Gå till innehåll

Skelett bygge av pvc rör


kladd3

Rekommenderade inlägg

Hmm är inte riktigt nöjd med med layouten i akvariet. så funderar att bygga någon form arv skelett med pvc rör för att sen använda buntband för att få fast stenarna. Någon som testat testat detta?

Min fundering är om man gör detta skelett skulle man kunna utnyttja rören som en form av cirkulations källa. Tanken är att sätta någon form av pump som trycker vatten genom rören och sen borra hål i alla rör för att öka på cirkulationen i karet.

Någon som har några bra tips eller ideer så mottages dessa gärna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tror du kan kolla garfish förra kar...800L nånting. Där minns jag att han nånstans har bilder på "stativen" till de 2 pelarna han hade i det karet.

Edit: Letade lite snabbt själv...

Här är tråden:

https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=21636

Här är inlägget med stativen:

https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showpost.php?p=225479&postcount=10

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är inte så lätt att hitta sådana rör kan ju beställas från triton men vill helst slippa det gillar ej att betala fraktkostnader, men ibland blir man väl så illa tvingad. Lite konstigt att inga byggföretag eller rör firmor har sådana här i karlskoga.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ja ja aj vet det :) men problemet är att jag har inga kvällar ledigt att åka in. Har iaf nu beställt 5 m rör samt en hel del vinklar från den loka ala handlaren kommer någongång i veckan. Tar väl hela helgen bygga skelettet och sätta dit sten men det ska nog ordna sig.

Måste väl nån gång i framtiden ta en trip till c life problemet är väl bara att man väl där vill ha allt för mycket som inte plånboken tillåter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

En liten uppdate hur det gick med bygget. Kanske inte det snyggaste men det ska ju ändå kläs in i levande sten.

Antar att jag gjort det lättaste delen av jobbet nu, nu ska bara stenen på med buntband hade jag tänkt för se hur det blir kräver kanske mer sten än vad jag har men vi för väl se.

post-5427-14468920729042_thumb.jpg

post-5427-1446892072923_thumb.jpg

post-5427-14468920729407_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Även jag har ett pvcskelett där jag använde buntband för att få till aquascapen som jag ville ha den.

Det jag oroat mig för sista tiden är buntbanden jag använde. (har ingen aning om märke). Men hur länge tror ni buntbanden håller ihop innan de brister? Eller är jag bara nojjig?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Även jag har ett pvcskelett där jag använde buntband för att få till aquascapen som jag ville ha den.

Det jag oroat mig för sista tiden är buntbanden jag använde. (har ingen aning om märke). Men hur länge tror ni buntbanden håller ihop innan de brister? Eller är jag bara nojjig?

Har du bara valt svarta buntband så håller de så länge du har uppe detta akvarium. De svarta är UV säkrade och ska då hålla längre i utsatta miljöer.

Vita håller säkert bra de också utan att man ska behöva orasig att allt rasar på stört...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Precis som wrang säger så är svarat buntband att föredra eftersom de är mycket mer tåliga och slitstarka.

Snyggt det blev när du byggt upp ls över pvcskelettet. Rören kommer att försvinna mer å mer för varje dag. Fick nu väldigt bra inspiration till mitt lilla kar som jag tänker göra ombyggen på :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...