Gå till innehåll

André's 375L kar


Andy88

Rekommenderade inlägg

Lite mätningar är gjorda och än så länge är mg, ca och kh fortfarande lite för höga. De minskar sakta men säkert. Fick ganska så höga värde av allt de nyblandade vatten. All fosfat och nitrat har jag snart eliminerat helt. :smiley20: En invation av glasrosor har också dökit upp så funderar på att skaffa mig någon hungrig pepparmint.

Tack och lov så har de mesta brunalger på sanden också försvunnit. :)

Annars trivs och frodas allt i vanlig ordning. Dock har min magnifica inte visat sig. De tog ca 3 veckor efter förra flytten så han kommer väl fram snart när han känner sig mogen till de.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 731
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

  • 2 veckor senare...

Har inte varit särskillt aktiv den sista tiden. Fullt upp med julklappar och annat "skoj". Men har hunnit med lite vettigt. :smiley20: Nytt uv, Deltec 20w. Mitt gamla var för litet till detta karet så de följde med rsm'et.

Sen har min gula kirurg fått lite sällskap. Grymt vacker!

post-5254-1446892091319_thumb.jpg

En pepparmint har också tillkommit men skulle nog haft en till. Ganska så mycket rosor både här och där. :(

/ André

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Jag tycker att dib "bro" är häftig. Tänk när allt detta i karet får växa till sig och den är fylld med SPS:er -Tummen upp

Det komemr säkert bli riktigt bra när du får upp dina LED belysningar så du får lite kräm i ljuset. Det skall bli kul att se hur bra det blir.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tycker att dib "bro" är häftig. Tänk när allt detta i karet får växa till sig och den är fylld med SPS:er -Tummen upp

Det komemr säkert bli riktigt bra när du får upp dina LED belysningar så du får lite kräm i ljuset. Det skall bli kul att se hur bra det blir.

Jag håller med, den är grym! Hehe! Tanken är att den ska vara fylld med de diverse coola knappar. smiley1.gif Men de kommer ta sin tid. Får hoppas på lite bättre tillväxt med led-belysningen. Inte för att den är dålig nu men bättre kan de ju alltid bli. :smiley20: De kommer bilder så fort ramperna kommit upp. Kommer bli magiskt!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vaknade inatt av ett ihållande pipande. Frågade mig själv vad i katten de kan va. Oh shit nivålarmet på vattnet. Tänkte bara att nu är de översvämning och vatten på golvet. De visade sig som tur bara vara returpumpen som lossnat från siliconslangen. :smiley20: Men svett blev jag.

Gick till attack mot lite bubbelalger idag. Inget allvarligt men de är ju inte särskillt snygga. Fick hjälp av mina trogna kirurger som tog resterna jag missade. Lite roligt! Men blev lite trångt med två kirurger och min hand på en och samma sten. Haha!

Lite mätningar har också blivit gjorda. Noll i nitrat och fosfat. Ca, mg ligger bra. Kh fick jag buffra upp med 2 enheter. Inget märkvärdigt.

Håller på att dö i väntan på mina ramper. :( Nu får de snart komma!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har inte sett röken av ramperna än. De bör i alla fall skickas imorgon enligt mina beräkningar.

Har gjort lite underhåll idag. Nämligen städat alla pumpar. Mycket roligt! :smiley20: Imorgon blir de en mindre möblering av diverse koraller. Är inte riktigt nöjd med placeringarna!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Hurra! Idag efter kl 5 kan jag hämta mina ramper. Bättre sent än aldrig. Har sett fram emot denna dagen väldigt länge. :)

För övrigt har de inte direkt hänt något med karet. Ett litet försök med att fästa en grön sjärnpolyp på rutan där bak är väl de ända. De växer som katten så börjar få ont om plats på botten. :smiley20:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hurra! Idag efter kl 5 kan jag hämta mina ramper. Bättre sent än aldrig. Har sett fram emot denna dagen väldigt länge. :)

För övrigt har de inte direkt hänt något med karet. Ett litet försök med att fästa en grön sjärnpolyp på rutan där bak är väl de ända. De växer som katten så börjar få ont om plats på botten. :smiley20:

Härligt andré ! Det tog sin tid , men nu är det dax då.. Riktigt kul.

