsligt har de börjat visa lite bättre tillsammans. Det var nog jag som inte kunde läsa. I vattnet finns artemia, copepoder, lite dustfoder och mat till copepoder.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag gissar på att du använder en vipparmsmätare, rent generellt får jag kännslan av att du har en betydligt högre salthalt än det du mäter.

Med tanke på att du anger ett meq på 3,4 = ca 9,6 dKh och såpass hög Ca så brukar det tyda på hög salthalt om du inte doserar en massa.

Har saltet dåligt Mg(fuktskadat eller att de bara är så) så krävs det en hel del tillsatser för att få ordning på värdena.

Personligen så skule jag vilja ha mer ljus än så för en anemon, men det är jag de ;)

//NiXoN

Har kollat på http://www.saltyzoo.com/SaltyCalcs/AlkConv.php som ger 3,4 meq omvandlat hårdhet som 8,4 dKH

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nixon du hade rätt och du med Acke75, tänk att det finns skilnad mellan , . Vad tror ni om ca och mg. Tänker här också om kanske döda snigelskal utsöndrar ca, har många liggandes, ser också att korallerna supergärna vill växa över de.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bara att höjja Ca från 450 till 500 kräver 27,5 gram ren CaCl2x2H2O, vilket inte är så lite om man häller upp det.

Ca, Mg och Kh stiger inte så bara, det måste tillföras på nåt sätt om dina tester visar/utförs rätt.

Att börjas med så är det endast dom värdena du bör bekymra dig över(fosfaten är bra att ha koll på den, kol tar dock inte fosfat men kan släppa de ifrån sig).

Spårämnen etc kan du ersätta normalt med vattenbyten ända tills du har ett välvuxet hemmarev.

Jag försöker med några spridda frågor, men det är höftningar.

Salthalten verkar stabil så du lär inte fylla på det avdunstade med saltvatten(?)

Tillsätter du något överlag?

Har du koll på osmosen utlopp, dvs. slask och vilket som skall användas?

När du kollar i refraktometern, ser skalan och glaset helt o rent ut eller syns det svarta strimlor när du tittar mot ljuset?

Just nu känns det som om det är nåt enkelt jag missar.

Kommer det att fortsätta såhär så kommer Ca och Kh att slutligen börja fälla ut med det låga Mg värdet. Sen kommer du att få svårt att överlag hålla något vid liv i karet om du inte får ordning på grundförutsättningarna.

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag använder osmos för påfyllning som aquatronica sen tar hand om. Refractometer verkar vara utan synliga skador. Har själv inte satt i något före den sista mätningen. Osmosvatten kan däremot vara bra att kolla över. Ska kolla både ren och slask, men vad är det jag letar efter? Hårdhet, ca?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hårdheten är oftast enkel att testa, det skall i princip slå om direkt på de renade vattnet.

Jag tycker dock att de hela känns väldigt mystiskt, mindre variationer är oftast mätfel men större skillnader är svårare att förklara. Jag funderar lite på dina tester, om du har möjlighet till det så vore det bra om du kunde dubbelkolla med någon annan.

Anledningen till att jag frågade om refraktometern är att jag sett en sådan skada en gång, den visade tidivis rätt och så kunde den skifta till att visa helt fel.

Den verkade ha fått en skada på optiken, någon typ av spricka eller liknande skulle jag gissa.

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok har ändrat taktik och mäter nu vattnet med sprytan och inte rör.

Skillnader nyblandat saltvatten ,samma som förra gången med mg 1160, ca har inte hunnit. Hårdhet kom fram som 3meq.

akvarium mg 1190 ca tror endå ligger på 500, tror i övrigt att ca test suger, får liksom inte den fina rosa färgen som start, eller har jag helt enkelt tappat syn.

Nu till slut fattar man ingeting.

Exempel ny vatten salthalt 1,023-1,024,mg 1160, ca 450(från förra testet) hårdhet 3 meq

akvarium salt 1,023-1,024,mg 1190, ca 500, hårdhet 3,8( ska dubbelkolla den också)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jahaa du har kört enligt skalan i rören, de kan ställa till det en del beroende på tillverkarens nogranhet.

Jag har varit väldigt nöjd med saliferts Ca, Kh, mg test, konsekventa o enkla.

Har även testat elos som var rätt bra med något mer grovhuggen skala.

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu lät jag vatten rinna i ca 30 min innan provet och man märker att det har blivit bättre.

2b5201011210A64bf.jpg

Sen låt jag det vara stängt 30 min och när jag öppnade igen då var det lika skitig som från början. Tänker att kanske det slängs ut en massa gammalt smuts från början och sen blir det renare igen. Men iallafall är vatten inte ren.

Här ser man också hur mycket kommer som ren och hur mycket smutsigt, det kändes 1/3. Testade också då gav 10 sekunder 19 ml ren och 55 ml smutsigt vatten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur testar jag kalcium! Efter anvisningar ska man räkna droppar och när jag hunnit till dropp 9 (450) då färgas bara halva till orange inte hela,har testat nu hundra gånger och samma sak varenda gång, efter 10 dropp är hela orange, därfor bestämmde jag att resultat var 500. Alk var 3,6 efter jag mäte med spruta 10,6 altså. Mg 1190.

Kan någon skriva vad skulle värdena egentligen vara med salthalt 1,023-1,024, eller om den passar in till något annat salthalt. Ska testa salthalten idag i butik då ser man iallafall hur rätt-fel den har varit.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...