Gå till innehåll

Hur mycket ljus till ett 375 liters?


Knegolf

Rekommenderade inlägg

500W/dm2 är det naturliga intensiteten över ett korallrev som medelvärde under några timmar runt zenit.(räkna får du göra själv).

Hmmm, mitt kar är 10x4 dm i bottnen = 40 dm2. kan det vara möjligt att jag ska ha 20kW belysning, eller ska det va 0,5kW/m2??? Det skulle i så fall bli 200W vilket jag tycker låter mer rimligt... Men sen spelar väl höjden på karet ganska stor roll åxå?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har någonstans sett att zoologiska trädgårdar ligger mellan 700 och 900 watt MH per kvadratmeter. Men de har större vatten djup så vi kan dra ned på effekten en del. Mitt fraggkar har 8 cm mellan varje 54w T5 rör och det ljuset är litet knappt för en del blå koraller. Och jag har de bästa måsvingereflektorerna jag fick tag i.

Alltså: med 5 eller 6 T5 39w och bra reflektorer kan du ha praktiskt taget vilka koraller som helst.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

antal Watt per liter är ett väldigt föråldrat system som måste bytas ut. Det kommer från en tid som lysrören var mycket mindre effektiva och en tid som man hade helt olika krav på akvariet.

PAR värdet per Watt på LED, MH och T5 är långt över dåtidens ljustkällor så med säkerhet kan man säga att 1w/l räcker gott och väl till allt sålänge alla andra värden är bra, självklart kan vissa må bättre av mer ljus men vad jag sett / läst till mig så klarar man 99.9% av allt med det. Många klarar sig på betydligt mycket mindre.

har ett lika stort akvarium som dig, själv kör jag på 2x150W MH och 2x54W t5 vilket räcker gott och väl.

ville jag bara köra t5 (vilket tanken var från början) skulle jag kört 6eller4x80W (med 6x har du mer möjligheter att leka med färgerna i akvariet) eller 6x54W och kört in en remsa med leds för att få lite skimmer i karet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

tackar ödmjukast för alla bra svar! :D tänkte mig väl antingen 6x54w t5 rör eller 6x80w t5 rör =) får se vad plånboken och kontakterna kring belysningen säger =) har ändå en bit kvar innan jag kan starta. Får karet på torsdag men ska fortf ha cirkulation o skummare samt cirka 10kg sten till innan det är dags. Har dock inte riktigt bestämt mig för huruvida jag ska ha sump eller ej tanken var från början att låta bli men blir mer o mer sugen och kluven i det hela efter hand som tiden går :D men tack vare all hjälp här så har jag iaf koll på belysningen! :D

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

RÄTTELSE

Det skall naturligtvis vara 500lm/m2 och inget annat.

PS.det finns Plasma lampor som klarar detta med råge och dom är vita trots det låga Kelvinvärdet på 5600K

AHA! :D Hoppas du inte upplevde min förra kommentar som spydig! Den var absolut inte menad så, men när jag läste den nu i efterhand så såg jag att den kanske kunde missuppfattas...

Finns det några bra tabeller för hur många lumen man får ur sina rör?

Här kan man få reda på värdena på ett antal rör (men långt ifrån alla): http://www.defblog.se/LightCalculator/

Viktigt att tänka på är väl åxå att titta på spektrum-kurvan om man nu vill få saker å ting å gro. Finns flera trådar på det ämnet här på forumet. Detta är en av dom som diskuterar olika ljuskällors effekt på SPS'er: https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=35997 (med tanke på att kelvin-tal nämndes).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...