Mvh Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Härligt andré ! Det tog sin tid , men nu är det dax då.. Riktigt kul.

Mvh Manne

Jo det gjorde ju de. De blev jäkligt bra iaf. Har fått upp allt på sin plats nu. De är bara lite programmering kvar och att de ska höjas ca 5 cm. För tillfället så ser man brytningar i vattnet mellan ramperna. Så en sarg runt om ska byggas denna helgen. Kommer utnyttja delar av överbyggnaden jag hade innan. :smiley20:

Annars blev de klockrent! :) Jag får tacka för hjälpen Magnus.

/André

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo det gjorde ju de. De blev jäkligt bra iaf. Har fått upp allt på sin plats nu. De är bara lite programmering kvar och att de ska höjas ca 5 cm. För tillfället så ser man brytningar i vattnet mellan ramperna. Så en sarg runt om ska byggas denna helgen. Kommer utnyttja delar av överbyggnaden jag hade innan. :smiley20:

Annars blev de klockrent! :) Jag får tacka för hjälpen Magnus.

/André

Låter jättebra! Får ta mig i kragen o komma förbi sen när du är helt klar, så man kan se slutresultatet.

Är du säker på att 5cm räcker ? Testa noga så du får ett perfekt slutresultat.

Mvh Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Låter jättebra! Får ta mig i kragen o komma förbi sen när du är helt klar, så man kan se slutresultatet.

Är du säker på att 5cm räcker ? Testa noga så du får ett perfekt slutresultat.

Mvh Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Du är varmt välkommen! Nej jag har inte forskat så mycket i det. Höll den ena rampen och kollade på ett ungefär bara. Men ska göra de lite mer noggrannt imorgon. Orkar inte idag, ska upp tidigt imorgon och köra en god vän till Lund för operation. Så de blir väl en tripp inom lomma med. :smiley20: Man får ju passa på!

/ André

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Idag har jag kladdat lite med sargen till ramperna. 8 cm överbyggnad är ett måste om ljuset ska bli perfekt. Tyvärr blev de så mycket. Så en snabb vända inom woody, sen var bygget igång. Väntar just nu på att lite spackel ska torka så jag kan slipa. Därför passade jag på att njuta av en god whiskey i soffan. ;) senare ikväll blir de en målning, kanske en imorgon med. Sen kommer de bästa av allt. Upp med de på karet och njuta av glittret från led'en. Underbart!

/André

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Min överbyggnad är tyvärr inte klar än. Väldigt lång torktid på färgen. Som ni ser så täcker inte ljuset bakgrunden ända upp, därav överbyggnaden. :( Men har haft tid över till lite bilder. Jag är ingen mästerfotograf så av unefär 100-150 bilder fick jag några som blev hyfsat bra.

post-5254-14468921301907_thumb.jpg

post-5254-14468921299723_thumb.jpg

post-5254-14468921299913_thumb.jpg

post-5254-14468921300099_thumb.jpg

post-5254-14468921300306_thumb.jpg

post-5254-14468921300508_thumb.jpg

post-5254-14468921300706_thumb.jpg

post-5254-1446892130089_thumb.jpg

post-5254-14468921301126_thumb.jpg

post-5254-14468921301313_thumb.jpg

post-5254-14468921301513_thumb.jpg

post-5254-1446892130171_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ser ju riktigt bra ut andré ! Är det sista 8 cm på bakgrunden som inte får någon mängd ljuse som stör dig ?

Tycker det ser jätte bra ut.

Häftigt med skuggan som blir under bron , perfekt plats för en solkotall tex.

Mvh Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...