Laggeman Postat 24 oktober 2010 Dela Postat 24 oktober 2010 Hej på er.Jag har idag en köksvåg som har 5g noggrannhet, men nu när jag ska starta med Balling så är ju de flesta recept på 1g noggrannhet.Ni som kör Balling, vart har ni köp er våg, och vad har den kostat?Tack så länge. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
_Manne_ Postat 24 oktober 2010 Dela Postat 24 oktober 2010 1g +- , classes .. ca 200kr.mvh manne Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Nordin Postat 24 oktober 2010 Dela Postat 24 oktober 2010 1g +- Kjell å Company, runt 200 spänn Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Wiking Postat 24 oktober 2010 Dela Postat 24 oktober 2010 Biltema, snorbilligt;)http://www.biltema.se/sv/Kontor---Teknik/Kontorstillbehor/Maskiner/Brevvag-elektronisk/ Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
NiXoN Postat 24 oktober 2010 Dela Postat 24 oktober 2010 Då bjuder jag på andra ändan av skalan;)http://www.currentdirections.com/hardware/toledo/sr32000-c.htmlEn sån kör jag, det är arvegods från ett nedstängt labb på jobbet.//NiXoN Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
kimett Postat 24 oktober 2010 Dela Postat 24 oktober 2010 En rund sak från kjell kan rekomenderas. Testat många andra och dom varierade lite beroende vart på skivan man la vikten och ibland diffade det även om man bara lyfte och ställde tillbaks. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
stigigemla Postat 24 oktober 2010 Dela Postat 24 oktober 2010 Jag kör med en paketvåg som har 50 gram upplösning. Men den klarar 60 kg och därmed vattnet i mina Ballingdunkar. (25kg + salter) Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
wrang Postat 25 oktober 2010 Dela Postat 25 oktober 2010 Då bjuder jag på andra ändan av skalan;)http://www.currentdirections.com/hardware/toledo/sr32000-c.htmlEn sån kör jag, det är arvegods från ett nedstängt labb på jobbet.//NiXoNSom min även denna från ett fd labb0,00 precision Sent from my iPhone using Tapatalk Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Laggeman Postat 25 oktober 2010 Författare Dela Postat 25 oktober 2010 Oj, här skäms man lite efter att inte ha kollat på de mest uppenbara ställena först. Hittade även en som hade 0,1g noggranhet på Kejll & Co, men så pass noggrant behöver jag inte mäta.Blir nog den platta i rostfritt från Kjell. Tack för hjälpen än en gång! Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Mejsel Postat 2 november 2010 Dela Postat 2 november 2010 http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=156221457 Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
-=Mr_B=- Postat 2 november 2010 Dela Postat 2 november 2010 Det spelar kanske inte så stor roll till det här, men det är stor skillnad på upplösning & noggrannhet. (noggrannhet, repeterbar exakthet, eller hur man korrekt beskriver det)Ett problem jag stött på i samband med en annan hobby där viktangivelser är mycket kritiska. Lösningen brukar vara svindyra laboratorievågar, något jag inte investerat i än. Kjell & Co, Classe, Biltema osv anger bara textfönstrets decimalförmåga, och skiter i att ange toleranserna för uppvägning.B! Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Luddox Postat 3 november 2010 Dela Postat 3 november 2010 Lite överkurs..Noggrannhet: Maximal avvikelse från korrekt värde (+/- x gram, helst ska också anges inom vilket mätområde det gäller)Repeteringsnoggrannhet: Maximal avvikelse från korrekt värde då samma mätobjekt belastar vågen flera gånger (+/- y gram, normalt ett betydligt bättre värde än det för noggrannhet)Upplösning: Minsta möjliga steg för mätvärdet som vågen kan visa (t ex 0.01 gram)OBS att upplösningen inte säger ett dugg om vågens noggrannhet. En våg som visar mikrogram (upplösning 0.001 gram) på skärmen kan ändå ha en noggrannhet på +/- 10 gram. Men det är alla marknadsförares drömvärde att ange och tala om.. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
NiXoN Postat 3 november 2010 Dela Postat 3 november 2010 Vågarna jag och wrang kör med är dock av den typen som kan visa väldigt exakt om dom är kalibrerade.Men det är bra att påpeka att det finns en viss risk för fel i normala fall, man kan skaffa en kalibreringsvikt om man är nyfiken på hur mycket det diffar.//NiXoN Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Laggeman Postat 3 november 2010 Författare Dela Postat 3 november 2010 En kollegas man jobbar på ett företag som åker runt och kalibrerar och säljer vågar.Ska höra om han kan ta med en referensvikt till mig så jag kan kolla av den våg jag kommer köpa. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
NiXoN Postat 3 november 2010 Dela Postat 3 november 2010 I princip så gör det inte något om vågen har en jämn missvisning.//NiXoN Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
mano Postat 3 november 2010 Dela Postat 3 november 2010 Ett tips för att kontrollera noggrannheten på en våg är att en svensk enkrona ska väga exakt 7 gram. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Laggeman Postat 3 november 2010 Författare Dela Postat 3 november 2010 Ah, tack Magnus! Klockrent tips! Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.