Gå till innehåll

Total fisk kollaps :(


Misfit

Rekommenderade inlägg

Hjälp! Våra fiskar dör en efter en... Därför undrar jag om någon mer vetande har nån aning om vad som kan ha hänt???

Det som har hänt är: Vi har nyligen uppgraderat fr 200l till 440l ( 1v sen)

Använder samma sand, sten och vatten. Har tillsat ca 30kg ls. Allt har sett ut att må bra. Åkte och köpte 4 nya fiskar igår. En leucosternon, 1 loricula, 1 hepatus och em mandarin. Matade släckte ner och koppade i fiskarna försiktigt. 9h senare när jag slog upp ögonen va leucosternon och loriculan döda. 1 Bispinosa, 1 vrolikii, samt 2x anthias som vi haft sen förut var också döda. Resterande fiskar ser ut att må kasst. Hyperventilerar, gömmer sig, matvägrar och beteer sig allmänt konstigt. Det ska tilläggas att jag höjde salthalten en del i samband med ett vattenbyte innan jag koppade i fiskarna. Är det någon som har en aning om vad som har hänt??

Har det varit nån form av "warzone" i burken eller kan det va gifter/sjukdomar???

Väldigt tacksam för svar..... Kraftigt deprimerad nu...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tänkte också att det kunde vara nån slags förgiftning. Men tycker att det är underligt att det sker just nu när jag tllsatt nya fiskar och att det även drabbar dom befintliga fiskar. Nu har även hepatus dött. Allt det här har ju hänt det senaste dygnet. Det ska tilläggas att lägre djur och koraller mår väl än så länge. (förutom en förväxt boxarräka som strök med igår)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tyvärr har du gjort en rad misstag:

Använt gammalt vatten vid uppgraderingen.

Tillsatt alldeles för mycket LS i ett akvarium som innehåller fiskar.

Köpt fler fiskar alldeles för tidigt.

Kanske för stor förändring av salthalten, då alla snabba förändringar (även till det bättre) kan ställa till problem.

Fick du inga frågor och goda råd där du köpte fiskarna, det var trots allt många fina och dyra fiskar du köpte på en gång?

Jag lider med dig och hoppas du kommer igen och ser detta som "läropengar" och lyckas bättre i framtiden.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du säger att du tillsatt 30kg sten, är denna stenen ny ?. Jag skulle oxå tippa på Ammoniak förgiftning. Har du ytavrinning på karet ?. Annars rikta en streamer mot ytan som slår sönder den hinna du har på ytan, du kan lägga tidningspapper å sen ta bort det just innan det är påväg att sjunka så blir du kvitt hinnan, Hinnan försvårar gasutbyte.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok nu fattar jag att jag gjort en del saker galet.

Fick inte igång ytavrinningen förs igår eftersom jag inte hade salt så de räckte tidigare. Har det då bildats en massa nitrat bakom i sumpen som nu frgjordes i resten av burken??? (Akvariet är för övrigt ett percula 120 m sump bakom). Koraller verkar inte vara lika känsliga mot nitrat, stämmer det? Ska byta 100l nu och hoppas på att dom fiskar som fortfarande lever förblir levande.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ungefär så ja...

Men för att gå vidare nu??? Byter 150 l vatten nu. Luftar och filtrerar och så småningom skummar (när jag hittar en lämplig påhängsskummare). Kommer jag att kunna tillsätta fisk efter ett tag eller måste jag byta allt vatten i stort sett??

Tack för svaren

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok, tack så mycket för stöd och svar. Skönt att kunna ventilera med folk så att man inte gör misstag på misstag om o om igen. Blev en dyr historia med sammanlagt 9 döda fiskar. Just nu känns det som att jag skulle vilja lägga ner det här totalt :( Men det ska jag inte göra.... Ska bara vara försiktigare i framtiden och inte ha för bråttom, samla på mig mer info innan jag handlar.

Ett par saker till grabbar...: Är det stora vattenbyten varje helg som gäller nu??? Ska streampumparna vara vid ytan och lufta hela tiden under 4v??? Hur mycket cirkulation krävs för ett akvarium på 440l? Har 3 st streampumpar varav 2st hydor koralia 1 och 1st hydor koralia 3 samt 3st tryckpumpar 1 på 1000l/h som trycker ut från sumpen bakom (till ytavrinningen) och 2 på 670l/h. Kan tänka mig att det är lite klent?? Någon som vet.

