MattiasN Postat 19 december 2004 Dela Postat 19 december 2004 Hur har ni som byggt egna bänkar gjort för att kunna justera bänken så karet inte hamnar snett? På vanlig aluställning är det ju bara att justera benen var för sig, men hur gör man om man byggt bänk till sump och har "hel" underdel med matta eller liknande? Golv kan ju slå ganska mycket från sida till sida... Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Niclas Postat 19 december 2004 Dela Postat 19 december 2004 Jag har lagt passbitar av plexi i olika tjocklekar för att få till det. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
wrang Postat 19 december 2004 Dela Postat 19 december 2004 På min ställning så la jag imellan massonit skivor för att få det i våg Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Marcus S Postat 19 december 2004 Dela Postat 19 december 2004 Varför inte bygga ställning med justerbara fötter från början? /Marcus Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Klubbsson Postat 20 december 2004 Dela Postat 20 december 2004 Jag bygde min rak från början. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
christian Postat 20 december 2004 Dela Postat 20 december 2004 Till mitt framtida kar har jag skaffat en robust labbänk med justerbara "tassar" Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
stigigemla Postat 20 december 2004 Dela Postat 20 december 2004 Häller i en halvliter vatten i det tomma karet och kör sedan med masonit (hel och halv tjocklek) under benen. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
MattiasN Postat 21 december 2004 Författare Dela Postat 21 december 2004 jo man kan ju bygga med justerbara fötter, men jag tänkte satsa på ett helt skåp, ev. tätt i botten och då måste jag väl ha en skiva i bottnen. Eller man kanske skulle kunna göra som wrang gjorde sitt skåp med reglar underst, så kan man kanske fortfarande sätta fötter under reglarna? Å andra sidan så blir det kanske inte så svårt att mäta in med nån form av tunna skivor, som de flesta verkar gjort.Jag föreställer mig dock att det är svårare att märka skillnader i golvet med ett skåp än vad det är med en "vanlig" aluställning, är inte risken att det blir skevt när man får lite tyngd på? Kanske inbillar mig problem i förtid, det kómmer nog dröja lite till jag blir klar att börja med salt igen, men har börjat fundera lite Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
stigigemla Postat 21 december 2004 Dela Postat 21 december 2004 Ett trägolv rör sig när det kommer tyngd på. Ett betonggolv rör sig inte.(Men jag har sett ett fall där det låg ett tunt lager sand på betongen som underlag för parkett och där sanden sjönk med en mm per år). Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
nemo Postat 11 februari 2005 Dela Postat 11 februari 2005 Jag bygde min rak från början. Tyvärr blev min med helt rakt....Visade sig när den kom in på plats där den skulle stå att golvet i vårt gamla hus var snett som f*n, Så det var bara att ut i garaget igen& skeva till den.. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
thomas5547 Postat 11 februari 2005 Dela Postat 11 februari 2005 Jag har inte ens tänkt på det.. ha ha.. men rakt blev det i alla fall.. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
thore kjellberg Postat 11 februari 2005 Dela Postat 11 februari 2005 Jag undviker att lägga passbitar av trä under benen.Efter några år så har trät sugitupp så mycket vatten, attdet inte orkar hålla uppe karet. Jag gjorde min bänk av stålrör 60x3.2. Jag justerade lite med tunna skivor av 1.2 mm pvc-skivor. Finns att köpa på byggvaruhus. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Vargklo Postat 11 februari 2005 Dela Postat 11 februari 2005 Jag har lyckats bra med att använda flytspackel. Jag byggde upp en liten sarg runt bottenplattan och hällde ut flytspackel. På så sätt blev det absolut plant och jämnt stöd under hela akvariet. Se bilder:Och så här blev det med akvariet på (med 2 cm frigolit emellan också) Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
thomas5547 Postat 11 februari 2005 Dela Postat 11 februari 2005 Smart! . Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Peter G Postat 11 februari 2005 Dela Postat 11 februari 2005 vad har du mellanleca blocken? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Vargklo Postat 11 februari 2005 Dela Postat 11 februari 2005 vad har du mellanleca blocken? Jag har PL400 lim mellan blocken. Sedan har jag satt upp innerväggar av plywood i sumputrymmet. Plywoodväggarna sitter fast i lecablocken genom långa skruvar med skruvpluggar. Förhoppningsvis ska stapeln med lecablock hålla sig stabil Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
-Johan- Postat 11 februari 2005 Dela Postat 11 februari 2005 skönt att se grabbar som andvänder abs 155 .Mvh johan Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.