Gå till innehåll

Chelmon rostratus - Kopparbandad Pincettfisk


Per/Haninge/

Rekommenderade inlägg

Hade tänkt skaffa en

post_old.gifChelmon rostratus - Kopparbandad Pincettfisk

p.g.a glasrosorna och gjorde en tripp till Triton.

Dock fick jag inte köpa någon då dom inte var av den kvalit'e som dom anser det ska vara på dom ( RESPEKT ).

Orsaken är ofta att när glasrosorna är slut och när man inte lyckas ge dom/få dom att acceptera annan föda så tynar dom helt enkelt bort.

Frågan är, vad/hur gör ni, ger ni era pincettfiskar när glasrosorna tar slut och hur har resultatet blivit ??

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hade tänkt skaffa en

post_old.gifChelmon rostratus - Kopparbandad Pincettfisk

p.g.a glasrosorna och gjorde en tripp till Triton.

Dock fick jag inte köpa någon då dom inte var av den kvalit'e som dom anser det ska vara på dom ( RESPEKT ).

Orsaken är ofta att när glasrosorna är slut och när man inte lyckas ge dom/få dom att acceptera annan föda så tynar dom helt enkelt bort.

Frågan är, vad/hur gör ni, ger ni era pincettfiskar när glasrosorna tar slut och hur har resultatet blivit ??

mycket handlar om vilka fler fiskar som du har i karet..! många rostratus äter tex mysis o artemia tex , dock tar dom väldigt god tid på sig o tittar på maten en sväng innan den glupskar i sig den.. dvs konkuransen måste vara klart begränsad , på så sätt kan man nog komma långt.

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Inga sanningar utan undantag:

Chelmon rostratus var den första saltfisk som jag stötte på när min far skaffade den som första fisk till sitt första akvarium (90-talets första år eller slutet av 80-talet tror jag detta hände). Logiken var att om den klarar sig så duger systemet eftersom den hade rykte om sig att vara riktigt svår fisk. Underligt nog var det inga som helst problem med fisken - inom en vecka åt den frusen mysis och sedan artemia. På den tiden visste vi inte ens vad levande sten var och akvariet var i princip helt sterilt med vitblekta korallskelett som dekoration. Fisken trivdes under många år i två olika akvarier utan någon som helst levande sten och hade inga problem med tuffa konkurrenter inklusive ett par blå damseller och en picassotryckare. Den matades kraftigt två gånger om dagen med främst mysis och artemia under alla år. Tyvärr dog fisken när det skulle doseras järn i akvariet för att gynna algtillväxten (på den tiden var trådalger något bra...).

Skulle gärna ha en C. rostratus igen men inte i ett litet 200 liters akvarium.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...
Inga sanningar utan undantag:

Chelmon rostratus var den första saltfisk som jag stötte på när min far skaffade den som första fisk till sitt första akvarium (90-talets första år eller slutet av 80-talet tror jag detta hände). Logiken var att om den klarar sig så duger systemet eftersom den hade rykte om sig att vara riktigt svår fisk. Underligt nog var det inga som helst problem med fisken - inom en vecka åt den frusen mysis och sedan artemia. På den tiden visste vi inte ens vad levande sten var och akvariet var i princip helt sterilt med vitblekta korallskelett som dekoration. Fisken trivdes under många år i två olika akvarier utan någon som helst levande sten och hade inga problem med tuffa konkurrenter inklusive ett par blå damseller och en picassotryckare. Den matades kraftigt två gånger om dagen med främst mysis och artemia under alla år. Tyvärr dog fisken när det skulle doseras järn i akvariet för att gynna algtillväxten (på den tiden var trådalger något bra...).

Skulle gärna ha en C. rostratus igen men inte i ett litet 200 liters akvarium.

Här kommer en annan "gammal sanning" upp : dom var bättre förr ;) - just med Chelmon känns det som saltakvaristiken gått baklänges - överlevnadsstatistiken på dessa nuförtiden är alldeles för dålig tycker jag.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Här kommer en annan "gammal sanning" upp : dom var bättre förr ;) - just med Chelmon känns det som saltakvaristiken gått baklänges - överlevnadsstatistiken på dessa nuförtiden är alldeles för dålig tycker jag.

Upplever du att exemplaren var bättre förr eller att dagens skötselvanor är sämre än förr?

Jag upplever att många t ex matade sina fiskar mycket mer förr än de flesta gör idag - det var kopiösa mängder med frysfoder som hälldes i korallskelettsburken två gånger per dag vilket resulterade i något år av trådalgshav och sen cyanohelvete. Men fiskarna mådde väldigt bra...

Jag kollade upp det hela och fisken jag beskriver ovan införskaffades i mitten av 80-talet. Den åt redan vid inköpstillfället.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror det som vanligt är frågan om individer. 2003 släpptes det ner några pincetter i Universeums 1400 kubikare att gå tillsammans med hajar och annat elände. Orsaken var de vackra glasrosorna - de försvann men inte pincetterna. De fanns/finns kvar. En av dem är troligtvis borta sen ett år tillbaka men åtminston en av dem kommer simmande då och då med raketfart genom akvariet.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har en sådan men läste på reeflex att en nackdel är att den äter upp alla maskar. Är det en nackdel? Har faktiskt inte sett några borstmaskar och sådant sen den kom in i akvariet men kommer maskbortfallet att göra akvariet till det sämre eller något?

Jag misstänker att masken i detta fallet är en rörmask, dvs, inet borstmaskar.

Rörmaskar kan vara både en pest och en vacker varelse.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har haft en rostratus som levde i några veckor. En annan saltkompis hade ett stim med dom och alla dog efter ett par veckor.

Min matade jag med frysfoder som den åt. Men det räckte tyvärr inte.

Frågan är hur deras tarmar mm fungerar på grund bl.a. av fångsmetoder. Det är vad jag förstått något som kan ta en stund innan man upptäcker.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...