Gå till innehåll

70*70*70 kub


kladd3

Rekommenderade inlägg

hmm äntligen fått koll på en hyfsat design med stenarna (bilder kommer). Funderar över varför alla bilder man ser här på guiden är vattnet så genomskinlighet så man inte ens ser tänker på att det finns där.

Mitt är inte alls lika klart nästan lite grumligt. är det bara för att jag använder vanligt vatten direkt från kran eller kan det beror på att jag har ett djup på 70.

Tror ni att det hjälper med nån sorts av fiber filter och en pump och köra det i någon dag.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 247
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Tänkte bidra med lite bilder på akvariet nu men stenen ilagd.

Har gjort lite tester på vattnet resultaten blev följande

Saltmängd 1.022-1.023

Nitrat 0,2-0,3

Nitrit 0

Ph 7.9

vattentemp 27.8 lite högt siktar på 26-27

Det är bara dessa tester jag har för tillfället, stenen har legat i i ett dygn men den kommer från ett aktivt akvarium så jag har stora förhoppningar att systemet ska köras in ganska snabbt.

bild 1 och 4 är tagna framifrån och resten är från sidorna ursäkta dåliga kvaliteten men kameran är inte den bästa.

post-5427-14468920669772_thumb.jpg

post-5427-1446892066995_thumb.jpg

post-5427-14468920670166_thumb.jpg

post-5427-14468920670378_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Har hittat 4 eller fem pyttesmå sniglar i akvariet eller rättare sagt min snäcklekande dotter hittade dem och blev överlycklig ska försöka få en bild på dem så småningom.

Tänkte köpa fiskar och lite annat smått och gott till helgen.

clownfiskar är ett måste men har ni andra förslag så kom gärna med dem.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hade tänkt att starta upp med fiskar och koraller denna vecka men frum och dottern valde att ta hand om en övergiven kattunge istället så det blir väl bara att vänta.

Har byggt om lite i akvariet var inte nöjd med landskapet som jag hade innan så nu är det omgjort med pvc rör och buntband blev riktigt nöjd ska försöka fylla i glapp med koraller och anemoner så småningom.

Har hittat liv i akvariet redan sniglar sjöstjärnor, ormsjöstjärnor samt vad såg ut som en tusenfoting.

Lite frågor kommer jag med som vanligt.

1. Tänkte börja med clownfiskar lokala butiken säljer 5 för typ 600 kr men fem fiskar av samma sort låter lite mkt eller vad säger ni som vet

2. Vill ha så färgglada koraller och anemoner (anemonerna) hade jag tänkt att vänta lite med vad rekomderas.

3. Vill ha räkor i karet också så vilka arter rekommendera ni.

4. Ska försåka hitta bilden men hittade någon form av ursäkta utrycket gräsmatta med nån grön neon färg som jag tyckte var hel läckert vad tror ni detta kan vara?

Skickar även med lite bilder på den nya designen -dans

post-5427-14468920735763_thumb.jpg

post-5427-1446892073597_thumb.jpg

post-5427-14468920736159_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har börjat få alger i karet nu hade väl egentligen väntat på det men hoppats att slippa men nu så sitter det gröna pyttesmå alger på rutan de sitter ganska hårt men försöker ta loss dem hela tiden.

Finns det något bra sätt att bli av med dessa eller måste man bara vänta ut dem?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mitt kar har varit igång i lite över 2 år, å jag får fortfarande alger på rutan. Om du kör med en algskrapa några gånger i veckan så får dom inte fäste så lätt. Om dom bitit sug fast så finns det en smidig mojäng att montera på algskrapan. Kommer inte ihåg vad den heter, men finns bl.a. på Drakfisken eller oceanakvarium, å kostar en hundring. Tror de flesta upplever att algbeläggningen på rutorna ökar vid större förändringar i karet, som tex ökad belysningstid eller ökad belastning. Schysst uppbyggnad av stenen föresten.. /Samuel

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tackar tackar är ganska nöjd med stenbyggnaden själv fattades dock lite småsten när jag byggde och ville inte ha sönder några stora stenar men hålen håller på att fyllas igen av koraller just nu. Har precis börjat men snart (kanske inte snart men jag hoppas) ska hela akvariet var fyllt med fägglada saker.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Så nu är de första fiskarna i karet, tre stycken clowner (till min dotters stora förtjusning).

Är nu sugen på att skaffa någon räka eller någon snigel att ha som nån sorts av städpatrull på botten av karet.

Vad rekommendera ni för djur till detta. Har ni förslag på några små stimfiskar som man kan ha så vore det och också bra.

Ha en trevlig dag allesammans

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Järnspikars! du har verkligen fått till en scape i min skap!

Tackar är ganska nöjd själv med den saknar lite sten för att täcka upp pvc ställningen.

jäklar vad du har kämpat på med stenen.

blir snyggt med lite färg det där

Tror det eller ej var inte så mkt jobb som jag trodde själva pvc skelettet tog några timmar att bygga. Själva buntande var lite mer besvärligt. Nästa gång ska jag inte ha något vatten i akvariet.:) Tyvärr fick jag ge upp iden att använda skelettet som nån form av cirkulationspump men det är en tanke att h tills nästa gång.

Håller just nu på med att täcka igen klapp med koraller och annat smått och gått.

