Gå till innehåll

Hur förbereder ni akvariet när ni skall åka bort?


Arcticreef

Rekommenderade inlägg

Detta brukar jag göra

Kopplar till ett kommunicerande kärl till autopåfyllning (rymmer alltsomallt 100)

Fylla på matningsautomaten

Fylla på Balling vätskor

Byta 10% av vattnet ett par dagar innan

Rengöra påfyllningsautomatikens sensorer (kör dubbla system)

Rengör skummaren och dess luftslang

Rengör överrinningskammen

Masserar kolpåsen

Ber en stilla bön (så ateist jag är) och fixar en kompis som tittar till varannan-tredje dag

Vad gör ni?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fyller på dunken med sötvatten, har 20L ooch det räcker i 3 dagar.

Fylla på matningsautomaten

Doserar spårämnen

Rengöra påfyllningsautomatikens sensorer (kör enkelt system, men det spårar ur ibland vid beläggning)

Ber en kompis komma förbi 2ggr i veckan, fylla på sötvattnet, ge fiskarna lite frysmat, och dosera Biocalcium (då lyckas jag hållar Ca och Kh relativt bra under tiden jag är borta). Mg sjunker kanske från 1500 till.. ja.. inga farliga gränser.

Reser väldigt mycket i tjänsten, fungerar acceptabelt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vattenbyte om det är dags under tiden jag är borta, toppar upp påfyllningen, stänger och låser.

Antar att det beror på hur länge man är bortrest, men jag har ingen som helst lust att komma hem till havererade foderautomater, eller folk som har matat åt mig, så karet får fasta medan jag är iväg... Har klarat sig utan problem i upp till 3 veckor tidigare.

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

De lever ju på allt där är i karet, när man kommer hem efter en så lång bortavaro så är det inte mycket smådjur kvar mellan stenarna, men det är inte som om en frisk och välnärd fisk på något sätt tar skada av en, eller rent av ett par veckors fasta. Det är värre för korallerna, och de flesta där går ju på ljuset i alla fall, så de oroar sig inte så mycket. Men visst ser de hungriga ut efter en så lång bortavaro. Men vilket är bäst? Hungriga, eller döda? Varje sommar ser vi akvarievakter som på eget bevåg matar extra, "för de såg ju så hungriga ut" och dödar allt i karet, andra akvarier råkar ut för att foderautomaten trillar ner i karet, osv.

För mig är svaret enkelt.

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ja, jag antar att det beror på om man vill att allt skall löpa på EXAKT som om man vore hemma, eller att man faktiskt tar lite "fastande".

Det viktigaste är väl vattennivå och att värdena inte sticker HELT åt skogen.

och här har man hört att ju större ju lättare att hålla balans? dock dunstar det mer.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fyller foderautomaten med mat, lika mycket för korallerna så som för fiskarna, det har en tendens till att bli lite för näringsfattigt, därför byter jag inget vatten heller.

Jag kör ju med magnetventil direkt på vattenledningen så jag behöver inte fylla på någon färskvattentank.

Nåt jag skulle vilja ha är en övervakningskamera(även på koidammen), den dan jag skaffar en NAS så blir det så.

/Janne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...