Förresten, det är ingen som har en bra påhängsskummare till salu?? Helst en Deltec 600, men det går bra med vilken som helst. ska klara 440l.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

till 440 liter hade jag nog velat ha lite större pumpar än koralia 1. dom pumpar inte direkt mycket. jag hade 2 st i mitt 180 liters kar o det strömmade rätt dåligt. i mitt 350 kar har jag 1 15000L resun wavemaker och 1 5700 liters seio + returpumpen på ca 2000l från sumpen. och jag vill ändå ha bättre flöde på vissa ställen

Ändrat av Ragman
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Eftersom vattnet i din bakre del av akvariet troligtvis stått stilla och blitt syrefritt pga att du inte haft någon cirkulation i det så är det troligvis fråga om en ren svavelväteförgiftning när du fick igån cirkulationen över skummaren. Detta antagande gäller om du hade vatten stående utan cirkulation i skummarfacket, biobollsfacket och returfacket (vilket du bör ha haft eftersom vattnet från akvariet går bakvägen genom returpumpen om den inte är igång). Jag har ett Percula 120 själv och känner till dess svagheter.

Men oavsett en ammoniaktopp eller en svavelvätetopp så gäller Petrols förslag, Lufta, Lufta, Lufta. Det finns ett bra sätt att göra maximal luftning i ett Percula och det är att lyfta bort skummarkoppen och öppna lufttilförseln helt. Du får inget i koppen men luftningen i systemet är maximalt!

Luftningen i ett saltvattensakvarium (eller i alla akvarier med pH över 8) är till för att driva ut den ammoniak som bildas i dessa pH. Nitrit är lyckligtvis ganska ofarligt i saltvatten eftersom kloriderna blockerar upptaget av nitrit i gälarna. Svavelväte som jag misstänker i detta fall oxideras lätt med hjälp av syre - därför bra med luftning och syresättning. Har det lukta unk (ruttna ägg) så är det svavelväte som bildats i det stillastående vattnet i sumpen.

Normalt så brukar percula 120 vara utrustad med en 2000 liters returpump och två cirkulationspumpar på sammanlagt 4000 liter i timmen i cirkulationsfacket. Sammanlagt alltså 6000 liter i timmen.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok, tack så mycket för stöd och svar. Skönt att kunna ventilera med folk så att man inte gör misstag på misstag om o om igen. Blev en dyr historia med sammanlagt 9 döda fiskar. Just nu känns det som att jag skulle vilja lägga ner det här totalt :( Men det ska jag inte göra.... Ska bara vara försiktigare i framtiden och inte ha för bråttom, samla på mig mer info innan jag handlar.

Ett par saker till grabbar...: Är det stora vattenbyten varje helg som gäller nu??? Ska streampumparna vara vid ytan och lufta hela tiden under 4v??? Hur mycket cirkulation krävs för ett akvarium på 440l? Har 3 st streampumpar varav 2st hydor koralia 1 och 1st hydor koralia 3 samt 3st tryckpumpar 1 på 1000l/h som trycker ut från sumpen bakom (till ytavrinningen) och 2 på 670l/h. Kan tänka mig att det är lite klent?? Någon som vet.

Förresten, det är ingen som har en bra påhängsskummare till salu?? Helst en Deltec 600, men det går bra med vilken som helst. ska klara 440l.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Stora vattenbyten just nu är bra för att få bort oönskade värden. Mät vattenvärdena ofta (vet att det suger, men är viktigt). Var pumparna är, är av mindre betydelse men de ska just nu vara riktade mot ytan. Akvariet brukar vara naturligt luftat när man har skummare. De få som kör utan skummare har stenkoll på karet och värdena.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok. Tack igen. Nu blir det att göra vattenbyten, tester, fixa en skummare och bättre cirkulation innan jag gör några mer försök med fisk.

Det ligger förmodligen ett par lik i burken nu, eftersom jag ej hittat alla fiskar. Behöver jag riva stenen och leta på och plocka ur dom eller går det att låta asätarna ta dom?? Har väldigt mycket "fireworms" så det borde inte ta allt för lång tid.

Vilka tester förutom nitrat bör jag införskaffa mig???

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...