Här är en länk till själva pvc bygandet

https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=36676

Ha en trevlig dag.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Funderar på att göra mitt första vattenbyte i helgen hur mycket är det att rekommendera att man byter åt gången

Har även massor med småpartiklar i karet fundera på nått form av powerhead med kolfilter eller liknande har ni några rekommendationer.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Så där så är första vattenbytet gjort blev ca 50 liter bytt, fy fan vilket jobb det vart. När jag plockade ut doppvärmaren så rev jag hela stenbygget vilket innebar nästan 2 timmars extra jobb med att möblera om i karet och inte fan blev det bättre :(. Jaja nu vet jag att jag behöver en ny doppvärmare tills nästa vattenbyte.

Det jag lyckades med var att höja salthalten från 1,022 till 1.023 siktar på att nå 1.024 nästa gång. Måste även komma på ett bättre sätt att byta vatten på eller rättare sagt bygga en ordentlig sump min lilla plastbalja är ingen höjda att byta vatten fick skopa ur nästan 20 liter med en en liters skopa.

Med tanke på sumpbygget så tänkte jag nog byta ut min skummare (aquacare 1000 V mot något mindre och smidigare är detta någon bra ide eller måste jag anpassa sumpen efter skummaren, Tacksam för all hjälp jag kan få.

Bifogar en bild på min lilla älskling.

post-5427-14468920992726_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Så där så är första vattenbytet gjort blev ca 50 liter bytt, fy fan vilket jobb det vart. När jag plockade ut doppvärmaren så rev jag hela stenbygget vilket innebar nästan 2 timmars extra jobb med att möblera om i karet och inte fan blev det bättre :(. Jaja nu vet jag att jag behöver en ny doppvärmare tills nästa vattenbyte.

Det jag lyckades med var att höja salthalten från 1,022 till 1.023 siktar på att nå 1.024 nästa gång. Måste även komma på ett bättre sätt att byta vatten på eller rättare sagt bygga en ordentlig sump min lilla plastbalja är ingen höjda att byta vatten fick skopa ur nästan 20 liter med en en liters skopa.

Med tanke på sumpbygget så tänkte jag nog byta ut min skummare (aquacare 1000 V mot något mindre och smidigare är detta någon bra ide eller måste jag anpassa sumpen efter skummaren, Tacksam för all hjälp jag kan få.

Bifogar en bild på min lilla älskling.

Euphyllian lever än ser jag :)

Jag brukar göra som så när ja byter vatten att jag har två lika stora baljor, En med ny blandat vatten och en som jag tömmer det gamla i. Bara hänger en slang över kanten och startar en hävert tills nivån är lika i dom båda baljorna sen använder en gammal pump för att pumpa tillbaka det nya vattnet, går väldigt snabbt och smidigt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hmm varför är de enkla lösningarna alltid de svåraste att komma på, vilken idiot häveffekt varför tänkte inte jag på det :)

Visst Euphyllian lever och verka trivas så har du mer du vill bli av med i framtiden så är det bara att höra av dig. Nemo lever och mår bra nu när han fick lite kompisar att leka med.

Nästa steg i utvecklingen är att lägga ner lite räkor och sniglar och förhoppningsvis något eremitkräfta.

Ha de mer du vill bli av med i framtiden så är det bara att höra av dig. Det gäller även andra som läser detta.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hmm varför är de enkla lösningarna alltid de svåraste att komma på, vilken idiot häveffekt varför tänkte inte jag på det :)

Visst Euphyllian lever och verka trivas så har du mer du vill bli av med i framtiden så är det bara att höra av dig. Nemo lever och mår bra nu när han fick lite kompisar att leka med.

Nästa steg i utvecklingen är att lägga ner lite räkor och sniglar och förhoppningsvis något eremitkräfta.

Ha de mer du vill bli av med i framtiden så är det bara att höra av dig. Det gäller även andra som läser detta.

hehe :) well här finns det alltid SPSer att fragga av om intresset finns :)

ah låter bra det han var så ensam här hos mig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...

Nu är det dags för en liten uppdatering, väldigt länge sedan sist men jobb , jul och en magsjuk dotter kan sätta käppar i hjulen för vem som helst.

Lite ny koraller och en ny firre ha tillkommit, känns som hela mitt akvarium innehåll nu kommer från en och samma person he he he. Har kommit fram till att jag nog inte kommer att köpa så mkt från affärer för det var "svindyrt" :smiley24: eller rättare sagt det är billigare att köpa från andra.

Det som står näst på tur är ett biopellets filter ett litet hemmabygge samt införskaffning av lite sps eller mjukkoraller. Tror dotter vill ha något snyggt i födelsedags present, eller kanske inte :ler:.

Är det någon som har något så hör av er.

Ha en trevlig kväll.

Ps någon som vet vad fjärde bilden är så hör gärna av er.

post-5427-14468921205279_thumb.jpg

post-5427-14468921205461_thumb.jpg

post-5427-14468921205637_thumb.jpg

post-5427-14468921205807_thumb.jpg

post-5427-14468921206101_thumb.jpg

post-5427-14468921206253_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Har i mitt stilla sinne försökt att ignorera en stor utbredning av vad jag tror är glasrosor.

Ska försöka blir av med dem under de närmsta veckorna.

Steg 1 blir att nu på kvällen testa spruta dem med varmt vatten för att se om det försvinner.

Steg 2 införskaffa en pepparmints räka för att hålla dem tillbaka i framtiden.

Så är det någon här i krokarna som har en glasros ätande sak så hör gärna av er :)

post-5427-14468921338208_thumb.jpg

post-5427-14468921338376_thumb.jpg

post-5427-14468921338527_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...